sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

את שיטת החקירה הבין תחומית או שמא ה"אנטי תחומית" שאימצתי בעבודתי האקדמית אני יכול לעגן בזיכרון חוויה מימי נעוריי . בבית הכנסת שביקרתי בו בימי ילדותי היה יהודי שהתייחסו אליו כאל "משוגענער" בעל" ) שיגעונות" או שגיונות , ( שהיה מתיישב בבית המדרש , פותח דף גמרא וקורא מימין לשמאל את פירוש רש"י , הגמרא והתוספות כאילו שלושת הטקסטים יוצרים שורה אחת . כידוע , פירוש רש"י מופיע בחלקו הפנימי של העמוד , הטקסט התלמודי המרכזי מופיע באמצעו באותיות מובלטות , ואילו התוספות מופיעות בחלק החיצוני של הדף . במעשהו של אותו "משוגענער" היתה אפוא מין "זעקה" מאהגרת , שהצחיקה או הרגיזה את ציבור המתפללים והלומדים משום שהיו שראו בקריאתו מין חילול קודש . כך ייתכן שיהיו מקוראיי שיראו בשיטת כתיבתי מעין התגרות של "משוגענער" שעובר מטקסט ספרותי או היסטורי לפירוש שלקוח מתאוריה פסיכולוגית ללא התראה מוקדמת . ואולם יחד עם זה דומני שעמיתיי מן האקדמיה - הדבקים אך ורק בטקסטים השייכים לתחומיהם כאילו מדובר בתחום שבת , שהעובר אותו כדי "להציץ בתחום 'אחר' עלול להיפגע" - חוטאים לעתים בהכרזה שהירח צורתו כמגל ולא כמעגל . ואולם האמת היא שחציו של הירח המלא נסתר מעיני המסתכל בו מזווית אחת בלבד . ויתר על כן , מכיוון שאני מאמין שפרשנות סובייקטיבית משמעה העברת טקסט שולי למרכז , אזי לדידי שום תחום אקדמי אין לו הזכות להכריז שרק הקריאה המתודית שלו היא בבחינת הטקסט התלמודי , וכל שהשאר הם בבחינת "פירוש . "י"רש שאיפתי אפוא להימנע מפרשנות "מטעם" כדי לצדד בפרשנות "עם , "טעם ולהעדיף פרשנות פלורליסטית על פרשנות פופוליסטית . אך כדי להקשות על עצמי ולקשוט את עצמי הריני חוזר ומעמיד את עצמי כ"יוצא , "לשאלה כאותו יהודי מסורתי שאף פעם אינו מציב בסוף דבריו סימן קריאה , אלא סימן שאלה , שכן הוא אינו זה הקובע בסמכותיות סופנית שהוא ורק הוא "בעל התשובה" הקובעת והמקובעת . המגננה שאני בונה כדי להינצל מאבני הבליסטראות שההיסטוריוסופים עלולים להמטיר עלי , מקורה כמובן בעובדה שברגע שהחלטתי לעמת את ה"נרטולוג" ( כינוי למספר ) הפסיכולוגיסטי הפועל בשם

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help