sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

/ 7 K ז ו ' u ק ה ? הביינאלה החמישית בליון : " לחלוק אקזוטיקה" אוצר : ז'אן הובר-מרטן רחל םוקנזן התערוכה "לחלוק אקזוטיקה " מסמנת את סוף האלף השני , את אובדן הדרך ואת קץ האמנות העכשווית , יותר משהיא מעידה על ראשית האלף השלישי כמו בכל הביינאלות הקודמות , גם הפעם מעורבים צמד הטיירי - ראספאי ופרת ( Raspai 1 & Prat ) בבחירת הנושא והאוצר . עכשיו קל יותר להתייחס לאמנות העכשווית בסלחנות-מה ולהבין שאינה שייכת עוד להווה . האוצר הצרפתי ז'אן-הובר מרטן , [ Martini הבן הסורר של האוצרות הממסדית , טורף שוב את הקלפים . עשר שנים אחרי "קסמי ארץ" ( התערוכה שאצר 1989-ב במרכז פומפידו בפריז , ואשר כמעט עלתה לו במחיר הקריירה האוצרותית שלו , ( הוא אינו מתאפק ומעלה שוב את האקזוטיקה על סדר היום . וכמו אז , גם היום - הצרפתים מתקשים להבין את דרכו והביקורת אינה חוסכת ממנו את שבט לשונה . ובכל זאת היה בתערוכה משהו - פשטות קסומה שגרמה לי לאהוב אותה כבר ממבט ראשון . " לחלוק אקזוטיקה" מחולקת 22-ל נושאים ( לא כולל חלל הכניסה : ( " , "למות , "לסמל" , "להתחפש" , "לגור" " , "לפרש "לאהוב" וכדומה , לצד " , "שטחים , "לקעקע" . "מינים" בכל מקטע נושאי נוטלים חלק אמנים מערביים לצד אמנים מאסיה , מאפריקה , מאוסטרליה , מאוקיאניה , מדרום אמריקה , מהודו , ממלזיה ועוד . מהו אקזוטי ? ניתן לומר שז'אן-הובר מרטן הוא ממשיך דרכם של המוסיקאים הצרפתים מן המאה . 19-ה כמותם , גם הוא סבור שצריך לחפש באמנות פנטזיה ואקזוטיקה . הטרנד הנוכחי הוא אמנות מן המזרח , אבל מרטן , האוצר , רקח את התבשיל שלו לביינאלה מחומרים שונים , נגישים יותר לקהל הרחב מאשר לקהל הטבעי של מבקרי אמנות ואוצרים . לא זו בלבד שקישט את התערוכה נשמות מסין , מקוריאה , מיפאן ומטייוואן , הוא אף הביא לכאן אמנות שימושית לצד אמנות גבוהה המענגת את עין הצופה . ולרגע קט אתה מתהלך לך שם , בין מערב למזרח , ונהנה מן היופי , הצבעים , החומרים , הרעיונות והשילובים שמזמנות מסורת עתיקת-יומין ואמירה השייכת לתחילת האלף השלישי . ומה עושים כאן אפריקאים בלבוש אותנטי ? קשה היה בתחילה להאמין שכך , על מגש האמנות , בחר האוצר להעמיד שני מודלים בתחפושת . נטייתם של הצרפתים אל הלא-נודע , הרחוק , הזר והאקזוטי , ידועה כבר יותר ממאה שנים , לא רק בשטחי האמנות החזותית . במוסיקה , למשל , חיפשו תמיד גיבורים לא צרפתים לאופרות , והדוגמה של כרמן הספרדייה מאת ביזה ושמשון ודלילה של סן-סנס מוכיחים שידעו לעשות זאת בח 1 ובכישרון בלתי-מבוטלים . אבל כאן , בביינאלה , זה היה רחוק מלהיות עשוי בניחוח צרפתי ; הם עמדו על הבמה חצי עירומים , זרים לסובב אותם , ולא נכנסו למעגל היוצרים . די היה להתבונ 1 בעבודתם . ולא היה כל צורך לצפות בהם כאילו היו חלק בסדרה של " נשיונל . "גיאוגרפיק הם צולמו על-ידי העיתונות , "המערבית" והתוצאה היתה הפוכה לכל רעיון התערוכה , כלומר ליצור דיאלוג או שותפות לאקזוטיקה . הדבר המדהים ביותר היה עבודתה של סו-ג'ה קים soo-i . [ Ja Kim מרבד צבעוני עשוי מכיסויי מיטה מרובעים בצהוב , אדום , סגול וירוק , והכל בוהק וקורא לך להתקרב אל היופי הזה , וגם אל האמנית הלבושה שחור ושערה השחור הארוך אסוף בקפידה ומשתלשל על עורפה , כמעט נוגע במותניה . אהבה ממבט ראשון . נתקלתי בעבודתה בביינאלה באיסטנבול לפני שלוש שנים , ועוד קודם לכן , בקטלוג תערוכתה «< פייר ברולה , ( נ . ( 1964 בעל גלריה בפריז . היסטוריון אמנות , המתמחה ביצירתו של קופקה . מאז , 1993 הוא מנהל גלריה פייר ברולה בפריז . מיצב הוא בן-כלאיים בעל הגדרה בעייתית ? ספק יצירה , in situ ספק פיסול , ספק אמנות הקמת תערוכה . במהותו , המונח מיצב מרמז על תוצאתו של תהליך מסוים : אקט הצגתס של דברים על-ידי אמן , בכלל זה המרחב הריק ולעתים גם עבודותיו שלו , תוך אינטראקציה עם חלל תלת ממדי , כאשר התצוגה עצמה נתפסת כיצירת אמנות . בעוד עיסוק זה בהצגה עלול בקלות ליפול לפח התיאטרליות המוגזמת או לחילופין , לריקנות סמנטית , הרי " מיצב טוב" יצליח לנווט בין שני קטבים אלה . מצב זה כשלעצמו משקף את העובדה כי המיצב כצורת אמנות נ וצר מתוך חילופי מקומות בין האמן לבין האוצר , מבחינת תפקידיהם וחוויותיהם . אף כי הוא קיקיוני לכאורה , המיצב עשוי לעטות על עצמו ממד של התמדה , בלתי הולמת לעתים , על-ידי שילובו בתצוגה סוזיאלית . עבור אמנים מסוימים , דומה שהוא מציע אמצעי לשימוש רב-עוצמה או משכנע יותר בחלל הזמין . אבל דומה שבחלל המוזיאלי המיצב מצטמצם לא אתת - במקרה הטוב - לכדי שריד של התערבות , התערבות של אמן שעתה הוא בבחינת נעדר , והוא עשוי לעורר את הרושם כי ה"חדרים התקופתיים" במוזיאון פרצו לפתע אל מחוזו האמנות בת-זמננו ! בימינו , אמנים רבים שאינם "אמני מיצב" מובהקים מבטאים את רצונם "להציב'י את תערוכותיהם בעצמם . תמיד קיימת , כמובן , הסכנה כי תשומת לב יתרה לארגון הכולל תפגום בתשומת הלב המוקדשת לכל עבודה אינ דיווידואלית .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help