sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בלגו נאה : ווידיאו בשנות 80-ה רונן לייבמן כתבה שנייה בסדרת כתבות בנושא הווידיאו וכמאמר 995-מ ו הגדיר פיליפ היוורד ( PHILIP HAYWARD ) את מצבו של הווידיאו נשנות 80-ה במונח "בלגן נאה" . ( A Fine Mess ) בעוד שבשנות 70-ה נעשו ניסיונות לאפיין ולהגדיר את המדיום ואת תכניו הפורמליסטיים ונעשו עמדות בשחור-לבן על-ידי שימוש במצלמות מגושמות וכלי עריכה מסורבלים , שנות 80-ה היו שונות לחלוטין : אלה היו שנים שמחות וצבעוניות , הפוסט-מודרניזם החל לכמש את תרמת המערב ונזירה הופיעו רומנטיקנים חדשים . זאת התקופה שנה החל הגמל שבין האמנות והפרסום להיטשטש . עמדות של ג'ני הולצר ונרנרה קרוגר ( נין היתר ) נחנו את יחסי הגומלין שנין הכרזה לאמנות , והווידיאו , הקליפ והפרסומת התערנמ בתוך האמנות . העידן הטכנולוגי החל והכל היה מותר . הווידיאו הפך לכלי רחב שימוש . אם בעשור הקודם הוא עסק במחאה נגד הממסד הטלוויזיוני , הרי שבשנות 80-ה השפה התרחבה והשתנתה . המחאה נמשכה אבל הטלוויזיה סבסדה חלק ניכר מן העבודות . ערוץ 4 הבריטי , שהוקם , 1982-ב מימן מספר ניכר של סרטים ניסיוניים , נין השאר , של סוזן הילר י ודארה נירננאום , והפיק תוכניות מיוחדות נתחום MTV . התחיל לשדר ( 1984 ) ואיתו התפתחה תרמת חדשה של קליפים ופרסומות . נאותן שנים התפתחו גם הקולנוע הניסיוני נהפקות דלות תקצינ , סרטי אמנות , פרפורמנס ותיאטרון מצולם . כל מה שהיה ט וידיאו נכנס תחת קורת הגג הגדלה והולכת של הווידיאו-ארט . הקושי לסווג ולמיין את היצירה מוידיאו ננע מן הפריצה הגדולה של המדיה והמהירות 4 שנה התפתחה הטכנולוגיה . נתערוכה שנאצרה 1980-נ הוקרנה כנר עמדתו של הול דיוויד , This is a Television ^ 0611 ^ העוסקת נמהות , "הקופסה" נאמצעות מקרן וידיאו . אנל הופעתם של ערוץ MTv-m 4 יצרו מרחב חדש לתצוגה והניאו את אמנות הווידיאו לקהל הרחנ . הווידיאו החל לפלוש גם לתוך מועדוני הריקודים והקרנות של ענודות וידיאו על רקע קהל הרוקדים הפכו להיות אירוע מקונל . הגנולות נשם ו . נמקניל נעשו ניסיונות למסד יותר את העשייה מוידיאו ואת המחקר על המדיום . הוקמו מרכזים לווידיאו-ארט ( כמו ( 6 VIDEO UMBRELLA , 5 LEA התפרסמו כמה טקסטים חשונים על התחום והווידיאו החל לחדור לגלריות ולמחיאונים המרכזיים . הדגש הושם יותר על הווידיאו כמדיה אמנותית והחימר אל הקליפ והפרסומת ברמה הצורנית והתוכנית קיבל את עיקר תשומת הלב . בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית נעשו מכשירי העריכה האלקטרוניים לזמינים יותר ותהליך הכנת הסרטים הפך לנוח הרבה יותר , CAMCORDER- n . מצלמה ויחידת הקלטה באותו מכשיר , החליף את טייפ הסלילים המסורבל ומכשירי הווידיאו הניתיים הופיעו נכל נית . מכשירים אלה אפשרו , מענר להענרת הזמן ( TIME SHIFTING ) גם הקלטה של חומרים מן הטלוויזיה ולא היה יותר צורך לצלם כדי להשיג חומרי גלם . אחת התופעות המרתקות ניותר של אותה תקופה היה הסקראץ' וידיאו , שכלל את רונ המרנינים שהשפיעו על הווידיאו-ארט נשנות . 80-ה הסקראץ' הופיע מתישהו נין 1983 . 