sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מעלים שכמחצית מכלל האמנים בארץ ישראל שהו בפריס לצורך לימודים גקלינגר , . ( 1946 נהירה זו לאירופה , ובעיקר לפריס , לא הייתה ייחודית לאמנים הארצישראליים . כבר בתחילת המאה השתקעו בה אמנים יהודיים , ילידי מזרח אירופה ומרכזה , ויצרו מה שהוגדר מאוחר יותר כ"אסכולת פריס" . ( Golan , 1985 ) גם מארצות הברית החלו להגיע לפריס אמנים ממוצא יהודי . ( Baigel , 1991 ) התפיסה בנוגע לחיוניותו של החינוך האמנותי בבתי ספר בבירות אירופה בכלל , ובפריס בפרט , הובאה לחברה היישובית 6 על ידי אלה שנהוג להגדירם "מורי בצלאל של . "שץ אולם כאשר חזר יצחק פרנקל מפריס בשנת , 1925 פתח את הסטודיו שלו ליד המרכז לתרבות של ההסתדרות והפיץ את " בשורת" המודרניזם , גברה המשיכה לפריס . אך האם אפשר לאתר , מבעד לפרשנויות האסתטיות השונות שהתפתחו באותה תקופה ואשר הבחינו בין האמנים , דמיון באופן שבו תפסו האמנים את עצמם ? קודם לכן תיארנו את זיקתו של האמן הארצישראלי למרכזי הכשרה באירופה . למותר לציין שהאמן למד גם דיםפוזיציות הכרוכות ביחסים שבין עמדתו שלו כאמן לבין יתר העמדות בחברה . כלומר , הבניית פרקטיקה חברתית פירושה גם היווצרות דימוי מסוים אצל האמן על אודות עצמו . בהקשר זה , יש המתארים את האמנים האירופיים ערב המאה העשרים כבעלי אמונה שלמה בקיומה של "טריטוריה" אמנותית רחבה שטרם התגלתה . לאמנים הייתה הרגשה שבמסגרת האמנויות הפלסטיות ניתן למצוא את המטפורות הרצויות לשם הסברת המציאות החברתית המשתנה . ( Hughes , 1991 ) מצב זה , המתואר על ידי היוס במונחים של רגשות , נובע מהיגיון שהתפתח במשך המאה התשע עשרה , שבמסגרתו תפס האמן את עצמו , וגם נתפס על ידי סביבתו , כבעל כישורים מולדים מיוחדים - רגישות - המאפשרים לו , מצד אחד , לתפוס בחדות את המציאות , ומצד אחר , לתרגמה לשפה אמנותית . מעניין שלמרות השוני הרב בין האמנים הארצישראליים , הייתה תפיסה זו שגורה אצלם לכל אורכה של התקופה הנידונה . סקירת הפרסומים מעלה בין היתר תכונות כגון : כשרוניות , ייחודיות , שליחות וגם העדר אינטרסים חומריים . כבר במאמריו המוקדמים - אלה שהופיעו , לדוגמה , בעיתון הצפירה - העניק בוריס שץ לאמנויות הפלסטיות את המעמד הגבוה ביותר מבין האמנויות , בשל יכולת למסור 7 מסרים נעלים . זו תפיסה רומנטית ביסודה , הרואה באמנות התגלמות הרגשות . רעיונות דומים הופיעו שוב בקטלוג משנת 1922 של "התערוכה האמנותית התמידית בארץ 8 '' : "ישראל האמנות היא שפת יחידי סגולה , מחונני אספקלריא מאירה " . מנקודת ראותה לוט , < וחיה שוורץ וליאון פיין ( שלמדו בשנים 1935 ו , 1937 בהתאמה , אצל גרומר Marcel - , Gromaire גם הוא בפריס . ( שוורץ למדה גם אצל פרייז , Friesz ) בשנת . ( 1936 6 הללו , החל בבוריס שץ , המשך באבל פן וכלה בזאב רבן , למדו בפריס לפני הגעתם לירושלים . בוריס שץ שהה בפריס בשנים , 1895-1889 אבל פן עבר לפריס בשנת 1903 ולמד באקדמיה Grande , Chaumiere האב רבן למד באותה עיר בשנים . 1911-1907 7 "לרומם את רוחם [ של בני העם , [ להיטיב את משטרי חייהם , לצרף מידותיהם הנשחתות בהציגם לעינינו את הרע ואת הטוב , את האכזריות והחמלה " ... ( מצוטט אצל צלמונה , ( 1985 8 או כפי שהצייר יוסף פרסמן כתב כבר מפריס ; "כל אמן נולד עם משהו עצמי ואוריגינלי" אמנות" ) הציור הבלתי תלויה , '' גזית , תמוז תרצ '' ח , [ 1938 ] כרך שני , ע' . ( 16-15 עשור מאוחר יותר כתב

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help