sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

' , 'הערוך המעתיק את רב האי גאון "') נכנסו לפרדס" - כגון על ידי שם . ולא עלו למעלה ממש , אלא היה נראה להם כמו שעלו' [ הדגשות שלי - נ"ב . ([ הרמב"ם ( ספרד וצפון אפריקה , ( 1204-1138 רואה את הכניסה לפרדס כעיסוק בעיון הפילוסופי פיסי שהוא מכנה אותו 'מעשה , 'בראשית ואת סיפור הארבעה שנכנסו לפרדס - כאזהרה מפני עיסוק בעיון כזה ללא מוכנות מספיקה : בזמן שארם מתבונן בדברים האלו ומכיר כל הברואים ממלאך וגלגל ואדם כיוצא בו ויראה חכמתו של הקדוש ברוך הוא בכל היצורים וכל הברואים , מוסיף אהבה למקום ותצמא נפשו ויבמה בשרו לאהוב המקום ברוך הוא [ ... ] וענינים [ .., האלו הם שחכמים הראשונים קודאין אותו פרדס , כמו שאמרו 'ארבעה נכנסו . 'לפרדס ואף על פי שגדולי ישראל היו וחכמים גדולים היו - לא כולם היה בהן כה לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין . ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר , ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות , [ ... } שהן מיישבין דעתו של אדם תחלה , ועור שהם הטובה הגדולה שהשפיע הקרוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה כדי לנחול חיי העולם הבא . ( הלכות יסודי התורה ד , יב ) ההיסטוריון צבי ה' גרץ ( גרמניה , ( 1891-1817 וממשיכיו במאה ה 19 דחו את הפירוש המילולי לברייתא . הם הבינו 'פרדס' כסמל ל'חוכמה' או 'ידיעה' ( גנוסיס , ( ואל הברייתא הם התייחסו כאל תיאור אלגורי של ארבעת החכמים שעסקו בחקירה עיונית של מהות האל . חוקר הקבלה גרשם שלום ( 1982-1897 ) שראה את גרסת התלמוד הבבלי כגרסה המוסמכת , ותפס את ספרות ההיכלות כמקבילה בזמן חיבורה לתקופת התלמוד , גיבש עמדה קרובה לזו של רב האי גאון . הברייתא , אליבא דשלום , היא תיאור של עלייה מיסטית לגן העדן , ו'אל תאמרו מים מים' היא אזהרה מפני סכנות המסע . המיסטיקה האקסטטית המתוארת בקטע היא מרכזית ל'מעשה מרכבה' - הגם שהברייתא אינה מזכירה את המרכבה במפורש . שלום ראה בברייתא ( שבה עסק בגרסתה הבבלית בלבד ) את העדות הפנימית התנאית

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help