sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גס סקדונלד ' ס הוא סוג של אקזוטיקה ראיון עם אוצר הביינאלה החמישית בליון Partage d ' exotismes ז'אן הובר-נזרטן רחל סוקמן מה היה התקציב הכולל של הביינאלה בליון ? 28 , 000 מיליון פרנק , שזה 4 מיליון דולר . זה לא תקציב גדול . איך הסתדרת ? בהשוואה La Boutee ^ באביניון , שם התקציב היה כפול , זה תקציב סביר לחלוטין , או אולי יהיה מדויק יותר לומר , תקציב הוגן בהחלט . הסתדרנו . נאלצנו לדחות כמה פרויקטים שהיו יקרים מדי . אחדים מן הפרויקטים היו מסובכים לביצוע ונדרשנו לגייס סיוע מגלריות ולרתום תומכים . האמנים היו מעורבים באופן פעיל בתערוכה ורצו מאוד ליטול בה חלק . זה היה מעניין מאוד מבחינתי , כי זה היה עניין של תשוקה , של יחסים טובים ושל אהבה . יהיו שיאמרו שהעבודות בתערוכה נופלות תחת הקטגוריה "אומנות" ולא . "אמנות" יש לי תשובה פשוטה מאוד : אם אתה שופט את האמנות של ה"אחר" על-פי אמות המידה שלך , לעולם לא יתקיים דיאלוג . כי לכל תרבות יש קונוונציות אמנותיות משלה . הציור נחשב מאוד בגלל ההיסטוריה שלנו וזה בסדר , אבל איך אפשר להגיד שכל מה שאינו מערבי ואינו מה שנקרא "אמנות , "גבוהה הוא בבחינת אומנות גרידא ? הסיבה שמדברים כך היא שהמודרניות התפתחה במקביל לקולוניאליזם , שהיה האידיאולוגיה השלטת במאה . 20-ה בראשית המאה ה-ו , 2 מה נתפס בעיניך כאקזוטי ? האם לא עבר זמנה של תווית מעין זו ? זו תמיד בעיה להגדיר את האקזוטי , כי זה תלוי בנקודת המבט שלך ובמרחק שממנו אתה מתםנן בעמדה . במהותו של דבר , זוהי התבוננות מנקודת מבט תרבותית אחת לעבר אחרת ; לדוגמה , אני עובד כרגע בגרמניה ולא בצרפת וישנם הרבה הבדלים תרבותיים , שאת חלקם ניתן לכנות התנהגויות אקזוטיות . לא הייתי אומר שכל העבודות בתערוכה הן אקזוטיות , אלא שהדיאלוג ויחסי הגומלין ביניהן הם אקזוטיים . ייתכן שההיסטוריה השפיעה על האופן שבו קיבצתי את העבודות לביינאלה הנוכחית . אתה מתכוון לומר שזה לא קשור לאפריקה , לאסיה או למזרח בכלל ? בדיוק . זה קשור בנו , בהבדלים המהותיים הקיימים בין תרבויות . קחי לדוגמה את ז'אנג יואן . כשעבר לגור בניו יורק , הוא סיפר לכמה חברים שמקדתלד'ס בעיניו זה נורא אקזוטי . אז מה שנראה לנו טבעי לחלוטין , כי התרבות שלנו היא התרבות הדומיננטית ונדמה לנו שחוקי ההתנהגות שלנו חלים בכל העולם , נתפש על-ידי אחרים כאקזוטי . אז אתה אומר בעצם , שבמובנים מסוימים אקזוטיקה היא עניין של הגדרה אישית , עניין אינדיווידואלי ? אוצר אחר יכול היה לבחור את אותן עבודות לתערוכה במוזיאון אתנוגרפי , ואז הן היו מתויגות כ"אמנות , "אתנוגרפית בעוד שעכשיו , במסגרת הביינאלה , הן נתפשות כיצירות אמנות עכשוויות ? כן . באשר לאתנוגרפיה , כל אדם בעולם משתייך לקבוצה אתנית כלשהי , אבל לא כל אדם הוא אמן ולא כל חפץ הוא יצירת אמנות . הבעיה היא בשיפוט , שטעון תיקון . זה מדהים שהמערב עדיין אומר : לנו יש אמנות ולכל האחרים יש אומנויות . זו סטיגמה גזענית . יצירת אמנות היא יצירת אמנות , והתערוכה הזו עוסקת בשיתוף האקזוטיקה , כפי שמרמז שמה . איך בחרת את האמנים שהשתתפו בביינאלה ? קשה לומר . מוניתי לשמש כאוצר הביינאלה רק לפני שנתיים , אבל היה לי די זמן לגבש את התערוכה . מאז Magiciens de la terre ראיתי המון תערוכות ופגשתי הרבה אמנים שלא נתקלתי בהם קודם לכן . שוחחתי עם אמנים ועיינתי בכמויות עצומות של מידע שמעולם לא נחשפתי אליו בעבר . אני בטוח ששמת לב כי פרט למקרה