sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

של קבוצות משרתות . עם זאת , מה שמרתק הוא השיח הישיר והעקיף שמקיימים הצעירים החרדים לגבי עצמם ועולמם ולגבי המדינה והחברה החילונית , כאשר הצבא וכל מה שהוא מגלם משמשים כזירת השיח . בחלום - אין לבחור חרדי מקום בזירה הצבאית , בפנטזיה - הצבא משמש כלי המעורר דיון , משום שהוא נתפס כזירת היצר הרע , זירה להתנסות בחופש , בהרפתקנות , בפורקן ובהדוניזם . לטענתה של שטדלר , בחורי הישיבות אינם מבקשים להיהפך לחילוניים ולהתמזג בתרבות הישראלית , אלא דורשים להשיב לעצמם את האיזון בין החומרי לקדוש , בין הטמא לטהור ובין האסור למותר . הדיבור על הצבא מאפשר דיון על כינונה של חרדיות חדשה . שאלת הגבולות בין החברה החרדית לחברה החילונית נבחנת במסע דיאכרוני בן חמישים שנה בעקבות חמישים ושלושה סיפורי חיים של גברים ונשים שעזבו את החברה החרדית , במאמרה של שרית ברזילאי דרך החול : תופעת "היציאה לשאלה" מהחברה החרדית מאז קום המדינה ועד שלהי שנות התשעים . מחקרה מלמד כי בסיפורי היוצאים בשאלה חל מעבר מתפיסה של נתק וקרע מוחלט בין העולם החילוני לדתי לתפיסה של רצף וגבולות עמומים ופתוחים . מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים הבוחנים בביקורתיות את תקפותו של מושג השסעים בחקר החברה הישראלית בת זמננו . מחקרה האתנוגרפי של מירב אהרון גוטמן בקרב מהגרי עבודה פלסטינים בלתי חוקיים מאפשר לקוראים להביט מזווית שונה בנושא של גבולות ומרחבי ביניים . האירוניה של הגורל , או של הפוליטיקה הישראלית , היא שהמחקר התקיים בתקופת אוסלו -1999 ) , ( 2000 כאשר המושג "מדיניות השלום" התייחס לפרויקט ההיפרדות ולקיבוע גבולות לאומיים , והמאמר רואה אור לאחר שמדיניות זו התמוטטה , כאשר על רקע שפיכות דמים קשה צומח בשיח הישראלי גלגול מחודש של רעיון ההיפרדות - היפרדות חד צדדית . חקר מהגרי העבודה הנעים בין גבולות פיזיים ותרבותיים מאפשר לחוקרת לעקוב אחר נרטיב שלישי , הצומח מתוך מרחב שלישי ועוסק במדינה בלי גבולות , שהיא הכלאה בין תביעות סותרות . מדינה בלי גבולות , שעל פי ממצאי המחקר תאפשר למהגרי העבודה לשמור על נגישות כפולה : לרשות הפלסטינית - שבה מובטחת להם חירותם כקולקטיב לאומי עצמאי , ולישראל - שבה הם חווים חוויית חירות , הנגזרת מאימוץ אידאולוגי של התרבות הפוליטית המערבית . השיח הצומח באזורי הגבול הוא בלא ספק אחד המקורות לשבירת תבניות חשיבה רווחות , ועוגן לחיפוש דרכים חדשות לניתוח סוציולוגי , כמו גם לחשיבה מחודשת על הסדרים פוליטיים וחברתיים . מדור הדיון בחוברת זו סובב סביב המושג גטו כמושג אנליטי , וזאת בעקבות מאמרו של לואיק וקאן ( Loic Wacquant ) מהו גטו ? בנייה של מושג סוציולוגי . אני מודה לרונן שמיר שיזם את תרגום המאמר והדיון סביבו . אלינה קורן תרגמה את המאמר בלשון רהוטה , המעבירה בנאמנות את להט כתיבתו של וקאן . בהתחקותו אחר מקורותיו של מושג הגטו מצביע וקאן על ארבעה גורמים המכוננים אותו במשמעותו הסוציולוגית : תיוג , אילוץ , ריתוק מרחבי וגידור מוסדי . לנוכח הצגה אנליטית זו הוא בוחן תופעות שכונו גטו בתקופות שונות ובמקומות שונים , ותופעות רבות אחרות שלטענתו יש להגדירן ככאלה . הרלוונטיות הרבה של המושג לניתוח תופעות בנות זמננו עולה מהערותיה של אלינה קורן , המציעה לבחון באמצעותו את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים בשטחים ; ואילו סשה וייטמן בוחר להדגיש את ההבחנה שמציע וקאן בין גטו להיפר גטואיזציה , ומציע להסתכל על התוצאות הבלתי צפויות של מדיניות כליאה ונידוי קיצוניים , כפי שהם באים לידי ביטוי בצמיחת

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help