sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

בכין אמר כדנן אמר ד' אלוקים ארי ארחיקתנון לביני עממיא , ארי בדרתינון במדינתא ויהבית להון בתי כנישתא תנין לבית מקדשי ואינון כזעיר במדינתא דאתגליאו לתמן . כלומר , בתי הכנסת ניתנו על ידי הקב"ה במקום בית המקדש , והוא עומד בדרגה נמוכה ממנו רק במעט בתי" ) כנישתא תנין לבית " . ( "מקדשי מאידך גיסא , בתלמוד הבבלי ( מגילה דף כט ע"א ) מצאנו פירושים שונים לפסוק זה : " ואהי להם למקדש , "מעט אמר רבי יצחק : אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל , ורבי אלעזר אמר : זה בית רבינו שבבבל . דרש רכא : מאי דכתיב ( תהילים צ : א ) "ה' מעון אתה היית לנו" - אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות . אמר אביי : מריש הואי גריסנא בביתא ומצלינא בבי כנישתא , כיון דשמעית להא דקאמר דוד ( תהילים כו : ד ( 1 "ה' אהבתי מעון ביתך" - הואי גריסנא בבי כנישתא . בפירוש הבבלי לפסוק מצויים כמה ניואנסים החסרים מדברי התרגום . קודם כול , לפי רבי יצחק ורבא צורף בית המדרש לבית הכנסת כמועמד למעמד של מקדש מעט . בהתאם לכך מעיר רבי אלעזר שדווקא ביתו של האמורא רב מילא את מקום המקדש בבבל . בשני המקרים הכוונה היא אחת . מקדש המעט , בו שורה שכינה , הוא ( דווקא או בנוסף ) מקום שלומדים בו תורה , ולאו דווקא מקום שבו מתקיימת עבודת התפילה . רק אביי , לאחר שדרש את הפסוק "ה' אהבתי מעון , "ביתך איחד את פעולת הלימוד עם תפילתו . במקומות אחרים מובאים חילוקי דעות בשאלה האם בית הכנסת שווה 20 בקדושתו לבית המדרש , או שמא נחות ממנו . אולם , בכל מקרה , בית הכנסת אינו מוצע 21 כ"מקדש המעט" הבלעדי . 18 ידידי ד"ר י' פנקובר אישר שדברי התרגום מהווים מדרש על הפסוק , ולא "פשוטו של . "מקרא ראה גם י' אלבוגן , התפילה בישראל בהתפתחותה ההסטורית , תל אביב , תשל"ב , עמ' -336 . 337 19 השווה גם מדרש זוטא לשיר השירים ( מהד' בובר , פרשה א [ טו , [ ר"ה הנך יפה ) שמפרש את הפסוק ללא כל קשר לנזכר לעיל : "ולא עמר לישראל בימי המן אלא צדקה שהיו עושים , שנאמר 'ואהי להם למקדש מעט' ( יחזקאל יא : טז , ( ומנין ידענו שהיה הצדקה מעט שמה , שנאמר 'לולא ה' צבאות הותיר לנו שריד כמעט' שהייתם מחזיקים ידי עניים . " ... יש להעיר שהרד"ק בדבריו הנזכרים ניסה להסתמך על דברי חז"ל אלה בלי לפגוע בפשוטו של מקרא . 20 ראה ברכות רף סד ע"א : "אמר רבי לוי בר חייא : היוצא מבית הכנסת ונכנס לבית המדרש ועוסק בתורה - זוכה ומקבל פני שכינה , שנאמר ( תהילים פד : ח : ( 'ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים . 'בציון אמר רבי חייא בר אשי אמר רב : תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא , שנאמר : 'ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון , "' ומאידך גיסא דברי הגמרא מועד קטן דף כט ע"א : "ואמר רבי לוי : כל היוצא מבית הכנסת לבית המדרש , ומבית המדרש לבית הכנסת - זוכה ומקבל פני שכינה , שנאמר ( תהילים פד : ח : ( 'ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים . 'בציון אמר רב חייא בר אשי אמר רב : תלמידי חכמים אין להם מנוחה אפילו לעולם הבא , שנאמר : 'ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון . "' מן הראוי לציין שההלכה נקבעה כלישנא קמא . השווה שלחן ערוך , אורח חיים קנה : א . 21 כאן המקום להעיר שאמנם שניים מהחכמים המוזכרים במקור הבבלי הם ארצישראליים ( רבי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help