sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אשנב צר , שבערו אפשר להציץ לתחום החתום של המיסטיקה התגאית , הנשמר תמיד בסוד כמוס . בקליפת אגוז נמסרו לנו כאן רמז על מהותו של העיסוק הסודי , ידיעה על ראשי המיסטיקאים , ואף מיון והערכה של אבות הטיפוסים בתחום זה . בדברים אלה ליבם כבר מציב עצמו בצד אחד , מוגדר מאוד , של התייחסות לברייתא - הוא מאמין שהיא מבטאת ניסיון מיסטי ממשי . בכך הוא מצרף את קולו לקולם של מיסטיקאים ו'יורדי מרכבה' שעסקו בברייתא בעת העתיקה ובימי הביניים . אצלם , בספרות ההיכלות ובקבלה , נתפס ה'פרדס' ככינוי לעולמות העליונים , ומסע הארבעה כדגם למסעות מיסטיים אחרים . הפירוש הראשון המוכר לנו , הוא של רב האי גאון ( בבל , ( 1038-939 אשר נשאל על הברייתא ( בתלמוד הבבלי ) ועל הביטוי , 'פרדס' ונתבקש לפרש את משמעותם 'כי רבו . 'הדעות תשובתו : ואשר שאלתם : זה ששנו חכמים" 'ארבעה נכנסו לפרדס - בן עזאי ובן זומא אחר ור' עקיבא' - זה הפרדס מה הוא , ובמה הציץ ונפגע , ופגיעה זו מה היא , ומה הוא קיצץ בנטיעות , ומה הן הנטיעות הללו . ור' עקיבא שנכנס - לאיזה מקום נכנס , ומפני מה נכנס בשלום ויצא בשלום , אם תאמר מפני צדקתו - הנה גם בן עזאי וחבריו צדיקים הם , יפרש לנו אדוננו הלכה זו כי רבו הרעות . ושמא אתה יודע , כי הרבה מן החכמים היו סוברים כי מי שהוא הגון בכמה מרות זכורות ומבוארות , כשמבקש לצפות במרכבה ולהציץ בהיכלות של מלאכי מרום , יש לו דרכים לעשות : שישב בתענית ימים ידועים , ומניח ראשו בין ברכיו , ולוחש לארץ שירות ותשבחות הרבה , שהן מפורשות . ובכן מציץ בפנימיו ובחדריו כמי שהוא רואה בעיניו היכלות שבעה , וצופה כאילו הוא נכנס מהיכל להיכל ורואה מה שיש בו . ויש שתי משניות שהתנאים שונין אותן בדבר זה , ונקראות היכלות רבתי והיכלות זוטרתי , ודבר זה מפורסם וידוע . א . הפתיחה במקור בארמית : 'ודשאילתון : הא דתנו . 'רבנן תרגמתי להקלת הקריאה . וכן תורגמו כל הטקסטים בארמית להלן , כשהמקור בארמית מובא תמיד בשוליים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help