sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

נפגעו . השלישי , , 'אחר' היה המזיד ביניהם - הוא פגע בפרדס כש'קיצץ . 'בנטיעות מכאן ואילך , כל ניסיון לרשום קווים לדמותו של אלישע מחייב שילוב של סיפורים שבעצם אינם עולים בקנה אחד , יצירת סיפור אחד מאסופת תיאורים שקשה לישבם כמובלים בדמות אחת . עם זאת , ממכלול הסיפורים על אודותיו מצטיירת דמות של בן עשירים שהוקדש לתורה וזכה לחינוך של תלמיד חכם , אך היה קרוב גם לתרבות היוונית . הוא ידע יוונית , חיבב את שירת יוון , קרא בספרים אסורים שנהג להסתיר בחיקו בדרכו לבית המדרש , ונראה שהתמצא בענייני סוסים , ארכיטקטורה ויין . פה ושם בספרות חז"ל מצויות כמה מאמרותיו , שעיקר עניינן - חינוך , אך אותן ניתן לקשור לדמות העולה מהסיפורים רק בדרך הניגוד . בסיפורים הוא מואשם בכפירה , בגנוסטיציזם דואליסטי , בצדוקיות ; רואים אותו כחובב זונות , כמי שהסגיר יהודים לידי הרומאים בתקופת השמד שאחרי מרד בר כוסבה וכרוצח תינוקות של בית רבן . אלישע נטה למיסטיקה או לגנוסטיקה , ונראה שזכה לסוג כלשהו של ניסיון אקסטטי . פרסומו קשור בהיותו אחד החכמים המעטים שהוחרמו והוצאו מן הכלל בתקופת המשנה . הסיבה לחרם עליו אינה ברורה , אך על פי כמה סיפורים היא קשורה בכפירה בעיקר . הוא הכריז שאין דין ואין דיין בעולם , וכיוון שכך אין טעם בלימוד התורה ובהקפדה על קיום מצוותיה . הוצאתו מהכלל קיבלה ביטוי ייחודי בהעלמת שמו ובכינויו . 'אחר' הסתירות הקשורות ברמותו של אלישע בן אבויה מתגלות גם ביחס שזכה לו במרוצת הדורות . מצד אחד הוא עמר במוקד התעניינות עצומה , ומלומדים רבים עסקו בו , ומצד אחר הוא היה מוקצה בעיני חז"ל ובעיני שלומי אמוני ישראל . מכאן כינויו , 'אחר' ובכך מוסבר , כנראה , שהן בתלמוד הבבלי והן בתלמוד הירושלמי סיפוריו רוכזו במקום עיקרי אחד בלבד , חגיגה ב , א ( בתלמוד הבבלי מוקדש לו דיון קצר גם בקידושין לא ע"ב ובחולין קמב ע"ב ) בניסיון , 'טיהור' כביכול , 2 מפחד מגעו מערער המוסכמות . במשך כל ימי הביניים הצליחו חכמי ישראל להתעלם ממנו . אם לנקוט בלשונו העדינה של מאיר איילי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help