sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המסחריים הענפים עם חו"ל . פאלמר מעיד בסוף המאה הקודמת : ( 1893 ) " הבנינים החדשים הנם גדולים ומרשימים והעיר משתרעת בכיוון צפון . הם ניבדלים בצורה קיצונית מהבתים הישנים שהם קטנים ודלים ומהם שנמצאים על סף . "התמוטטות בשנים האחרונות חלה התפתחות רבה בבית לחם . בתיה החדשים הבנוים בפאר רב , מבטאים היטב את רווחתם הכלכלית של מרבית תושביה . גם ברובעים הישנים איננו מוצאים עוד את הבניה "המזרחית האופיינית" המתבטאת בצפיפות וסמטאות צרות , הניכרות בשאר ערי הגדה . במאה הקודמת היה מקובל לחלק את בית לחם לשמונה רובעים או אזורים עיקריים . אף כי במשך הזמן חלו בחלוקה זו שינוים מסוימים , יש בה כדי ללמד על אופיה של העיר ומן הרין להביאה : חירת אל אנאתרה , נמצא בדרום העיר , מיושב ע"י יוונים אורתודוכסים בלבד . התושבים הם ברובם עובדי צדף ומזכרות , בנאים , עובדי אבן תגרים , חקלאים ומגדלי צאן . חירת אל קוואסי , רובע המגינים , (? ' ) נמצא מערבה לכנסיה . מיושב ברובו ע"י קאתולים , יוונים אורתודוכסים , ארמנים , סורים וקופטים . מרבית תושבי הרובע הם סתתי אבן , עושי מחרוזות תגרים . ח י רת אל נגיאגירי , רובע הנגרים ; נמצא ממערב לחירת אל אנאתרה . רובם לטינים , יוונים אורתודוכסים וארמנים . מרבית התושבים הם סתתי אבן , בנאים ויצרני מזכרות . חירת אל תארגי מה , רובע התורגמנים ( מדריכים , ( מיושב בעיקר ע"י לטינים . רובם עובדים כפקידים , סוחרים או יצרני מזכרות . חירת אל ריגיאדיה ; תושבי הרובע הם יוונים ולטינים . רובם סוחרים , יצרני מזכרות ובנאים . ח י רת אל פרחיה : תושביו לטינים ויוונים אורתודוכסים . רובם סוחרים או יצרני מזכרות ועובדי צדף . כן יושבים בו אורגים , בנאים ועובדי אדמה . חירת אל פג ' רה : רובע תושבי פג י ר . תושבי רובע זה מוסלמים ( מהכפר פג ' ר ) רובם רוכבים או מובילי גמלים , מגדלי צאן ועובדי אדמה . חירת אל חרזת , תושביו לטינים , יוונים אורתודוכסים וכן פרוטסטנטים , רו בם סוחרים , מסגרים וכן סתתי אבן ויצרני מזכרות . כמו במקומות אחרות בא"י , הרובעים מיוצגים ע"י נציג ניבחר , או נציגים אחדים ( מוכתרים , ( המייצגים את עניני הרובע בפני השלטונות , הכנסיות וכן בינם לבין עצמם . בבית לחם היו בשנת 14 1893 מוכתרים מעין אלו . מהם 5 לטינים , 5 יוונים אורתודוכסים , 2 מוסלמים , ארמני אחד ופרוטסטנטי אחד . לפי המידע שנמסר לי בעירית בית לחם , עד היום מהוה חלוקת העיר לרובעים את המפתח לבחירת הנציגים למוסרות העיריה ולמשרות החשובות . חושבי בית לחם מתוארים ע"י מרבית הנוסעים כחרוצים ואינטילגנטימ , מסורים למלאכתם ובעלי הישגים רבים , העומדים בניגוד למה שראו במקומות אחרים בא"י בדורות הקודמים . תושבי בית לחם שונים גם במראה החיצוני . לפי תאורו של טובלר , ( 1840 ) חושבי המקום הם גבוהי קומה ובריאים , בעלי עור צהוב כהה , חום ולעתים לבן . הם מצטיינים בפנים עגולות ומלאות ולחיים סמוקות ומרשימים בהופעתם . במיוחד בלטו נשות בית לחם ביופין , גוון החטוב ולבושן העשיר . הן משכו תמיד את תשומת לב עולי הרגל שהרעיפו עליהן שבחים רבים . יש ורואים בתושבי בית לחם טיפוס מיוחד של תערובת הגזע השמי והאירופי מורשת מסעי הצלב . (*) יחד עם זאת , נודעו תושבי בית לחם כפורקי עול , שהגיעו לא אחת לסכסוך גלוי עם השלטונות , וכן עם תושבי הסביבה , ואף בינם לבין עצמם - סכסוכים שהגיעו לידי מלחמות של ממש ושפיכות דמים . הורן ( 1724-40 ) מעיד : " מאחר וההבדלים הדתיים הם מהגורמים העיקריים לאי הבנות , מתעוררות לא אחת מריבות ואף מלחמות לא רק ביניהם , אלא ** קיימות גם הערכות אחרות על תושבי בית לחם . כך הורן מתארם במאה הי"ח כ"עניים , חסרי תרבות , החיים בדוחק כמעט כבעלי חיים . אין הם מצטיינים במידות נעלות . הם ידועים כמרדנים , מחרחרי ריב וקנאים לרצפה ... . . " רודפי ג ' רמב ממון 1832 ) המטמינים ) מתארם את כבטלנים כספם מתחת , המותירים לנשותיהם לעשות את העבודות הקשות .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help