sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הכנסיה הרוסית ( מוסקוביה ) 812 ) מי ) מאחר וזהו המקום הגבוה ביותר במזרח ההר , ממנו קיים שדה ראיה בכיוון לסרטבה - מזרחה , סביר להניח כי מכאן הודלקו המשואות בתקופת בית שני , ולא "מהר המשחה המסורתי" ( סילואן ) הנמוך , והמוסתר על ידי הר הזיתים . ( 16 ) יש סוברים , כי בתקופות קדומות הצביעו כאן על מקום עלית ישו למרומים , בהיותו במקום נישא בדרך לביתניה כפי שמשתמע מלוקאס ( כד : . ( 17 ) ( 50 הר המשחית ( בערבית : בטן אל הואה-הר הרוחות ) 734 ) מי ) זוהי השלוחה הדרומית של הר הזיתים המופרדת ממנו על ידי הכביש היורד ליריחו . בפסגתה אכסניה דומיניקאנית מרום הר הזיתים , א-טור ( כנסית העליה וסביבתה ) מקום זה , הנחשב לפסגת הר הזיתים , נמצא מול הר הבית ומקום המקדש , ומעצם טבעו נודעת לו חשיבות רבה במסורות השונות . נראה כי לכאן מכוונים דברי זכריה כאשר הוא מדבר "על הר הזיתים אשר על פני ירושלים מקדם" ( זכ י יד : . ( 12 ) ( 4 בשל עצם היותה פסגת הר הזיתים ייחדה לה המסורת הנוצרית מאורעות רבים הקשורים לימיו האחרונים של ישו : זהו מקום העליה למרומים , בסמוך לכאן חרץ ישו את משפטו על ירושלים ( מתי כד ) ולא הרחק מכאן לימד את השליחים ודיבר עימם על אחרית הימים . "אך דוקא העובדה כי מכאן נישקף נוף מרהיב על ירושלים וסמיכותו של המקום לדרך המוליכה לביתניה , וכן העובדה כי במקום נמצאת מערה ( בכנסית הפטר נוסטר ) מעידים על האופי האגדתי המובהק של הזיהוי" ; ( דלמן . ( 13 ) במרום הר הזיתים נמצא הכפר הערבי א-טור , כשם הר הזיתים בכללו בפי הערבים . בני הכפר מאמינים , כי מקור שם ההר בכפרם . אך ידוע , כי הכפר נוסד רק במאה . 15-ה בסמוך למקום מצויים קברי הנביאים , ויש על כן . שיקראו לאזור שממערב לכפר "הנביאים" . ( 14 ) במאה 15-ה מציין פליקס פאברי את החשיבות יוצאת הדופן של : "גליל"ה כאן לפי דבריו , נהגו עולי הרגל להביע את רחשי ליבם ותפילותיהם לארתם המקומות שניבצר מהם לבקר בשל חזקה מוסלמית : מקדש שלמה ( כפת הסלע , ( שער הרחמים , ארמון פילאטוס , ביתו של הורדוס , כנסית סט . אנה ומקומות אחרים . פאברי מציין כי "כל הסליחות והמחילות שיכולנו לקבל במקומות אלו על חטאינו רוכזו במקום זה הנקרא גליל" במקום זה היה אולי מחנה הצבא הרומי שהתמקם על הר הזיתים ( מלחמות ה , ב , ג . ( אין לנו אמנם ידיעות מפורשות שהמחנה הרומאי חנה כאן . אך האחר ויוסיפוס מציין , כי הוא היה מרוחק מירושלים כששה ךיסים ( 1000-כ מי , ( והמרחק מפסגת הר הזיתים לירושלים הוא 750-כ מ ' , סביר להניח , כי המחנה היה בצפון הר הזיתים . ( 10 ) עמק א-סאהירה בין כנסית "וירי גלילאה" וכנסית העליה , עמק הנקרא א-סאהירה ( תקומת הנצח ) במסדרת המוסלמית . פה יתאספו הקמים לתחיה ביום הדין , ולכאן יגיע קצהו של אותו גשר ( א-צראט ) שימתח מהר הבית להר הזיתים ביום הדין . מוקדסי ( 985 ) כותב על עמק זה : ( 11 ) " ג י בל זייתה ( הר הזיתים ) צופה על המסגד הגדול מזרחה מעמק הגיהנום . בפסגתו , מסגד המוקדש לעומר , ששהה כאן מספר ימים משבא לקבל את כניעת העיר . במקום כנסיה ממנה עלה ישו למרומים , ומעבר לשם עמק הנקרא א-סאהירה , אשר נאמר לי בשמו של אבן אבאס , כי זהו מקום תחית המתים . אדמתו לבנה , ומעולם לא נשפך עליה . "דם בימ"הב נדדה המסורת מסיבות לא ידועות לאזור שמצפון מערב לשער הפרחים , מעל למערת ירמיהו , מקום שם משתרע כיום בית העלמין המוסלמי הנקרא אף הוא אסאהירה ( ומכאן באב אל זהירה . ( דרום ההר "האצטבה" ( או "אל - "קעדה מקום הישיבה ) כך נקרא במסורת האזור עליו בנוי כיום המלון אינטרקונטינטל . "האצטבה" היה מרכז רב חשיבות בחיי היהודים בראשית ימ"הב : כאן נערכו חגיגות הושענה רבה . במועד זה נהגו להקיף אזור זה שבע פעמים , בדומה להקפות בהר הבית לשם נאסר על היהודים להכנס באותה תקופה . במקום זה ישב ראש הישיבה , דיבר אל המאמינים וקיבל את תרומותיהם . בחירת המקום קשורה למסורת כי כאן היה " מקום השכינה" לאחר חורבן הבית . ( 13 ) " מקום הישיבה" ( אל קערה בערבית ) קשור למסורת . כי כאן ישבה מרים לנוח שעה שעשתה את דרכה אל הר הזיתים וביתניה . המקום נמצא בגובה 8 ( 0 ) מ ' והוא הנמוך ביותר ברכס הר הזיתים .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help