sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

פתח דבר אנו מציינים בשמחה ובסיפוק את הוצאתו לאור של הכרך השני של כנישתא , היוצא לאור כשנה אחרי הופעת הכרך הראשון . זכינו לתגובות טובות לכרך הראשון והן עודדו אותנו להמשיך במפעל זה . ההצלחה מתבטאת גם בהפצה המוצלחת של הכרך וגם בעובדה שמחברים רבים ומכובדים הציעו מפרי מחקריהם לקבצים הבאים . אנחנו משתדלים לשמור על הרמה הגבוהה שאפיינה את הכרך הראשון , ומתקדמים בהכנת הכרך השלישי . הנושאים הנדונים בכרך זה מגוונים מאוד . על מבנה בית הכנסת עצמו דנה ברכה יניב , במאמרה על ארונות הקודש במזרח אירופה . היא מראה כיצד שיקולים אדריכליים משפיעים על העיצוב האמנותי של בית הכנסת וכיצד עיצוב זה חוזר ומשפיע על התפיסה המסורתית את שלושת הכתרים לפי פרקי אבות ( ד : יז : ( כתר תורה , כתר כהונה וכתר מלכות . המאמר מלווה בתמונות - אחדות מהן נדירות - המבהירות את העניין . באידאה של בית הכנסת עוסק מאמרו של ג'פרי וולף , המביא שיקולים חדשים וראיות חדשות להעלאת דימויו של בית הכנסת כמקדש , ולא רק . "מעט"כ מאמרה של יהודית פריגישי עוסק בתרומתה של המוסיקה לחווית בית הכנסת ובתפיסה המחקרית המסורתית על מקורה של המוסיקה הזאת , והוא מציג תפיסה חדשה הנוגעת בקשרים בין עדות ישראל ומסורת העבר . גם מי שאינו מתמצא בדקדוקי המוסיקה ישכיל וילמד מן המאמר על דרכי המסורת היהודית במהלך הדורות - שמירתה על עצמאותה מצד אחד , והשתלבותה בסביבה מצד שני . המאמרים העוסקים בתפילה עצמה מקיפים , כמעט , את כל ההיסטוריה היהודית . פיטר ון דר הורסט , במאמרו , מנתח תפילות המצויות בכתבי פילון ] ומאמרו של מרדכי מאיר מתאר את תולדותיה של "תפילה , "זכה תפילה שנתקבלה בבית הכנסת רק בדורות האחרונים ממש . מאמרו של חננאל מאק דן בהקבלה שבין המוטיבים בברכות ההפטרה ובין מוטיב המצוי בנוסח תפילת העמידה של הימים הנוראים . יוסף ריבלין מציג במאמרו תפילה מיסטית מיוחדת של הדורות האחרונים שנועדה לערב ראש חודש . בסידור עצמו , עוסק מאמרו של עמוס דודי , המציג לפנינו את כתבי-היד של הסידור הספרדי שמלפני הגירוש תוך העלאת הבעיות המתודיות הנוגעות בדקדוק לשון הספרדים . מקומן של הנשים בעולם התפילה זכה להתייחסות מיוחדת בקובץ זה . יעל לוין , במאמרה , פורשת לפנינו סקירה על נשים שחיברו תפילות שנועדו לא רק לחוג המצומצם של הנשים אלא לשמש בתפילות לכלל ישראל . יעל לוין היא גם נאה דורשת וגם נאה מקיימת , כי היא עצמה חיברה קינת נשים לבית המקדש שנועדה להיכלל כחלק מן הקינות בתשעה באב ; ודומני שאכן קינה זו נתקבלה במספר קהילות . ראיתי לנכון להזכיר זאת כאן מכיוון שד"ר לוין , במאמרה שדן בנושא , לא כללה את תרומתה שלה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help