sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ת 1 י אינו אקוו להכאיב ני נשוט נרדמים פריז " הצד האחר של אירופה" The Other Half of Europe National Gallery of Jeu de Pomme לאחר שהיה סגור זמן רב לרגל שיפוצים , נפתח שוב מוזיאון 6-ה ושז 01 ק Jeu de קפריזאי עם תערוכה גרנדיוזית ושמה : "החצי האחר של . "אירופה החצי האחר פירושו החצי המוכר פחות ; כלומר , זה המזוהה , בדרך-כלל , עם המדינות שהיו פעם מעבר למסך הברזל . ואכן , מוצאם של מרבית האמנים המשתתפים הוא מארצות דוגמת פולין , הונגריה , רומניה ואסטוניה . התערוכה הוצגה במשך שישה חודשים ומדי כמה שבועות נוספו לתצוגה הצבות חדשות . היא אינה מתמקדת באמן , בסגנון או במדינה כלשהם , אלא מאורגנת על-פי אוריינטציה נושאית ( למשל , זיכרון , מציאות חברתית , אוטופיה , אזוטרית וכדומה , ( כך שאותו אמן עשוי להופיע כמה פעמים תחת קטגוריות נושא שונות . הרושם הראשוני המתעורר הוא של מרחב שופע . לכל עבודה מוקצב המון מקום . לא אחת זוכה מוצג יחיד כחדר שלם . אין ספק שגישה זו ממקדת את תשומת לבו של הצופה . בניגוד למוזיאונים מסורתיים , דוגמת האורנג'רי או האורסיי , אין כאן תחרות ; כל עבודה נשקלת , לכל הפחות באופן התחלתי , לגופה . רק בשלב מאוחר יותר , לאחר שצופים במכלול התערוכה יותר מפעם אחת , מתגבש הרושם הכולל וניתן לחלץ מסר רחב יותר . גישה זו מחמיאה אמנם לאמן הבודד , אך מציבה בעיה קשה בפני האוצר , החייב להסתמך על הצופה ולקוות כי יזכור את התערוכה במלואה . מבחינה סגנונית , האמנים המשתתפים ב"צד האחר" מעורים היטב בעולם האמנות . הם מצייתים בנאמנות למגמות הרווחות באמנות העכשווית , לרוב מבלי לתרום כל חידוש מרענן . הם עוסקים באמנות וידיאו ובמיצבים , ואישיותם האינדיווידואלית באה לידי ביטוי במידה רבה יותר בתמטיקה ובאווירה , מאשר בהמצאת אופני ואמצעי ביטוי חדשים . באולם שבמרתף מוקרנים סרטי וידיאו . הסרט שבו צפיתי היה חובבני וגולמי למראה , מה שרימז על מיידיות ולאו דווקא על מיומנות טכנית . קטע הסרט שראיתי עורר בי רגש של עצבות , דכדוך , מין תחושה מעיקה של אובדן תקווה אפוקליפטי . נכון שהאמנות העכשווית אינה משקפת , בדרך-כלל , הלוך רוח קליל , הומור או שמחה , אלא נוטה להתעכב דווקא על המכוער , על האכזרי ועל המדכא . ובכל זאת , דומה שאמני "הצד האחר" לוקים באובססיה למלנכוליה יותר מעמיתיהם המערביים . אפשר שעמדותיהם משקפות את מהלך חייהם . אחרי עשרות שנות חיים במשטרים טוטליטריים , שלעיתים קרומת ביקשו לדכא את האינדיווידואליות ולגדוע באיבה כל חריגה מן הנורמה המוכתבת מלמעלה , לפתע השתחררו מאותו עולם , שהצטייר כבלתי שביר וקבוע כל-כך כשם שהיה בלתי אנושי ואכזרי . אבל השחרור לא הביא עמו את האושר המיוחל , אלא דווקא הכרה כואבת עוד יותר , כי מצוקות האדם חוצות מערכות פוליטיות , וכי הקפיטליזם עשוי להיות אכזרי לא פחות מכל שיטה אחרת , זאת בנוסף על היותו בלתי צפוי ונעדר כל סדר חברתי ואינטלקטואלי הצד" . האחר" היא תערוכה על מוות , על סבל ועל התפכחות . אחד המיצבים המדהימים יותר בתערוכה הוא הפרויקט המשותף של יורי ליידרמן iLeiderman ] הרוסי ויאניס שוגר [ sugar ] ההונגרי , המהווה דוגמה משובחת לשילוב בין הוויזואלי לטקסטואלי באמנות בת זמננו ; כל מרכיב כשלעצמו נטול קיום עצמאי . על רצפת העץ באולם רחב-ידיים מצוירות בשחור ארבע דמויות סכמטיות . מעל הדמויות מוטבעים עקבות נעליים באדום ובכחול , מחוברים זה לזה באמצעות קשתות המותווה בקו לבן מנוקד . ארבעה מסכי טלוויזיה , הממוקמים בראשה של כל דמות , מציגים צעיר מזוקן , לבוש מכנסיים שחורים וסוודר כהה מפוספס , ספק מקפץ ספק מרקד , תוך שהוא מנסה ( בהצלחה ) להתאים את נעליו לסימונים שעל הרצפה . הוא מחזיק בידו פיסת נייר , המכילה לכאורה הנחיות כתובות לתרגיל זה , ותנועותיו מעידות על ריכוז מרבי ועל מאמץ רב שלא לפספס אף שעל . לעיני הצופה נראה ריקוד תמוה זה חסר כל חן , ובעיקר , נטול פשר . ואולם , כאשר הוא נצפה בהקשר לטקסט שעל הקיר תובע המופע פרשנות שונה לחלוטין . העבודה , הקרויה בשם ההולם