אחד , איש מן האמנים בתערוכה הנוכחית לא השתתף Magi ciens de la-2 . terre מכמה אמנים ביקשת ליצור עבודה חדשה לרגל התערוכה ? מעולם לא ביקשתי משום אמן ליצור שום עמדה מיוחדת . חלק מן האמנים הציעו פרויקטים חדשים והגישו אותם , אחרים התעקשו ליצור עבודה חדשה , ואז או שקיבלתי אותה או שדחיתי אותה משיקולים כספיים או אחרים , אבל מעולם לא ביקשתי מהם ליצור שום דבר . תמיד הלכתי עם הרצונות של האמן . בד בבד , ביקשתי מכמה אמנים לשעתק מיצבים שהציגו במקומות אחרים , כמו טוקיו מיצבים שהייתי בטוח כי רק קומץ אנשים מצרפת זכו לראות אותם במקור . בניתי את התערוכה בצורה מדויקת מאוד , וידעתי בדיוק מה הם יעשו . אבל לא עשיתי מה שנהגו אוצרים לעשות לפני 20 שנה . לא נתתי להם יד חופשית . רציתי לדעת בדיוק איזו עמדה עומד להציג כל אמן לפני שאישרתי את השתתפותו בתערוכה , ולכן היה לי קשר כזה עם האמנים . זה היה תענוג גדול לחשוב על דברים ולראות כיצד ניתן לקשר בין דברים שונים , ליצור בתערוכה מעין מארג , מעין רשת של קורים . רשימת האמנים המשתתפים די מפתיעה . אהבתי את העובדה שרבים מן השמות ברשימה אנונימיים למעשה . תודה , אני שמח שאת אומרת את זה , כי זה מה שאני אוהב לעשות . אני מסתובב הרבה , אני רואה תערוכות , אבל זה לא רק עניין של צפייה ; זה נוגע גם לעבודות עצמן ולאופן שבו אתה מגיש אותן לקהל . זה קשור לרצון שלי לחלוק עם הקהל את התגליות שלי . המטבח של ליסה לו , למשל , היה פנטסטי . ראיתי אותו לפני שש שנים במסגרת תערוכה קבוצתית New Museum-3 בניו יורק . אמרתי לעצמי : "אלוהים אדירים , זה , "מדהים והתרגשתי מאוד מן העובדה שיכולתי להציג אותו בראשונה באירופה . רציתי לשתף את הקהל בתגלית שלי . שמחתי מאוד לבוא לכאן , אבל גם התאכזבתי לגלות שלא כללת אף אמן ישראלי בתערוכה . היו כמה אמנים ששקלתי לכלול בתערוכה , אבל כמו שאת יודעת , מתחילים לעבוד עם 200 אמנים ובסופו של דבר חייבים לנפות ולצמצם , וישנם גם שיקולים כלכליים שצריך לקחת בחשבון . ביקרתי בישראל לא מזמן , בביינאלה של ירושלים . איך התרשמת ? לא כל-כך טוב . האם אתה יכול להגדיר מהי אמנות מיצב ? מיצב הוא שילוב וקיבוץ של אובייקטים הטרוגניים על-ידי אמן . חלק מן האובייקטים נוצרים על-ידי האמן , אחרים שאובים מן החיים . כשמצרפים אותם זה לזה , המשמעויות האינדיווידואליות שלהם נכרכות זו בזו ומתמזגות למשמעות אחת משותפת . ^ דו בר אל - אמן , חי ויוצר בתל אביב מיצב כמו ציור וצילום , פיסול ווידיאו ארט - הוא עוד מדיום . כשהעשייה האמנותית צפויה , גם על-ידי אמנים טובים , מילת הקסם "מיצב" לא יכולה להיות עלה תאנה לתערוכה משעממת , או לעבודות פשוט בינוניות . האופנתיות - מצביעה על פרובינציאליות ולא על עדכניות , יד על הדופק , רגישות חדשה , וכמובן על פתיחות . התוצאה לפעמים עצובה - כיצד דברים הופכים להיות אקדמיים מבית מדרש של טעם עכשווי זה או אתר . כיצד הם נעשים כדי לרצות קונסנזוס של טעם . ומה שאקדמי - בדיעבד משעמם ולא נוטל סיכון . הקלישאה על מבחן ההיסטוריה - ועל המהירות שבה מה שאופנתי מתיישן ו נעשה לא רלוונטי — תקפה . גם ריקוד הטוויסט של הדיבור הפרשני על אמנות מתיישן ואפילו לא הופך להיות נוסטלגי . מבחינתי , בבחירה להיות צייר , לבחור בסוג מסוים מאוד של ציור , יש אקט של הליכה לא אופנתית נגד הזרם . יתכן שגם ממקומות ה DEJA" ק £ 7 "VU של המיצב נראה תופעות חדשות ומרתקות . U C 4

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help