sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בולטים : תהליך ישראליזציה או מערביזציה , המוביל אותם לתרבות המערבית , הדמוקרטית , קפיטליסטית צרכנית , ובכך עושה אותם שונים מאחיהם הפלשתינים והערבים האחרים במזרח התיכון . מאידך , עובר עליהם תהליך הפלשתיניזציה , המתבטא בהתקרבות לאחיהם שמעבר לקו הירוק , והזדהות עם המגמות הלאומיות של העם הפלשתיני . בין שני תהליכים אלו , כך נטען , מנצח גורם הישראליזציה . לדעתנו , ערביי ישראל הם , קודם כל , פלשתינים ומוסלמים בעלי זיקה חד משמעית לעולם הערבי מוסלמי , וככל שהזמן חולף , הגורם הפלשתיני הולך ומתעצם . באשר ל"ישראליזציה" נראה , כי היא קיימת רק כלפי חוץ , אך היא שטחית ומטעה . היהודים , בשל עיסוק מתמשך במאבק הלאומי שלהם וכן בשל שורה של משגים ביחסם למיעוט הערבי , רק האיצו ודחפו את ערביי ישראל לזרועות אחיהם שמעבר לגבול . הקשר בין העם הפלשתיני משני צידי הגבול , הוא רב תחומי : נישואין , קשרי תרבות , כלכלה ( נקיה ושחורה , ( קשרים דתיים , לאומיים וגיאוגרפיים . ערביי "המשולש הקטן" ( כמו אום אל פחם , ברטעה , טייבה , כפר קאסם וכפר ברא ) וערביי הדרום ( כמו חורה וכסייפה ) נוגעים בקו הירוק ומחוברים ברצף גיאוגרפי לאחיהם שמעבר לגבול . בכמה טריטוריות מובחנות , כמו מרכז הגליל , ואדי ערה וצפון הנגב , ערביי ישראל מהווים כבר כיום רוב מכריע . יש להניח שבעתיד הלא רחוק , ואם לא יעשו היהודים דבר בנדון , תתקבל מפה הרבה יותר ברורה באשר לחלוקת הארץ : לשאלה בדבר הנזק בריכוזים ערביים אלו , התשובה נלמדת בהיסטוריה של המיעוטים ברוב מדינות העולם בעבר הרחוק , הקרוב ובהווה : מיעוט השוכן בטריטוריה משלו והוא מהווה שם רוב , והוא גם בעל מנהיגות ותודעה לאומית , יעשה הכל לממש מאוויים לאומיים אם על ידי חתירה לאוטונומיה , עצמאות או אירידנטה ( התחברות למדינה שמעבר לגבול . ( לערביי ישראל ישנן סיבות רבות לחתור לשינויים . ההמנון והדגל הציוניים אינם לרוחם , ושלטון יהודי על מוסלמים איננו מקובל עליהם . מערביי ישראל הופקעו עד 1977 אלפי דונמים של אדמה . קודם לכן הם ואחיהם איבדו כ 380-360 כפרים , שעל הריסותיהם הוקמו ישובים יהודיים פורחים , כשיח' מוניס ברמת אביב ג , רמלה ולוד , חיפה התחתית , טבריה ובית שאן , קרית שמונה וצפורי , וקיבוצים כסאסא , הראל ואחרים . אם לא די בכך , במשך שנים ארוכות הם חיו תחת משטר צבאי ובפחד מתמיד מגירוש חוזר . ועוד זאת , מרבית ערביי ישראל מתגוררים בשולי המדינה , ושוליים תמיד חלשים כלכלית מהמרכז . הם אינם יוצאי דופן לכאורה מתושבי אלקוש וזרעית , אביבים , ירוחם ודימונה , יהודים כערבים . כל יושבי השוליים מקופחים , אך במגזר הערבי הדבר בולט במיוחד . החברה המוסלמית בישראל היתה עד לקום המדינה חברה של פלאחים , לא משכילים ברובם . למרות שהיא עברה מאז מהפכה גורפת לקראת היותה חברה מערבית מתקדמת , קיימים עדיין פערים גדולים בהשוואה לנוצרים וליהודים . כשם שהם צעדו קדימה , כך עשו היהודים אך בקצב מזורז יותר . הרמה המדעית והטכנולוגית ורמת ההיי טק בישראל הן מן הגבוהות בעולם , וערביי ישראל נותרו הרבה מאחור . לפנינו אפוא מגוון סיבות אובייקטיביות וסובייקטיביות כאחת , המסבירות את הקיפוח והפערים הזועקים , שדחפו את הערבים לזרועות אחיהם שמעבר לגבול . כאשר ערביי ישראל מנו 160 אלף תושבים ( 1949 ) או אפילו כחצי מיליון בשנות השבעים , הם

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help