ריקודי" ) Dances of Killed Troyans טרויאנים , ( "הרוגים מבוססת על טבלה המסווגת את חלקי הגוף השונים שנקטעו או הושחתו על-ידי ארנעה גיבורים : דיומדס , אגממנון , פטרוקלוס ואכילס , ואשר הביאו למותם או לפציעתם של אויביהם , כמסופר . "איליאדה"ב אין ספק שהבחור הצעיר מתאמץ לרקד לא את שירתו הז 1 ולה של הומרוס , אלא את האובססיה הנואלת ואת העיסוק חסר הרגש במוות ; מוות שהומרוס כה הקפיד לתאר לפרטי פרטיו העקובים מדם , כמו שדר ספורט המתאר לקהלו צמא הדם והשעשועים משחק הרה-חשיבות . אם לצטט מן הטקסט שכתבו האמנים : "אנו חיים בתקופה בלתי הפיכה , בעולם ההולך ונהיה בלתי-ליניארי , בעוד אנו איננו אלא ישויות ליניאריות ... איננו יכולים להיות בשני מקומות בעת ובעונה אחת , " ... זה בהחלט לא ההומרוס שלמדנו בבית הספר . סמנה זאנין ijanin ! הפולנייה מיוצגת על-ידי שלוש עבודות שונות . שתיים מהן , ששמותיהן בטן" ) stomach רגל" ) Foot-1 ( " , ( " הן הגדלות שקופות ומרובדות של בטני נשים מבוגרות ( מקומטות , שמוטות , מצולקות , מכוערות ) או רגלי נשים מבוגרות ( כנ"ל . ( אך למרות הכיעור , הגוון הפסטלי של התמונות ואווריריותן מרמזים על יופי סמוי . מיצב מפורש יותר פרי יצירתה הוא The הגולגולת" ) skull , ( " המשלב שתי עבודות . זהו דגם תיל גדול ( 3 x 2-כ מטרים ) ותלת-ממדי של גולגולת אנושית . סרט לולאתי ( לופ , ( המציג רקדנית צעירה , מוקרן מבעד לגולגולת באמצעות מקרן וידיאו המוצב מולה . ההקרנה משתרעת על-פני מלוא שטח הקיר . באמצעות טכניקת חשיפה מיוחדת הופכת דמות האישה לצללית , כולה קווי ,-מתאר שמלתה ושערה שחורים כמעט לחלוטין , בעוד פניה וגפיה מרומזים בלבד . היא מלווה בבםאתה , המשתקפת , ככל הנראה , במראה . האפקט הכולל המתקבל הוא של גולגולת דו-ממדית שבתוכה מרקדת הצללית , מלווה בהעתק צללית נוסף . העבודה נראית מוכרת , שכן הטכניקה והאלמנטים הבדידים שימשו אמנים שונים בעבר . זהו מקרה מובהק של עמדה שאינה , "שונה" אלא דווקא "דומה , אך , "משופרת ומשובחת בהחלט , אם לשפוט על-פי הרושם שהותיר בי "מחול מוות" זה . פרט ל"ריקודי טרויאנים , "הרוגים עמדה נוספת המוסיפה לרדוף אותך שעות וימים לאחר הצפייה בתערוכה , היא זו של האמן ואדים זכרוב [ zakharov ] היוצר במוסקווה ובקלן . זכרוב מפגין אובססיה לכתות . תדפיסים בגודל גלויה בנושא כתות שונות מובילים לחלל הקרנה גדול וממוסך . כאן מתחילה הירידה האינסופית אל השאול . הקרנה על-גבי קיר שלם נפתחת בסרט על התכנסות כיתתית . בליווי מוסיקה וקולות , מביאים עצמם אנשים הנראים כמו בני אדם רגילים לחלוטין ,-לאקסטזה עיניהם יוצאות מחוריהן , פיותיהם מעלים קצף , הם מתפתלים ומתעוותים על הארץ , צורחים , רועדים , כאילו היו אחוזי דיבוק . בהמשך מוקרנים יומני חדשות תיעודיים מן הטבח בג'ונסטאון . הטקסטים המלווים את מראות הטבח הקשים מתייחסים להרג ילדים על-ידי הוריהם וחבריהם . כמה מן הטקסטים מדברים על כך שרעל אינו אמור להכאיב , כי הם פשוט יירדמו עדיף" . פי-מיליון להתאבד מאשר לחיות עוד עשרה ימים בעולם הזה בלא . "רחמים התמונות מגורענות ומבעיתות . בשלב הבא משובץ בסרט קטע מתוך ה"הארלד טריביוך העוסק בהתאבדויות משפחתיות ( במיוחד ביפן . ( בשנה שעברה נרשמו יותר 100-מ מקרי התאבדויות של משפחות שלמות ובכלל זה הריגת ילדים , ויותר 30 , 000-מ התאבדויות בשנה . למרות תחושת הדיכאון והבחילה , נשארתי להקרנה שנייה ושלישית . בחוץ , אחר צהרים פריזאי שטוף שמש . גני טולרי ירוקים ומטופחים . מטפלות ואמהות צעירות משחקות עם ילדים , והילדים רודפים אחרי יונים . הדמויות העירומות , החינניות והאלמותיות של מיילו מאכלסות את המדשאות הירוקות , שמחות ורוגעות . מה אמיתי יותר : האמנות המוצגת ? jeu de Pomme-3 גני טולרי ? ואולי שניהם גם יחד . 5 ניבי גבע - אמן , חי ויוצר בתל אביב מבחינתי מיצב הוא חלל מנטלי . הבניה של מקום , כולל כל מה שנמצא ,-מסביב סוג של הוליזם . L- מיצב זה להשביח את החלל , להבין אותו וליצור חלל אוטונומי שמשפיע על הצופה .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help