sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

סלרוקוס שבסיסו היה בסוריה . התמורות בירושלים ובסביבתה באמצע המאה השניה הביאו לשינוי מהפכני על ידי יצירת מדינה חשמונאית עצמאית , עם ירושלים כבירתה . פרק הזמן השלישי משתרע על פני כ 130 שנה , מהכיבוש הרומי ועד חורבן הבית 63 ) לפסה"נ 70 - לסה"נ . ( בתקופה זו הגיעה ירושלים לשיא התפתחותה ותפארתה . ירושלים הוקמה מראשית ימיה על רכס ההר הדרומי מזרחי , הכולל את הר הבית ומדרומו את העופל ואת עיר דור , במקום שנובע מעיין הגיחון , מקור המים הקבוע היחיד של העיר . בימי חזקיהו הורחבה חומת העיר והקיפה את הגבעה המערבית , היא הר ציון . אולם בימי שיבת ציון הצטמצמה העיר לרכס המזרחי למשך כ 400 שנה . בימי החשמונאים התפשטה העיר מערבה ושטחה גדל מ 150-120 דונם עד כ 650-600 דונם . בימי הורדוס ולאחריו התפשטה העיר צפונה , תחילה - עם בניית החומה השניה , שהגדילה את שטחה בכ 250 דונם נוספים , ולבסוף - עם בניית החומה השלישית , התרחבה העיר צפונה בכ 900 דונם נוספים . בסופו של דבר היא השתרעה על כ 1 , 800 דונם . העיר , שמנתה כ 6 , 000-5 , 000 תושבים בימי שיבת ציון , הגיעה לכ 80 , 000-60 , 000 תושבים באמצע המאה הראשונה לסה"נ . ירושלים ידעה תמורות מדיניות מרחיקות לכת בתקופה זו . תחת המדינה הריבונית של ימי בית ראשון , היתה ירושלים כפופה מעתה לשלטון זר ( פרט לתקופה קצרה של כ 80 שנה בימי החשמונאים . ( העיר הסתגלה למצב זה , ויש שראו בכך ביטוי לחסדי האל ורחמיו . האימפריות הגדולות ומנהיגיהן נצטיירו לא אחת כבחירי , 'ה משיחיו ועושי רצונו . קבלת עול המלכות לא היתה , אפוא , רק עובדה מדינית אלא זכתה שוב ושוב , לפחות עד לימי החשמונאים , לביסוס דתי ואידיאולוגי . התמורות הפנימיות היו אף הן מרחיקות לכת . בפתחה של התקופה נעלמו שני מוקדי כוח מימי בית ראשון - המלוכה והנבואה . אלה פינו מקומם לבעלי שררה ומעמד , ובהם חכמים ושועים בני המעמד העליון . ואולם , הדמות הדומיננטית בתקופה הנדונה היתה זו של הכוהן הגדול , ששימש אישיות מדינית ודתית מרכזית במשך כל תקופת בית שני ( למעט בימי הורדוס . ( מעמדו של הכוהן הגדול הגיע לשיאו בימי החשמונאים , כאשר כיהן גם כמלך וגם כראש הצבא . גם בתחומים אחרים חלו שינויים מרחיקי לכת . במהלך הזמן נוספו חגים אחדים ללוח היהודי ( חנוכה , פורים ורשימת החגים במגילת תענית , ( ואופיים של אלה שכבר נכללו בו השתנה באופן ניכר לאור פירושים ומנהגים חדשים ( למשל בפסח ובסוכות . ( במשך תקופה זו הלכו וקמו מסגרות קהילתיות חדשות - בית הכנסת , בית המדרש , הכתות השונות ( הפרושים , הצדוקים , האיסיים ואחרים , ( משמרות הכהונה ועוד . נוספו יצירות ספרותיות ובהן חמישה חומשי תורה וספרי נביאים אחדים ועשרות רבות של חיבורים , מקראיים ואחרים ( דוגמת הספרים החיצונים . ( בארבע מאות השנים האחרונות של ימי הבית , היתה ירושלים לחל ק מהעולם ההלניסטי רומי , שתרבותו הטביעה את חותמה על העיר ואופיה האורבני , החברתי והמדיני . האדריכלות והאמנות בעיר שאבו את השראתן ממקורות .-הלניסטיים הוקמו בנייני ציבור , כגון הגימנסיון , התיאטרון , ההיפודרום והאמפיתיאטרון על פי הדפוסים המקובלים של התקופה , ונעשה שימוש נרחב בכלי בית , ריהוט , תכשיטים ומטבעות שרווחו בערים אחרות במזרח באותה עת . במובנים רבים , ירושלים היתה שונה אך

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help