sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

: ( 135 : 1993 ) 'בדרך כלל לא התעניינו , "אחר"ב שיצא ופרש מעולמם של . 'החכמים יישוב הסתירות ניתן להיעשות בעזרת הבחנות שונות - הבחנה כרונולוגית , הבחנה בין סוגי הקוראים , הבחנה בין המקורות , ומה שיכול להועיל במיוחד - הבחנה תוכנית טקסטואלית . מן הבחינה האחרונה הזאת יש לפרשת 'אחר' שני מרכיבים : ( א ) המסורת על הארבעה שנכנסו לפרדס ; ( ב ) הסיפורים על 'אחר' וגורלו , הממוקדים בחלקם ביחסים שבינו לבין רבי מאיר . א . 'ארבעה נכנסו לפרדס ' המסורת על הארבעה שנכנסו לפרדס היא ברייתא , כלומר מסורת תנאית שלא נכללה במשנה . הברייתא מופיעה לראשונה בתוספתא חגיגה ( ב , ג , ( ובנוסח דומה בתלמוד הירושלמי ( חגיגה ב , א ( עז ע"ב . ( 1 מובא בה הסיפור על ארבעה תנאים ש'נכנסו לפרדס' - בן עזאי , בן זומא , 'אחר' ורבי עקיבא . שלושה הראשונים 'הציצו' בעולמות העליונים , והצצה זו היתה גורלית עבורם : בן עזאי הציץ ומת , בן זומא הציץ ונפגע , 'אחר' הציץ וקיצץ בנטיעות . רק רבי עקיבא נכנס בשלום ויצא בשלום . בתלמוד הבבלי נוספו לברייתא שני משפטים ( בראשיתה ובסופה ) שאינם מצויים בנוסחים האחרים : ( א ) 'אמר להם רבי עקיבא . כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים ! משום שנאמר "דובר שקרים לא יכון לנגד עיני" ( תהלים קא : ז ; ' ( ( ב ) 'ואף רבי עקיבא בקשו מלאכי השרת לדוחפו , אמר להם הקדוש ברוך הוא : הניחו לזקן זה , שראוי להשתמש . 'בכבודי ניתן לומר שעל הברייתא נכתבו תלי תלים של פרשנות ומחקר . עיקר הוויכוח נטוש סביב שאלת יסוד : האם הברייתא משקפת איזה שהוא ניסיון מיסטי , או שמא אינה אלא משל לעיון אינטלקטואלי , תורני או פילוסופי . יהודה ליבס , חוקר תולדות המיסטיקה היהודית , כותב ( תשמ"ו : : ( 1 סבורני שאין עוד בספרות דוז"ל פיסקא באורך דומה שהוקדשו לה מילות פרשנות ומחקר כה רבות כפי שהוקדשו למעשה זה , מעשה 'ארבעה שנכנסו . 'לפרדס ואין פלא בדבר . כאן כאילו נפתח בפנינו

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help