sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדומה ביותר למיסטיקה יהודית . לאישוש קריאתו הוא מסתמך על ספרות ההיכלות ועל השימוש בביטוי 'פרדס' באיגרתו השנייה של 5 פאולוס אל הקורינתיים . הוא יוצא נגד הרציונליזם , כביכול , שמפגינים חוקרים בני זמנו : הפרשנים המודרניים של הסיפור המפורסם הזה , שבבירור מתייחס לסכנה אמיתית בתהליך העלייה לפרדס , מרחיקים לכת ביותר ובעצם אינם רציונאליים כשהם מתעקשים לשמור בכל מחיר על המאפיינים המהותיים לרציונאליזם ... עובדה היא שיורדי המרכבה המאוחרים גילו הבנה נכונה ושלמה של משמעות הסיפור , ואופן הקריאה שלהם משמש הוכחה ניצחת לכך שמסורת המיסטיקה והתיאוסופיה התנאית נשמרה אצלם בכל חיוניותה , אף כי אפשר שפרטים אחדים מקורם בתקופה מאוחרת יותר . ( שלום , 52 : 1967 ( תרגום והדגשה שלי - נ"ב » פרשנותו של שלום התוותה דרך לרבים מהחוקרים האחרונים , ובוודאי לתלמידיו המבקשים כמוהו אחר הסימנים הראשונים למיסטיקה 6 היהודית הקדומה . אך השאלה היא , כמובן , האם באמת יכולה הברייתא לשמש עדות לקיומה של מיסטיקה יהודית בתקופה התנאית . את נקודת המחלוקת בין שלום ומתנגדיו ניתן למקד בשאלה הבאה : האם הברייתא היא גילוי אחד , תמציתי ( מגלה טפח ומסתיר טפחיים ) של מערכת שלמה של אמונות והתנסויות מיסטיות שהיתה קיימת בסתר כבר בתקופה התנאית , ואשר זכתה לביטוי מפורש וגלוי בספרות ההיכלות , או שמא ספרות ההיכלות נטלה את סיפור הארבעה שנכנסו לפרדס ( בגרסת התלמוד הבבלי ) כדי לפרש ולפתח אותו על פי אמונותיה ותפיסותיה . אפשרות אחרת להסבר המחלוקת על משמעות הברייתא וטיבה תלויה במקורות שבהם היא מופיעה ובהבדלים ביניהם . לברייתא יש שני נוסחים עיקריים - נוסח ארץ ישראל ( התוספתא בשתי גרסותיה והתלמוד הירושלמי ) ונוסח בבל . השוני המהותי בין הנוסחים מתבטא בתפקידו של רבי עקיבא במסורת :

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help