sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

היא חלמה על ח"ס אחר'ם אחלאם שינלי נצלומיה הטורדניים של אחלאם שיבלי , המתארים את העיירה הבדווית הבלתי קיימת באורח שמי , ערב-אל-נעיס , משדרים עוצמה ולא פחות מכך - יופי ; אבל עצם יופיים מעורר שאלות תהיות . בעין מיומנת וביד בוטחת מתעדת שיבלי את הדל והנחשל ומוציאה תחת ידה תמונות 11 ל קיפוח שמקורן בהיעדר תנאים אנושיים בסיסיים . משפחות הנאלצות להתקיים בתנאים נת-אנושי ים : ללא מים זורמים , ללא חשמל ומערכת ביוב , ללא מקלחות וללא שירותים , אנוסות להשתמש כחלופה בשיחים שבסביבה כשברקע מגיחים במלוא הדרם בתי הקומות החדשים של העיר המודרנית כרמיאל . 1 התושבים הבדווים של ערב-אל-נעים נאסר לבנות בתי קבע מלבניים והם נאלצים לחיות נפחונים ולבשל על מדורות , מה שגורם להם לא אחת לשריפות ולכוויות . חשופים לכוחות קטבע , הם חיים על גבעה בגליל התחתון , מוקפים באשפה ובזוהמה מחד ובגבעות סלעיות 11 : לוות מאידך . 1957-ב הגיעו נציגי מינהל המקרקעין למפות את האיזור וסימנו רק חלק מן ואדמה החקלאית כשייכת לכפר , תוך שהם משמיטים את הבתים . כאשר הוחלט 964-ב ו להפוך את המקום לשטח צבאי , פרצו לאיזור כוחות צבא ומשטרה והרסו את הבתים ואת הבארות . כל הגברים נעצרו 48-ל שעות ושוחררו רק לאחר ששילמו קנסות וחתמו על התחייבות שלא לבנות בתי אבן חדשים . לפיכך בלב עבודתה של שיבלי מצוי קונפליקט מרתק : היא מתעדת את קיומו של מה שלכאורה אינו קיים , וחותרת תחת האמור במסמכים הרשמיים . התצלומים יפהפיים . גיגיות הכביסה האדומות והכחולות שובות את העין לצד הפחון הגלי , שבו פורח בהתרסה שיח בודד של גרניום אדום . דלי פלסטיק לבן ניצב לצד מרבד צבעוני קטן המוטל על שיח . כבסים ססגוניים תלויים על ענפיו של עץ זית . אישה בחצאית אדומה יושבת על האדמה לצד הצריף שלה ומתבוננת בילדיה משחקים בין הסלעים הפזורים מכל עבר . לאמיתו של דבר , תצלומים כפריים יפהפיים אלה עוררו בי נוסטלגיה כמוסה לימים עברו , ימים שבהם חיו נשים וגברים מתוך זיקה עמוקה אל הטבע ואל כוחותיו ; למראות שעברו מן העולם עתה כשאנו חיים בחללי מגורים ממוזגים , עשויים זכוכית ובטון , כה מרוחקים מן הטבע . נאלצתי להזכיר לעצמי כי החיים בסמיכות שכזו אל הטבע , כשם שחיות משפחות אלה , הם חיים מבזים וכי אין זו דרך החיים המועדפת , לא עלי באופן אישי ולא על האדם המודרני בכלל . וכדי לחדד את תחושת אי-הנוחות שעורר בי היופי שנשקף מן התצלומים , נאלצתי להקצין את המצב ולדמיין במוחי תצלומים המציגים רמזים של יופי במחנה מוות . היה ברור לי שזה אפשרי . לאסתטיקה יש נטייה להתגלות במקומות האכזריים מכול ובמצבים בלתי מוסריים בעליל ונדמה שהנורא יכול לשכון בכפיפה אחת עם היפה . שיבלי היא , ללא ספק , אשת חזון צעירה מוכשרת ומרשימה , מחויבת ובעלת האנרגיה הדרושה למימוש חזונה . על אחת כמה וכמה ניכר הדבר כאשר בוחנים את הרקע שממנו באה : היא נולדה למשפחה בת 11 ילדים , שלושה בנים ושמונה