sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המגדלית , טבחה - מקום נס הלחם והדגים , וכורסי - מקום נס החזירים - היו במאות החמישית-שביעית לא רק אתרי עליה לרגל לנוצרים אלא גם מרכזי נזירות חשובים . מושבות נזירים היו גם בהר תבור ובנצרת . ארץ יהודה , שהיתה קשורה לתולדות אישים מהמקרא ומהברית החדשה שנתקדשו במסורת , היתה בעלת כוח משיכה רב לנזירים , ושימשה מרכז נזירות חשוב במיוחד . כל ארץ יהודה , ממישור החוף ועד לבקעת הירדן וים המלח , נחשבה כמקום שראוי להקים בו מנזרים . מכל מקום , ירושלים ובית לחם וסביבתן , בקעת יריחו , דרום הבקעה ומדבר יהודה , היו בעלי חשיבות מיוחדת . המקום שנועד במסורת הנוצרית לירושלים , לבית לחם , ליריחו ולירדן , שהיו גיא חזיון לארועים חשובים בתולדות ישו והשליחים , היו , כמובן , הסיבה העיקרית להקמת המנזרים הרבים בהם . מקום מיוחד במסגרת זו נודע למדבר יהודה , שהיה בו שילוב של חשיבות דתית ומקום התבודדות מועדף . יחודו הגיאוגרפי והטופוגרפי של מדבר יהודה , המאופיין בגאיות עמוקים , בנקיקים ובמערות רבות , התאים להתבודדות ולהגות . לכך נוספו תנאי אקלים נוחים יחסית , ומקורות מים זמינים , שהפכוהו למקום אידיאלי למגורי נזירים . היו בו גם מקומות שוממים ומרוחקים מישוב , בעיקר בחלקיו הדרומיים מזרחיים , במקום שנזירים ומתבודדים יכלו לחיות בבדידות מוחלטת כמעט . מפת המנזרים של מדבר יהודה מצביעה מעבר לכל ספק , שישובי הנזירים - מלבד מקרים בודדים - היו קשורים למרכזים עירוניים סמוכים , או שהתפתחו במקומות נוחים יחסית , או לפחות סבירים . באופן כללי ניתן לומר , שבנזירות הקדומה בארץ ישראל לא נמצאו עדויות ספרותיות או ארכיאולוגיות לחיי התבודדות וסגפנות קיצוניים . חיי נזירות מתונים אלו נבעו מתפיסות רוחניות ומגמות שהיו שונות בתכלית מאלו שהיו נהוגות במצרים למשל . עצם הקמת המנזרים במקומות הקדושים או באתרי עליה לרגל , הוציאה מכלל אפשרות לחיות בבדידות מוחלטת , וחייבה את הנזירים להתמסר לתפקידי אירוח ודאגה לעולי הרגל . ואמנם , המקורות מעידים בבירור , שמרבית המנזרים בארץ , עסקו במידה זו או אחרת באירוח צליינים נוצרים . בעקבות זאת , המנזר , ארגונו וסידוריו ואפילו תכנונו ומיקומו , נועדו במידה רבה לענות על צורכי עולי הרגל יותר מאשר לקיים בו את רעיון הפרישות והנזירות . המנזרים בשרות עולי הרגל מהעדויות הארכיאולוגיות עולה בבירור , שרוב המנזרים הוקמו לאורך דרכים ראשיות או בסמוך להן . הדבר בולט במיוחד במדבר יהודה , שם המנזרים בנויים ליד דרכים או בסמוך לעמקי הנחלים , שבהם עברו דרכים חשובות לאורך ההיסטוריה . כך , למשל , הדרך המקשרת בין שני מרכזי הצליינות החשובים יריחו וירושלים , משכה אליה את עולי הרגל למן המאה החמישית . לאורכה הוקמו כמה מהמנזרים הגדולים והמאוכלסים ביותר , שנבנו ליד אתרי קודש . באופן דומה , מנזרים חשובים הוקמו לאורך הדרך שקישרה בין ירושלים לבית לחם , ועל הגדה הצפונית של ים המלח . דרך ראשית נוספת , שחצתה את המדבר , עברה מירושלים לבית לחם-חברון והמשיכה לעין גדי ולים המלח , בשמשה מוקד לישוב נזירי צפוף . כל המנזרים בעמק הירדן ובבקעת יריחו , שהוקמו ברובם בסמוך למקומות קדושים , היו קשורים לרשת דרכים שעברה לאורך הבקעה מצפון לדרום וממזרח למערב . הוא הדין גם לגבי המנזרים

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help