1985-ל היו לו אמנם סימנים מקדימים נעמדות שנעשו נשנות , 70-ה והוא קיים עד היום , אנל נתקופה קצרה זו התאחדו כל הכוחות יחדיו . נשל הנגישות הקלה לציוד עריכה משוכלל , שהפך לזמין לכל , החלו אמני וידיאו ליצור נעזרת חומרים קיימים שאותם הקליטו מן הטלוויזיה . הדימויים , של מהדורות החדשות נעיקר , פורקו הורכמ מחדש נעזרת טכניקות של מונטאד וחזרה . התוצאה היתה קצרה , קצנית מסוגננת . הדימוי הפך לעיקר והמשקל עם מן המסומן למסמן . משפטים ויזואליים 11 למים הורכמ תוך שימוש נחומרים אותנטיים , צילומי אקטואליה , קטעי סרטים ישנים ועוד . המטרות היו פוליטיות . יוצרים עצמאיים כמו ג'ורג' בארבר , ג'רמי וולש , האחים דובט וקבוצות כמו ה"גורילה טייפ" ו"סנקופה" יצרו סרטים שביקרו את המדיניות של רונלד רייגן ומרגרט תאצ'ר , כשהשניים הוצגו כמו זוג נאהבים , התריעו על סכנת הפצצה , מחו נגד אלימות משטרתית ועל ניצול כורי הפחם . יצירות אלה לוו במוסיקה אלקטרונית שהתאימה למקצבים המהירים שלהם ומצאו את מקומם במועדוני הריקודים . מכיוון שהיו קצרים ומתומצתים , קל היה למצוא להם גם משבצות שידור . במקביל ליצירות אלה , שהתייחסו לעניינים ציבוריים והיו נטולות אמירה אישית , התפתח ז'אנר של יצירות אישיות . המדיה שימשה בעיקר את אלה שלא זכו לכיסוי טלוויזיוני נאות - נשים ומיעוטים . קטרין אלווס ( אוצרת , אמנית ותיאורטיקנית , החיה ויוצרת באנגליה ) נסדרה של יצירות טלוויזיוניות , נחנה את האימהות והנשיות הגלומה בה . בעמדות כגון ( 1984 ) Myth חזר השד של אימה להיות מקור המזון שלה . אלבס השתמשה בתיעוד עצמי ובחנה את הפחד הזכרי מהורות בעזרת מונטאד של דימויים , כגון סגירת לסתות , מציצת אצבע , הנקה , או ליטוף ידיים . כמוה היו עוד יוצרות , קייט מיינל ( KATE MAYNELD למשל , ( 1986 ) Hanna ' s song-2 w יצרה עבודה אלגורית דרך צילום המפגש הראשון של בתה עם דמותה במראה , וג'ין פארקר ( אמנית פילם ווידיאו בריטית ) שבעמדה Almost out בחנה מחדש את יחסיה עם אמה על בסיס מיני בעזרת סדרה של שאלות חושפניות , בצילום עירום של שתי הדמויות ויצרה מעין תהליך של לידה מחדש . מונה חאטום ( אמנית לבנונית שחיה ויוצרת באנגליה ) בחנה בעבודותיה הראשונות , מתחילת שנות , 80-ה יחסים לא רק על בסיס של ג'נדר אלה גם של לאום . בעמדות אלה היא ניסתה להגדיר את האחר , השונה והחריג כמו גם את הזהות שלה עצמה כאישה וכאדם . במבט לאחור ובבחינה מחודשת , רבות מן העבודות לא ממש שרדו את מבחן הזמן , אך חשיבותן היתה בשבירת מחסומים ודחיפת רגל לטריטוריות שהווידיאו לא נמצא בהן קודם . עבודתו של ג'ורג' בארבר ( אמן וידיאו , מנהל 1001 " ( ICA-H צבעים שוורהול לא חשב עליהם" ( 1988 ) הז 1 ישה את יכולתו של הווידיאו לבקר את האמנות עצמה , בעוד שעבודתם של חברי "הגורילה טייפ" יצרה תקדימים ושינויים בתפיסת ערכו של הדימוי וזכות היוצרים עליו - חוקים שבעידן המחשב הפכו לחשובים ולמרכזיים . מרבית היוצרים המרכזיים של הווידיאו היום - ביל ויולה , גרי היל , טוני אורסולר , החלו ליצור בתקופה זו והביטוי האישי בווידיאו הפך למקובל . אבל עיקר חשיבותן של שנות 80-ה הוא ביצירת הבסיס לאמנות הדיגיטלית שהגיעה מאוחר יותר , ובשבירת הקיבעון ביחס לתפקידה של הטלוויזיה . ברגע שאמנות הווידיאו השתחררה מן המחאה הפוליטית ונפתחה אל האישי והפרטי , הפך הווידיאו לכלי עצמאי וחסר גבולות . הערות בגירסה האנגלית , עמ . 25 אתי אברגייל - אמנית , תיו , ויוצרת בירושלים מיצב הוא מערכת של פרגמנטים בחלל נתון . רישום שהופך לגוף פיזי .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help