sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:268

בניתוחיהם של הוגים , 1 Hegel , Mill , Locked , Marx שבהם יש התייחסויות ספציפיות לנשים . במקומות אלה הנשים פתאום אינן שקופות והן מאוזכרות באופן מפורש אך בהקשרים מסוימים מאוד . היא מוצאת שנשים אינן שקופות דווקא כאשר ניתוחיהם של הוגים אלה נוגעים שוב ושוב בעניינים של חלוקת עבודה לפי מין . , Mill למשל , The Subjection ofWomen-2 משנת , 1869 עוסק בחלוקת העבודה 7 המגדרית , ומעלה על נס את תפקידן של הנשים כוולדניות וכציר המשפחה . מתוקף כך , הגם שהוא מצדד בשיפור מצבן של הנשים ביחס לגברים ותומך בהענקת זכויות לנשים כמו לגברים - כגון הזכות להשכלה , הזכות להשתתף בבחירות והזכות לצבירת רכוש - אין הוא מתמודד עם שאלת השילוב ביניהם , דהיינו , אין הוא שואל כיצד אישה שמחויבת באחריות לספרה הפרטית יכולה ליהנות מזכויות שניתן לממשן רק עם היציאה לספרה הציבורית . כך יוצא שנשים , על פי תפיסתו , ממשיכות להיות אחראיות לספרה הפרטית אף כי הן אינן מוגבלות עוד לתחומיה . התוצאה היא שהן יכולות לצאת אל הספרה הציבורית , אך רק בתנאי שלא יזנחו את אחריותן לניהול משק הבית והוולדנות , המתנהלים בגבולות הספרה הפרטית אף שהם ממשיכים להיות נשלטים על ידי השולטים בספרה הציבורית - הגברים . אף על פי שמיל משמר כך את הסדר הפטריארכלי בסופו של דבר , אין בכך משום הדרה מכוונת , אלא עיוורון . אצל הגל , לעומת זה , קיימת הדרה מכוונת בהתייחסותו המפלה את הנשים באורח פעיל . הגל , כקודמיו , מדבר על "האדם" במשמעות המופשטת , אך עם זה הוא ער לקיומן של הנשים ורואה אותן באופן "מפוכח" במיוחד כאשר הוא מגיע לשאלת זכאותן ליטול חלק שווה בעשייה הפוליטית . הוא עושה באופן פעיל ומכוון להבטחת חסימת דרכן אל הפוליטיקה מאחר שהוא אינו סומך עליהן , וכך הוא אומר בפילוסופיה של המשפט : ... Women may have happy ideas , taste , and elegance , but they cannot attain to the ideal . The difference between men and women is like that between animals and plants . Men correspond to animals , while women correspond to plants because their development is more placid and the principle that underlies it is the rather vague unity of feeling . When women hold the helm of government , the state is at once in jeopardy , because women regulate their actions not by the demands of universality but by arbitrary inclinations and opinions . Women are educated - who knows how ? ( Hegel's Philosophy of Right , ( 1978 , 263-264 , No . 166 חברתי רקפת לבקוביץ אפרת , שהפנתה את תשומת ליבי לפסקה זו אצל הגל , 7 אגב , בן גוריון התבטא באופן זהה באומרו שאין לו כל התנגדות להשתלבותן של נשים בשוק העבודה , ובלבד שהדבר לא יפגע בחיי המשפחה . באופן דומה , אך מזווית שונה , עודד אשכול את הנשים לצאת לעבודה לאו דווקא משום זכותן השווה לעבודה , אלא משום חיוניותן לפיתוח הכלכלה והמשק .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help