sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

4 האירופית המערבית השוררת בישראל . תרומתו הייחודית של סבירסקי בעניין זה מתבטאת בכך שהוא שם את מרכז הכובד במתאם שבין ההיבט העדתי בזהות המזרחים 5 לבין מיצובם הכלכלי החברתי . הטענה הנובעת מכך אינה בדבר קיפוח תרבותי , אלא בדבר היות המימד העדתי גורם מרכזי בקיפוח שהיבטיו הינם גם כלכליים וגם תרבותיים . באופן זה כוחו של הגורם התרבותי האוריינטליסטי כגורם הממצב את "המזרחים" עולה בדיון , אך נותר שקוף . בדומה לכך , ובאופן מוחרף , סבירסקי מותיר את הגורם המגררי עלום . כתוצאה מכך גורלן של "נשים מזרחיות" בספרו - כמו גם בשאר הספרות הסוציולוגית והפוליטית בישראל ובכלל - הוא שקיפות , אי נראות , עיוורון , הדרה ודחיקה לשוליים . עיוורון למקומן של נשים הינו מובן מסוים של הדרה : הדרה סבילה , הדרה שאינה מעוגנת בהתייחסות מודעת לנשים כאל נחותות , אלא בהתעלמות ממקומן הנחות בחלוקת העבודה המגדרית . הן שקיפות והן הדרה הינן מרכיבים יסודיים של סדר פוליטי , אולם אי אפשר להבין את ייחודו של סדר פוליטי מבלי לתת את הדעת ליסודות ההדרה והשקיפות העולים ממאפייניו התרבותיים וממאפייניו המעמדיים . לפיכך אין כאן הבחנה דיכוטומית שלפיה שקיפות של נשים הינה אחד משניים - עניין תרבותי או עניין מעמדי . אי אפשר להפריד בין השניים , אף כי ראוי להבחין ביניהם . מה שחשוב הוא להדגיש שחיבור זה בין יסודות תרבותיים ליסודות מעמדיים הגורמים להדרת נשים מחייב מאבק למיגור שני המקורות גם יחד , ואין די באחד מהם להביא לידי חיסול העיוורון וההדרה של נשים . הספרות הפמיניסטית נתנה דעתה לכך וחשפה גורמים מספר לתהליכים השונים המביאים לידי הפליית נשים . Diana Coole היטיבה לתאר את בעיית אי הנראות של נשים בפילוסופיה הפוליטית בספרה . Women in the Political Theory ( 1988 ) היא מצאה שצורת ההתבטאות האוניוורסלית הרווחת בחיבורים הפילוסופיים , כגון זו של " all men are born - Locke - equal " תופסת את האדם במשמעות המופשטת ובמובן זה היא אמורה לכלול גם נשים . אולם גם אם אפשר להקיש מכך שנשים כלולות במה שקשור להענקת זכויות , קול טוענת שהן שקופות מעצם הכללתן באמירות האוניוורסליות . היא מוצאת שיש מקומות 4 שנות דור חלפו עד אשר היכר , ספרו של , Orientalism , Said שורשים בשיח הסוציולוגי הפוליטי בישראל . אחת מהשלכותיו החשובות נוגעת בדיון בסוגיה העדתית בישראל , ולפיה התחום התרבותי הינו יסוד מרכזי המכונן את השסע העדתי . במקום אחר הצבעתי על הבעייתיות של החיבור בין הגורם התרבותי לבין הגורם החברתי הכלכלי , ועל הצורך לדון בהם בנפרד זה מזה ( דהאן כלב , . ( 1992 רעיון זה עומד בניגוד לטענתה של , Nancy Fraser שלפיה בחינת ההיבטים הכלכליים של קבוצות מקופחות תוך התעלמות ממימד הזהות הינד , כיוון נכון יותר וראוי יותר לפתרון הבעיה של העדר ההכרה בקיומן של קבוצות שקופות . ( Fraser , 2000 ) 5 המושג "מיצוב" משמש במאמר זה לציון מיקום פוליטי המשתמש ביחסי כוח להענקת זהות או לבחירת זהות . למשל , '' בני עדות המזרח , '' מעבר להיותו ביטוי המייחס לקטגוריה חברתית מסוימת זהות אתנית כלשהי , הוא ממצב את המשויכים לקטגוריה זו במקום נתון בסולם חברתי תרבותי . '' מזרחים" ישמש במאמר זה הן לציון מיצוב פוליטי המעניק לממוצב / ת זהות , והן להיפך , כזהות הממצבת את בעליה במקום פוליטי . 6 מבחינה זו אני רואה ספרות פמיניסטית - גם אקדמית - כספרות שגם נאבקת למיגור הדרתן של נשים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help