sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

אשר בבית הכנסת בשמחה גדולה ויהיו שם עד היום הזה . וביום המחרת בראש 8 השנה החלנו להתפלל בתוכו והתפללנו עד היום הזה . במילים אלה תיאר רבי שלמה בן שמשון את טקס חנוכת בית הכנסת של קהילת מגנצא בשנת , 1104 כשמונה וחצי שנים אחרי שהותקפה הקהילה במהלך מסע הצלב הראשון 9 בסיון תתנ"ו ( מאי , . ( 1096 התיאור כולל סמלים , דימויים ומטבעות לשון המזכירים את 10 בית המקדש . העניין אינו מקרי , משום שלדמותם של בית המקדש , ולעבודת ד' שהתקיימה בו , היו מקום מיוחד בלבבותיהם של יהודי אשכנז בימי הביניים " . דבר זה בא לידי ביטוי בעיקר בכך שהם ראו בבתי הכנסת שהקימו , כמעט באופן מילולי , בתי מקדש ממש , ובתפילותיהם - את העבודה במקום אשר ציווה . 'ד העובדה שקיימת זיקה בין בית המקדש לבין בית הכנסת ( לפחות ) מאז התקופה התלמודית היא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה . הקרבה התפיסתית בין המוסדות עוברת כחוט השני בדיונים ההלכתיים העוסקים בצורתו ובקדושתו של בית הכנסת ובדפוסי הפעילות המתקיימים בתוכו . זאת ועוד , המשוואה בין בית המקדש לבין בית הכנסת הייתה ( והנה ) משותפת לכל העדות ולכל הגלויות . אולם , קיימת שונות ברורה 8 א"מ הברמן , ספר גזירות אשכנז וצרפת , ירושלים , תשל"א , עמ' ס . 9 ראה ר' חזן , מסע הצלב הראשון והיהודים , ירושלים , תש"ס . 10 ראה , למשל , בראשית לה : ג ; ישעיהו .-כ ג ; שמואל ב ו : ב-ה ועזרא ב : סח . השווה ש' גולדין , הייחור והיחד : חידת הישרדותן של הקבוצות היהודיות בימי-הביניים , תל אביב , תשנ"ט , עמ' . 103 11 כאמור לעיל , מחקר זה מתמקד ביהדות אשכנז ( צפון צרפת ומערב גרמניה ) במאות הי"א-י"ג , ומקורות המתייחסים למסורת הבבלית-הספרדית יצוינו רק לשם השוואה . זאת ועוד , סקירת הספרות ההלכתית והמנהגית של יהודי אשכנז בגרמניה ובמזרח אירופה בשלהי ימי הביניים מראה שהדברים המשיכו להתקיים . עיין , למשל , ב"ש המבורגר , שרשי מנהג אשכנז , א-ב , בני ברק , תשנ"ה-תש"ס . 12 לפני כמה שנים הקדיש י' תא-שמע מחקר חשוב לבדיקת שני היבטים של המושג "מקדש מעט" בעולם האשכנזי , ועמד על משמעותה המילולית של המשוואה בית מקדש = בית כנסת . הוא הראה ששורשיה של התפיסה נמצאים עמוק בתוך המורשת הארץ ישראלית , ועמד על הבעייתיות שבמימוש המשוואה הזאת . ראה י' תא-שמע , "מקדש מעט : הסמל , "והממשות כנסת עזרא : מחקרים המוגשים לכבוד פרופ' עזרא פליישר , בעריכת ש' אליצור ואחרים , ירושלים , תשנ"ה , עמ' . 364-351 13 בספרות המחקר קיימת מחלוקת לגבי השתלשלותה של זיקה זו . יש המקדימים ויש המאחרים . ראה ד ספראי הכנסת-מבית" , למקדש , "מעט ישראל - עם וארץ , ז / ח ( תשנ"ד , ( עמ' ; 158-149 י"ל לוין , "ממרכז קהילתי למקדש מעט : הריהוט והפנים של בית הכנסת , "העתיק קתדרה , 60 ( תשנ"א , ( עמ' ; 84-36 א' ריינר , "חורבן , מקדש ומקום קדוש ; משהו על שאלות של זמן ומקום , "הביניים-בימי קתדרה , 97 ( תשס"א , ( עמ' . 64-47 לגבי הנושא בכלל , ראה L . 1 . . Levine , The Ancient Synagogue : The First Thousand Years , New Haven , 2000 14 סקירה יש למצוא בערך "בית , "כנסת האנציקלופדיה התלמודית , ג , ירושלים , תשמ"א , עמ' קצ-רו . ראה גם י' תבורי , רשימת מאמרים אודות בתי כנסת , רמת גן , עמ' . 68-56 , 21-14 15 לגבי עמדת הקראים , ראה תא-שמע מקדש" , , "מעט עמ' 355 ואילך , וריינר , עמ' . 49-47 העניין בולט במיוחד אצל התנועות הלא-אורתודוקסיות שמקפידות לכנות את מקומות התפילה שלהן

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help