sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היום , כמו גם אין ספור הפעמים שאמרתי תפילה זו עם ילדי , עם בן זוגי וביני ובין עצמי לאורך השנים , הפכו לשפת תשתית , לשפה הפנימית שלי . וזו הולידה את הספר הזה . בספרי , בעת אישן ואעירה : על תפילות בין יום ובין לילה , אני קוראת בשתי חטיבות בסידור : קריאת שמע שעל המיטה וברכות השחר . חטיבות אלה הנן שוליות יחסית מבחינת מעמדן ההלכתי . אבל הן נאמרות בזמנים המסמנים את קו המתאר בין היום והלילה ומלוות רגעים משמעותיים במהלך היום - היקיצה וההירדמות - התרחשויות המתאפיינות לא אחת בחרדות ובחששות , ולכן נודעת להן חשיבות כפעולה אנושית שיש לה ממדים נפשיים , רגשיים , מנטאליים ותרבותיים עשירים . באופן כמעט פרדוקסלי , שוליותן היחסית נתנה לדורות עמנו אפשרות להרחיבן ולהוסיף בהן עניינים רבים המאירים אותם באורות מרתקים . אני מבקשת להציע בספר זה קריאות מגוונות בשתי החטיבות הללו , הן בכלים מסורתיים , הן בכלים מחקריים והן בכלים ספרותיים והגותיים . אפשר להשוות את התפילה לגן קסום אשר בו פינות חבויות ומכמני יופי כמוסים . הגן הוא אותו הגן ובפרפראזה על אמרתו של הפילוסוף היווני הירקליטוס , אי אפשר להיכנס לאותו גן פעמיים . עתים הוא בהיר וריחני , עתים שטוף גשם , עתים קריר , עתים חם , עתים ריק וספסליו מכוסים עלי שלכת , עתים רועש - עשרות זאטוטים מקפצים בין ערוגותיו . כמו מצבו המשתנה של הגן כך גם אי אפשר לומר אותה תפילה פעמיים , הטקסט הוא אולי אותו טקסט , אבל אני האומרת אותו , שונה בכל פעם . אנשים שונים חווים את הגן בדרכים שונות : בוטנאים יבחנו את הצמחים הנדירים שגדלים בו , זואולוגים יחפשו בו חרקים ורמשים למיניהם , אדריכלי נוף יתעמקו במבנה המיוחד שלו , דקי הרגש יבדקו אם אפשר למצוא בו מסתור לנפש בודדה , זוגות אוהבים יחפשו בו פינות מחבוא , הורים יוודאו שאין בו אזורים מסוכנים לילדיהם הקטנים , הילדים מצדם יתורו אחרי מתקני שעשועים , ועוד ועוד . האם מישהו מהם תפס את תמצית מהותו של הגן ? האם ניתן בכלל להבין

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help