sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תופעה וו , של בסיגה משמעותית בשיעורי הצמיחה היחסיים שבין ישראל למדינות המערב , הנמשכת כמעט ארבעים שנים , עומדת בסתירה לתיאוריית ההתלכדות , הנובעת מתיאוריית הצמיחה הניאו קלאסית המקובלת של . ( 1991 ) Barro-1 ( 1965 ) cass , ( 1956 ) soiow לפי תיאוריית ההתלכדות , אמורות מדינות שרמת התוצר לנפש בהן נמוכה לצמוח בקצב גבוה יותר ממדינות שרמת התוצר לנפש בהן גבוהה . זאת ועוד , ככל שרמת התוצר לנפש עולה , כך תלך הצמיחה לנפש ותרד , עד שהתוצר לנפש במדינות שונות יתלכד בטווח הארוך . ברקע לתיאוריית ההתלכדות מצויים שבי מאפיינים כלכליים משמעותיים . מצד ההיצע ( כלומר מצד פוטנציאל הייצור של מוצרים ושירותים במשק ) עומד חוק התפוקה השולית הפוחתת . ככל שמדינה ענייה יותר תהיה כמות אמצעי הייצור שבה מצומצמת יותר ולפיכך תהיה התפוקה השולית של תוספת אמצעי ייצור ( מוצרי הון ) גבוהה . ככל שיתווספו עוד ועוד אמצעי ייצור תלך תפוקתם השולית ותקטן . מכאן , שמדינות עניות יתאפיינו בתפוקה שולית גבוהה יותר , שמשמעה , בכפוף למגבלת ביקושים [ ראו להלן , [ צמיחה גבוהה יותר . מצד הביקושים ( כלומר מצר פוטנציאל השימוש במוצרים ובשירותים המיוצרים במשק ) עומד חוק הנטייה השולית הפוחתת לצרוך . כלומר , ככל שאוכלוסייה מתאפיינת ברמת הכנסה נמוכה יותר כך תגדל הנטייה השולית שלה לצרוך מן התוספת שבהכנסתה . נטייה זו תלך ותקטן ככל שהאוכלוסייה תלך ותתעשר . מכאן , שמדינות עניות תתאפיינה בנטייה שולית גבוהה יותר לצרוך מן הגידול בהכנסתה שמשמעותה - בכפוף למגבלת היצעים [ ראו לעיל ] - צמיחה גבוהה יותר . בהינתן כי התוצר לנפש בישראל הוא כה נמוך אכן צמחה המדינה , לאורך עשרים וחמש שנותיה הראשונות בקצב גבוה בהרבה מקצב הצמיחה במערב , באופן שצמצם את הפער בתוצר לנפש . ברם , תהליך ההתלכדות ברמות התוצר לנפש , שאמור היה להיות מושלם , על פי התיאוריה , במהלך חמישים עד שישים שנים ( כלומר במהלך העשור הראשון של המאה העשרים ואחת , ( השתבש בישראל . הצורך באבחון הגורמים לשיבוש הוא שהביא אותי - בצד הרצון להנציח את זכרו של נתן ניסני ז"ל - לכתוב ספר זה . יצוין , כי מבט מפוקח מלמד כי מדינת ישראל היא עדיין אחת המדינות

הקיבוץ המאוחד

פרופ' ירון זליכה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help