sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

במעט מכל עיר הלניסטית אחרת , אך בה בעת היא גם שמרה על אופיה כעיר יהודית . קיומו של המקדש , האוכלוסיה היהודית , חגי ישראל , דחיית דפוסים הלניסטיים מובהקים כגון אמנות הדמות , ושימוש במקוואות טהרה - כל אלה מצביעים על הבסיס היהודי האיתן של ירושלים לאורך כל התקופה . בתקופת בית שני חלו שינויים רבים גם בתחום הדתי רוחני . השינוי העיקרי בראשית התקופה התבטא בפעילותם הרוחנית של עזרא ונחמיה . עם גיבוש תורת משה והצגתה ברבים , הפכה התורה לנחלת הכל , הנתונה לפירושים שונים ומגוונים . כתוצאה מכך , צמחו ועלו לאורך ההיסטוריה כתות וזרמים שונים . מגוון הדפוסים שגובשו ואשר באו לידי ביטוי בספרות או במסגרות ארגוניות שונות , העניקו לתקופת בית שני אופי דינמי ותוסס . בתקופה זו התפתח מוסד בית הכנסת . הונהגו חידושים במיקומו , בהנהגתו ובמעמד הקהל שבתוכו , כמו גם בצורת עבודת הבורא שנעשתה ללא קורבנות . מעתה היה זה מוסד אוניברסלי שנבנה בכל מקום בארץ ובגולה ולא רק בירושלים , הוא היה פתוח לכל ולא רק לכוהנים כמו במקדש , והקהל שבתוכו נטל חלק פעיל בטקסים . התפתחה ליטורגיה חדשה ומהפכנית בבית הכנסת , שבמרכזה קריאת התורה ופעולות אחרות שנלוו לכך . עד לימי בית שני רווחו קשרי נישואים עם בני עמים זרים . עתה נאסרו נישואים מעורבים , והתפתח תהליך הגיור שאיפשר לנוכרים להצטרף לעם ישראל בטקס רשמי . קודם לכן הסבירה היהדות את צדקת האל ביחס לעולם הזה , דוגמת ספר דברים יא . כאשר נהג העם לפי רצון האל , ירדו גשמים בעתם והאדמה נתברכה ביבולים , שאחרת - "ואבדתם מהרה מעל הארץ הטבה" ( שם , שם יז . ( לעומת זאת , היהדות של תקופת בית שני הביאה עמה הסברים נוספים . מושגים חדשים נוצרו ( העולם הבא , דואליזם ) ומושגים ישנים זכו לפירושים חדשים ( משיח , אחרית הימים . ( שינויים אלה משתקפים גם בכתבי יוסף בן מתתיהו . בבואו לתאר את התמורות בראשית תקופת בית שני , הוא מצביע על השינוי בשם , שעה שהמונח "ישראלי" הוחלף : "יהודי"ב ... " והיהודים הכינו את עצמם לעבודה . בשם זה נקראו מיום שעלו מבבל על ( שם ) שבט יהודה . והואיל ושבט זה הגיע ראשון למקומות אלה , קיבלו הם והארץ את כינוים ממנו" ( קדמי יא , . ( 173 ירושלים של ימי בית שני זכתה להתייחסות רבה במיוחד במחקר , ונכתבו אודותיה ספרים ומאמרים אין ספור . חוקרים מבני אומות העולם גילו התעניינות רבה בתקופה זו , בנסיון לזרות אור על תקופתו של ישו . ממילא המחקרים והממצאים מתקופה זו , שהם עשירים במיוחד בירושלים , זוכים להתעניינות רבה בעולם . המידע על קורות העיר ואופיה בתקופת בית שני אינו אחיד . הוא רב ומפורט יחסית לגבי חלקה האחרון , ומצומצם מאד לגבי ראשיתה . המקורות העומדים לרשותנו בתקופת שיבת ציון דלים וחלקיים , ובידינו רק עדותם של כחצי תריסר ספרים מתקופה זו , וגם הממצא הארכיאולוגי מפרק זמן זה מועט ביותר . ואולם , בהמשך התקופה המקורות הולכים ומתרבים . המידע על ימי שלטון החשמונאים , למשל , הוא רב יחסית ומופיע בספרי המקבים , באחדים מן הספרים החיצונים , בכתבי יוסף בן מתתיהו ,

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help