sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מודאוו המאה ה-ו : 2 טייט סודרו מקימי ה"טייט מודרך , סניף הדגל החדש של גלריית טייט על הגדה הדרומית של התמזה , לא התכוונו לפתוח סתם עוד מוזיאון . הם שאפו , לא פחות ולא יותר , לקרוא תיגר על המוזיאון לאמנות מודרנית ( MOMA ) בניו יורק , ועל מעמדו כמוזיאון לאמנות מודרנית החשוב ביותר בעולם . הרעיון היה לא רק להציג אוסף גדול יותר , למקם אותו בבניין מרשים יותר , לגייס לפתיחה ידוענים זוהרים יותר ; הרעיון היה להציע חזון חדש , פרדיגמה חדשה לעצם התפיסה של התצוגה המחיאלית העכשווית , ולתכנן ולממש את המוזיאון של המאה . 21-ה ומהו המוזיאון של המאה 21-ה אם לא מוזיאון וירטואלי ? אכן . ה"טייט מודרך הוא מוזיאון וירטואלי , אבל לא משום שהוא קיים רק בעולם ההדמיה הקיברנטי . להפך , לא יכול היה להיות מבנה מוצק , מונומנטלי ובלתי-ניתו להכחשה יותר מתחנת הכוח הנטושה מול כנסיית סנט פול שנבחרה כאתר למוזיאון החדש , מין רדינג ד' ענקי שחולש בהוד ובהדר תעשייתיים על סביבותיו . אלא שבתוך התחנה - באולם הטורבינות היפהפה שדרכו נכנסים לבניין 82-וב הגלריות הצחות והמוארות שמשתרעות על פני שלוש קומות התצוגה - יצרו ההוגים מוסד שאיננו מוגדר , יציב , ניתן לתפיסה ומוחשי ; אלא עולם מםכי , אסוציאטיבי , אינסופי , מעין רשת אינטרנט מוזיאלית . לארס ניטווה , מנהלו השוודי של המוזיאון , רק רמז על מה שעומד לקרות כשהכריז שה"טייט מודרך יהיה משהו " בין מוזיאון מסורתי חשוב בעל מבט לטווח ארוך - גנזך להיסטוריה ולזיכרון הקולקטיבי - לבין במה לתרבות או תרםת-נגד עכשווית , שתהיה גמישה . "בתגוטתיה התוצאה האמיתית היא הרבה פחות תיאורטית ומנומסת - מה שיצר ניטווה למעשה הוא יישות אלסטית משנה-צורה וחמקמקה , מסעירה לפחות כמו משחק מחשב אינטראקטיבי . השינוי העיקרי הוא שאין כאן תצוגה כרונולוגית לינארית . העבודות - קצת משום שהאוסף של הטייט לוקה כחסרים מביכים , וקצת מסיבות אידיאולוגיות - לא מסודרות על-פי שורה של 'איזמים' אקדמיים למיניהם , המובילים את המבקרים מזרם משוער אחד למשנהו , אלא מאורגנות סביב ארבע תימות-ייצוג קלאסיות : ציור עירום , ציור נוף , טבע דומם וציור היסטורי . אבל אל דאגה - ארבע הקלישאות המשעממות-לכאורה אינן משמשות אלא כציר בסיסי למה שמתברר במהרה כטריפת קלפים מוחלטת של מה שמוכר לנו כחוקי התלייה המקובלים במוזיאון . אין כאן תרשים זרימה מסודר , אלא מערכת נזילה ומסחררת של קשרים , קשרי-קשרים , השקות , הסתעפויות , קיצורי דרך , וסתם מבואות סתומים . הציט את קצה כף רגלכם בכל גלריה שהיא , ומייד תיסחפו לתוך זרמו השוצף והמשכר של עולם האמנות המודרנית במאה-ומשהו האחרונות : קישורים מפתיעים בין אמנים מתקופות או ממקומות שונים , הקשרים מסקרנים בין האמנות לבין מציאויות אחרות ( חברתיות , פוליטיות , מדעיות ) התעכבויות רגעיות על זרם תקופתי מסוים בנוסח המוזיאון הישן , מונוגרפיות קומפקטיות שסוקרות את יצירת חייהם של אמנים בודדים , תמונות של אותם אמנים שזכו לחדר משלהם שצצות לפתע בחדרים אחרים לגמרי . במוזיאון הזה אין , "קלאסיקות" או , יותר נכון , כל דבר הוא קלאסיקה פוטנציאלית . אמנים כמו מאטיס , פיקסו או רות'קו , למשל , אינם מוצגים כנקודות שיא , אלא כעוד נקודות ציון אפשריות שנתקלים בהן פתאום ברשת ריזומטית שכוללת גם שמות ידועים פחות כמו מרלין דומאס וריצ'רד לונג . התחושה היא של הרפתקה כייפית , מרגשת , אם כי קצת מתישה - בעיקר משום שהמוני התיירים והמקומיים שנוהרים לסיפור ההצלחה של המילניום משרים באוויר תחושה קלה של דחיפות והיסטריה . יש כל-כך הרבה מה לראות , כל-כך הרבה הפתעות ובונםנים וידידים מוכרים , ואף פעם אי-אפשר לדעת מה אורב בחדר הסמוך - ערימת סלעים , פרוטזה , צילומים קטנים בשחור לבן , משהו שנראה כמו חדר לא גמור שמתברר כמיצב של שני אמנים צעירים . כל זה גורם לכך שעל-אף שאפשר , אם רוצים , לקרוא הסברים ופרשנויות וחומר-רקע , הרושם הראשון נשאר באופן מודגש הרושם שמטילה העבודה : אנחנו נכנסים לחדר ונתקלים בה חזיתית , בלי הרבה הכנה מוקדמת , ואין לנו ברירה אלא להביט בה במבט מרענן . אבל בו-בזמן זוהי גם הרפתקה תובענית , הדורשת מאיתנו דריכות מתמדת : בכל חדר עלינו להבנות מחדש תמונה קוהרנטית של מציאות - ולהבהיר לעצמנו איפה אנחנו נמצאים ומה אנחנו רואים , כמי שפוסעים כל הזמן על קו התפר הדק בין החוויה לבין ההבנה , עלינו לעבוד קשה כדי לא לאבד את שיווי המשקל וליפול . את העולם העשיר הזה אי-אפשר לחוות בביקור אחד . המוזיאון בנוי יותר כמשהו שחיים איתו , משהו שחוזרים ומבקרים ט ושלעולם אינו מתמצה . יתר על כן , על-פי הבטחת המארגנים , ארבע התימות הבסיסיות אמנם ישארו קבועות , אבל העבודות המוצגות בגלריות ישתנו כל כמה חודשים , לפי סידורים שונים של אוצרי הבית , חוקרים אורחים מתחומים אחרים או אמנים פעילים . כאולם הטורבינות שבקומת הקרקע , שהוא מעין חלל מעבר בין הרחוב החיצוני לבין החלל הממסדי , ואשר באווירתו הפרוצה והבלתי רשמית מעניק משמעות חדשה למונח " כניסה , "חופשית יוצגו פרויקטים מוזמנים של פיסול שנעשה במיוחד למקום . הראשונה שזכתה בכבוד היא האמנית הצרפתיה שחיה בניו יורק , לואיז בוח'ואה , אמנית טרנדיה בת יותר 80-מ שמגלמת באישיותה את התפיסה שוברת הקונוונציות של המוזיאון . JDIJH לכך יתארחו נ"טייט מודרך גם תערוכות מתחלפות , שימוקמו בקומת הגלריות האמצעית . הראשונה מבין אלה , "בין הקולנוע לבין , "הסדן היא סקירה של אמנות המיצב של סוף המאה , 20-ה והיא כוללת 22 עבודות בפילם , וידיאו ופיסול של אמנים בולטים כמו כריסטיאן בולטאנסקי , ביל ויולה וקורנליה פרקר . יוזמה עסקית וחזון אידיאליסטי , מוסד חינוכי ומשחק חתרני , אתר פופולרי ואהוב המבקרים - ה"טייט מודרך הוא מקום כל-כך פרדוקסלי , שאין לו ברירה אלא להיות מרתק . , " 7 1 "O DTK עיתונאי ו נשיא בית הספר לצילום קמרה אובסקורה כבר , 88-3 כלומר לפני 12 שנה , העולם שאל את עצמו : "מה הולך פה ? מה זה המיצב הזה ? האם האמנות מתה והמיצב הוא מנהל העיזבון שלה " ? ואז , ב , 88 כנסו את ברברה בלום , את כריסטיאן גיאנס , ארווין וורם , קלאוס ברוך ואפילו את נחום טבת הישראלי כדי להוכיח שמיצב הוא בסך הכל סו ; של פיסול בעל אמביציות אימפריאליסטיות למדי ( חלל , תפיסת חלל , תנועת הצופה , ( ואיחלו לו ; ם חיים מובנים מאליהם וגם פשוטים . וזה בערך מה שקורה

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help