sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של האסתטיקה , אין לכרוך יחד את הרעיונות של שץ ואת אלה של הבאים אחריו , היות שתפיסתו של שץ הינה תפיסה מודרנית של אמנות בעוד שתפיסתם של היתר הינה 9 תפיסה מודרניסטית שלה . אולם מנקודת ראות סוציולוגית , קשר זה אכן אפשרי ; אלא שעל מנת להבינו , אל לנו לחשוב במושגים של סגנון ואיכויות אמנותיות אסתטיות , כי אם במונחים של דיספוזיציית העשייה . מסתבר אפוא שאצל האמנים השונים - אמנים המשויכים לזרמים מודרניים מזה ומודרניסטיים מזה - דימוי האמן היה של אדם מחונן שיכול להפוך באמצעות האמנות תופעות סמויות לאובייקטים גלויים לעיני ההדיוטות . על פי תפיסה זו , כל יצירת אמנות הינה יחידה במינה , שהרי היא מבטאת את גאוניותו של האמן . עקרונות אלה בוטאו לרוב בצורת שליחות חברתית : "לא כל כך קל להיות , "צייר טען יוסף זריצקי , שכן "אחד מני אלף ממלא את השליחות הזאת . וזה כבר מספיק כדי להעשיר את הענף הזה , המשמש 10 לאנושות מקור השראה . "אסתטית עיסוקו ב"שליחות" נובע מכך שמבחינה היסטורית , האפשרות להגדיר את האמנויות הפלסטיות כתחום אצילי וטהור המאפשר להביע רק ערכים נעלים הייתה כרוכה בניתוקן מכל אינטרס חומרי . משום כך , עשר שנים לפני פרסום דברים אלה , טענה קבוצת אמנים שיצאה להגנתו של האמן חיים גליקסברג מפני דברים שפורסמו עליו בעיתון דואר היום : "קשה לנו , לציירים , להתייחס להפקרות כזאת מעל דפי עיתון ביחס לעמל יצירתי שכבודו היחיד הוא בניקיונו מרדיפת הבצע "" . השילוב של שליחות והעדר אינטרסים חומריים מאפיין את האמן , אך מעמיד אותו במצב מיוסר . מצד אחד , הוא אינו מובן על ידי קהלו , כפי שניתן ללמוד , למשל , מן הדברים שנכתבו על שמואל שלזינגר : "הקהל רוצה לקבל בעד כספו כך וכך נחת - רוח בנלית , ולא - אינו קונה " . מצד אחר , הוא נרדף על ידי אלה הרוצים לנצלו , בעיקר כלכלית . במסגרת זו , קשריו של האמן עם סוחר האמנות או עם לקוחו מתוארים כיחסי ניצול . יחסי ניצול אלה קורמים עור וגידים בארץ ישראל בסיפור שפורסם בשנות המבקר חיים גמזו : "האמן האמיתי הוא הוגה דעות בכוח" ( גמזו , . < 13 , 1942 הצייר מרסל ינקו תואר על ידי לרנר בעיתון דבר באופן הבא : ... " אמן וירטואוז ... שגילה ביצירתו לא רק תרבות שליטה בטכניקה וחכמת האדריכלות בציור אלא גם נטייה לירית עדינה , מזיגה של כוח אינטלקטואלי ורגש פיוטי" ( דבר , . ( 5 . 12 . 1948 9 הבחנה זו מתייחסת לתפיסות השונות לגבי אמנות . גישה מודרנית , במקרה זה , פירושה אמנות פיגורטיבית השואבת את נושאיה מן המציאות או מסי 3 ר ( narrative ) היסטורי . במובן זה , הסגנון של עבודת האמנות הינו אקדמי ומנסה ליצור , באמצעות טכניקות ציוריות שונות , אשליה של מציאות תלת ממדית . לעומתו , המושג מודרניזם מצביע , באופן כללי , על השפעת הזרמים השונים שנוצרו אחרי האימפרסיוניזם . בגישות אלה הרצון לחקות מציאות חיצונית באמצעות טכניקות השאובות מהמסורת האקדמית הולך ונעלם . תחת זאת , האמן מחפש צורות וצבעים חדשים כדי לבטא את אמיתותיו . למודרניזם שלבים שונים , ואחד משיאיו הוא האמנות המופשטת . 10 , "תערוכתנו" גזית , סיוון-תמוז תש"א , [ 1940 ] כרך רביעי , ע' . 37 11 כתובים , , 30 . 1 . 1930 ע' . 4 12 מרדכי אבי שאול , "לתערוכת , "שלזינגר תיאטרון ואמנות , ניסן [ 7-6 ] 1926 עי . 19 13 במאמר בכתובים , משנת , 1926 שימשו אנרי רוסו ואמדיאו מודיליאני דוגמה למצב חייהם של האמנים . המסר של המאמר היה שהאמנים גוועים מרעב באשמת הסוחרים בבואות" ) , " מאמר חתום

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help