sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בית לחם במסורת הנוצרית בית לחם היא אחת הערים המקודשות ביותר במסורת הנוצרית , הסיפורים הקשורים אליה חרוטים בלב כל נוצרי מאמין , ואחת לשנה , בחג המולד , נשואות עיני כל למקום זה . הביקור בבית לחם היה מלווה תמיד בהתרגשות ורוממות רוח שאינם מצוים בשום מקום אחר . תרמו לתופעה מיוחדת זו הסיפורים הטבולים באגדות קסם , הזכורים מימי הילדות : בשורת המלאך לרועים , המגושים ההולכים בעקבות הכוכב למזרח , הלידה באורווה וכו י מסורות שעל ברכיהן התחנך כל נוצרי מאמין ושכל כך קל להזדהות עמן . הנוף הציורי של בית לחם שלא השתנה מימים ימימה , השדות רחבי הידיים החובקים אותה מכל עבר והמשווים לה מראה פאסטוראלי , וכנסית המולד הנערצת שנותרה בשלמותה ושזיהויה היה מעבר לכל ספק , כל אלו נתנו למבקר תחושת אותנטיות ויכולת הזדהות שלא היו מצוים באף מקום אחר בא"י ( למעט בירושלים , אך הביקור בעיר הנצח , בא מצא ישו את סופו המר , היה לא אחת מלווה בתחושת מועקה ועצב . ( ניתן על כן לראות בביקור בבית לחם , את אחד מרגעי השיא והתגשמות פסגת המאווים בביקורו של עולה הרגל הנוצרי בארץ , ביקור המלווה בשמחה והתלהבות , עוברה שמצאה את ביטויה בספרות עולי הרגל בכל הדורות . הן אף מקיפות לא אחת את הכפרים הסמוכים . הם קושרים קשר ביניהם וגורמים הרס לארץ , ע"י השמדת העצים , אותם הם גורעים או . "מציתים מרדנותם של תושבי בית לחם , שהיתה למשל ולשנינה , הסבה לעיר נזק רב . בעיקר נתפרסם המרד של מוסלמי בית לחם נגד איברהים פחה , ( 1834 ) שנסתיים בהריסת הרובע המוסלמי עד היסוד והרג רבים מתושביו . מטבע הדברים היתה אוכלוסיתה של בית לחם נוצרית ( רובם המכריע השתייך לעדה הקאתולית או היוונית אורתודוכסית . ( על מוסלמים בבית לחם אנו שומעים רק במחצית הראשונה של המאה . 18-ה היו אלה 150 מוסלמים מהכפר פג'ר , שהתישבו בבית לחם ויסדו רובע משלהם ( שחרב . ( 1834-ב יהודים לא היו בבית לחם , מסיבות מובנות . (*) התפתחותה של אוכלוסית בית לחם מהווה תופעה יוצאת דופן בתולדות א"י . מכפר דל , בן 50 תושבים בראשית התקופה העותימאנית , התפתחה בית לחם לעיר של ממש בראשית המאה , 20-ה עם אוכלוסיה של 10 , 000-כ נפש . המקצועות המסורתיים המקובלים של תושבי בית לחם הם עבודות אבן ובנין וכן עיבוד הצדף ויצור מזכרות . (**) תושבי בית לחם ידועים כבנאים וסתתי אבן מעולם , מקצועות שקיבלו תנופה רבה עם ראשית פעילות המעצמות , לקראת אמצע המאה הי"ט , שעה שתושבי בית לחם הנוצרים הועדפו כסתתי אבן ע"י נציגי הכנסיות בירושלים . סקר שנעשה בבית לחם בסוף המאה הי"ט , הצביע על 250 סתתי אבן ועוד 80-כ הקשורים לענף הבניה , לעומת 90 עובדים ביצור מזכרות צדף . מקצועות מקובלים אחרים היו קדרים , נגרים , מנפצו כותנה וקצבים . בסוף המאה הקודמת היו 300-כ נפש שעסקו בחקלאות . מרביתם מתוארים כעניים , עובדה הקשורה למעמדו הנחות של עובד האדמה בתקופה העותימאנית , למיסוי הגבוה , ולמעשי השוד התכופים . טחנות קמח גדולות לא היו בבית לחם במאה הקודמת , והנשים עשו את מלאכת הטחינה באבני ריחיים פשוטות מורכבות מרכב ושכב , אשר לדעת טובלר , ( 1 840 ) הגיעו לבית לחם מסביבות עזה . תעשיה אופיינית אחרת לבית לחם בדורות קודמים היתה תעשית הנשק . לתוצרתה של בית לחם יצאו מהלכים בשווקי הארץ , לא במעט בשל ידיות הפגיונות שהיו מעוטרות בטוב טעם , בצדף וכוי , לפי מיטב מסורת האומנות המקומית . בהיותם משכילים ודוברי שפות , ובעלי חינוך נוצרי דתי , הצטיינו תושבי בית לחם כמדריכי תיירים , והם זכו על כך לשבחים רבים מפי עולי הרגל . נשות בית לחם הצטיינו מאז ומתמיד בעבודות אריגה ורקמה . הרקמות המופיעות על בגדי הגברים והנשים , על תיקי בד וכן על ספות וכסוים שונים , מצטיינות בטעם רב ובמקוריות . * יהודים לפי ששהו עדות מ בה 1893- רק לרגל , היו עסקיהם בעיר שני ... שרברבים ** ר ' ביתר פרוט בעמ י . 34-42

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help