sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:266

האנגלית , ומכך ניתן ללמוד על רגישותו של המחבר למקומן של נשים בחברה כבר אז , בשנת , 1981 עת רגישות כוו לא הייתה אפילו בבחינת politically correct בישראל . גם במהלך הניתוח בספר הקפיד סבירסקי לדבר על "רופאים , "ורופאות "מורים ומורות" וכולי . אך משום מה הוא לא ייחד מקום ל"מזרחיות" לצד . "מזרחים"ה הוא דן במקצועות ובעיםוקים של נשים , ואף הבליט כי חלקם טיפוסיים לנשים המוגדרות , "מזרחיות" אך עם זה נראה כי הוא לא ניצל את ההזדמנות להעמיק בכיוון זה . אין לי כל ספק בכך שלאורך כל הניתוח שלו את ה"מזרחים" כמנוחשלים התכוון סבירסקי בדבריו גם ל"מזרחיות" כמנוחשלות , אך ככל הנראה פסח סבירסקי על ניתוח זה של "הנשים המזרחיות" מאותן סיבות הגורמות להפלתם במלכודת של כל ההוגים של מדעי החברה , מלכודת הידועה בתיאוריה הפמיניסטית בשם "עיוורון מגדרי" gender ) . ( blindness ברצוני להקדיש מאמר זה לדיון בסוגיות הנובעות ממלכודת זו ובדרכי פתרונה . הסוגיות הן : < 1 ) משמעותה של תופעת העיוורון המגדרי ; ( 2 ) בעיית ההדרה של נשים וכיצד היא נעשית ; < 3 ) דחיקת הנשים לשוליים בכוונה ובאקראי ; ( 4 ) אי נראות ושקיפות של נשים . חלקו האחרון של המאמר יוקדש לדרכי התמודדות בשני ערוצים : ( 1 ) הערוץ המשפטי והחקיקתי ; ( 2 ) הערוץ של האקטיביזם הפוליטי . שאלות אלה יעמדו למבחן בהקשר האמפירי הישראלי וייושמו לקטגוריה החברתית "נשים . "מזרחיות אקדים ואציין כי הספרות משתמשת לעיתים במילים , "שקיפות" "אי נראות" ו"עיוורון" כבמילים , "נרדפות" באופן שאינו מבחין בהבדלים הקיימים ביניהן , וכך היא נוהגת לעיתים גם עם המילים "הדרה ו"דחיקה . "לשוליים כתוצאה מכך מיטשטשים הבדלים מהותיים , כגון בין אפליה פעילה שכוונתה לדחוק לשוליים קבוצה כלשהי לבין אי נראות של קבוצה , שמתרחשת ללא כל מדיניות של אפליה מכוונת ואשר לכן אי אפשר להצביע עליה בגלוי ואי אפשר לחשוף את גורמי ההדרה . הבחנה זו חשובה להבנת הגורמים המוליכים למצב של פגיעה בקבוצות שונות , וממילא ליצירת מדיניות ותהליכים שיובילו לפתרון הולם . למשל , ההבדל בין הפליית הערבים אזרחי המדינה הישראלית לבין הפליית העובדים הזרים על ידי הממסד הישראלי ממחיש מצב של שתי קבוצות חלשות מבחינה חברתית , כלכלית , תרבותית ופוליטית שמקורות חולשתן שונים . במקרה של הערבים אזרחי ישראל מדובר בהדרה פעילה ולעיתים מודעת , ובמקרה של העובדים הזרים מדובר בשקיפות ובאי נראות - הממסד אינו נוקט עמדה או עושה פעולה כדי להפלותם , אלא להיפך , הוא אינו עושה למען שוויונם , כפי שאראה בהמשך לגבי קבוצות שונות . חידודם של הבדלים אלה חשוב גם מבחינה תיאורטית , באשר השלכותיהם של התהליכים והנסיבות הפוליטיים והסוציולוגיים קובעים את המיצוב ( positioning ) של קטגוריות חברתיות וכולאים בתוכן את הפרטים המשויכים אליהן . כך נכלאו העולים מארצות ערב והאיסלם בין היתר על ידי הגדרות ומונחים מתייגים , כגון "בני עדות , "המזרח "עדת , "התימנים "עדת ... "הכורדים וכן "מזרחים" - מינוח שלא הם בחרו בו אך שאומץ על ידיהם כחלק מהשיח שהתפתח בסוגיית "השסע . "העדתי תיוג מינוחי של קטגוריה חברתית הינו בעל השלכות מרחיקות לכת מבחינה פוליטית משום שהוא ממצב את הקטגוריה בסולם מדרגי ביחס למתייג . מצב זה תקף לגבי העולים מארצות ערב והאיםלם . םבירסקי מצביע בספרו על מיצוב מעמדי , כלכלי וחברתי של מי שתויגו , "מזרחים"כ אך מותיר שקוף את הגורם האוריינטליסטי של היותם בני תרבות אחרת מזו

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help