בנות , בעיירה הבדווית שיבלי , למרגלות הר תםר . היא סיימה את בית הספר התיכון בעיירה הסמוכה דאםריה והיתה פעילה במועצת התלמידים . בהיותה עסוקה באופן מתמיד בשאלת פשר החיים בכלל וחייה בפרט , חלמה אחלאם על חיים אחרים מחייה ! האופייניים של נשות שיבלי , והאמינה אמונה עמוקה כי הדבר ניתן למימוש באמצעות אהבת הצילום שלה . היא נרשמה ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים . בתחילה פחדה לבדוק האם תחום הצילום אכן מתאים לה . רק בשנה השנייה ללימודיה בחרה להתמחות בתולדות האמנות ולהתמקד בזמן העתיק ובתרבויות אבודות , מתוך רצון לגלות מהו מקור יופיה של האמנות הקדומה ומה הופך את המציאות לאמנות יפה . " זו היתה הפעם הראשונה שבה נחשפתי לאמנות מערבית , והאתגר הגדול ביותר מבחינתי היה לבטא שמות כמו ון גוך או רמם נדט , שבאו בטבעיות גמורה לשאר הסטודנטים . אבל אז הבנתי שכל מה שלמדתי על אמנות קשור ישירות למחקר שלי על פשר החיים . קניתי את המצלמה הרצינית הראשונה שלי והתחלתי להפעיל את העין החקרנית . "שלי אחלאם סיימה את לימודיה באוניברסיטה העברית , רכשה תואר ראשון נוסף בעמדה סוציאלית באוניברסיטת חיפה ונרשמה ללימודים במכללת ויצ"ו לאמנות ולעיצוב בחיפה , כשהיא מבלה במשך שנה שעות ארוכות במעבדת הצילום . "הייתי כל-כך נלהבת שממש השתכרתי מריח החומרים והכימיקלים . זה היה מרגש וחושני כמו לבשל , שזה משהו שאני מאוד אוהבת . "לעשות תערוכתה האחרונה בגלריית קרן היינריך בל בתל אביב הקנתה לה הכרה בקנה מידה ארצי . התערוכה , באצירת טל בן-צבי , שילבה בין שני עיסוקיה העיקריים : העבודה הסוציאלית בכפר הבדווי הבלתי-קיים באופן רשמי והצילום שבאמצעותו היא הופכת מציאות קודרת לאמנות יפה . אבל בעיני שיבלי , כל אחד מעיסוקיה שייך לקטגוריה נפרדת . אף שתצלומי הכפר הבלתי-קיים נעשו למען מטרה מסוימת , כדי לחשוף את המצב ולהביא לשינוי , הרי היא מתייחסת אליהם כאל אמנות לשם אמנות ולא כאמצעי לשינוי חברתי או פוליטי . הפרויקט החדש שלה , המצוי עתה בשלבי הכנה , עוסק בנושא הדיוקן העצמי . זוהי חקירת היחסים שבין אדם לבין המרחב הפרטי שלו , כלומר ביתו , גופו . כיצד מתייחסים בני משפחתה ואנשי הכפר שלה לעצמאותה ולעובדה שבגיל 30 היא עדיין רווקה ואין לה כל תוכניות להקים משפחה ? " אבי היה מאז ומתמיד תומך נלהב בצילום שלי , אף-על-פי שאמי תמיד שאלה למה לי לצלם עוד ועוד כשכבר יש לי כל-כך הרבה . "תמונות עמי שטיינ יץ" - אוצר ובעל גלריה לאמנות עכשווית המיצב הוא איזה שלב בהתפרקות של החפ ! האמנותי שבעצם טרם מומש . המיצב ללא תפ 7 טרם מומש , אף-על-פי שיש לו בסיס באמנות מושגית אין לו עדיין חיים בסביבה שהיא לא גלריה ולא מוזיאון . מן הבחינה הזו , המצב הנוכחי של המיצב הוא רק גלגול , אפשרות להתחבר לסביבות נ וספות ברמה של מרחבים - . אינטרנטיים ובין-תתומיים - הפעילים ברמה החברתית . from the series Unrecognized , 200 C

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help