sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בונים שדה בחלק זה ננסה להבין כיצד צמחו עמדות בשדה האמנות הארצישראלי שאפשרו , בין היתר , את התפתחות המכוונות התובעת אוטונומיה אמנותית . להלן נבדוק מה היו מרכיביה של העשייה , כיצד הם נוצרו ומה היה הפרופיל החברתי שלהם . הפרספקטיבה הסוציולוגית אינה רואה בעבודת האמנות תוצר בלבדי של גאוניות האמן , אלא תולדה של המאמץ המשותף ושל רשת יחסי הגומלין המתקיימים בין העמדות השונות המרכיבות את השדה , וביניהן עמדות הסוחר , הגלריה , התערוכה , המוזיאונים וכולי . מדובר בהיווצרותם של המנגנונים החברתיים שמרכיבים את שרשרת הייצור של התוצרת המוגדרת "יצירת אמנות" . ( Becker . 1982 ) במישור האנליטי ניתן להגדיר שדה תרבותי כזירה חברתית בעלת הגיון עשייה ייחודי . ( Bourdieu & Wacquant , 1992 ) משום כך אין אנו שואלים מתי הופיע נושא האמנות העילית לראשונה בהיסטוריה של הציונות , אלא מתי נוצר מכלול העמדות הדרושות להבנייתו של שדה האמנות , ואילו תנאים חברתיים אפשרו את צמיחת הדינמיקה המקיימת אותו . התמונה המצטיירת היא של רצון עז של אנשים שונים לכונן שדר . אמנות . במרכז הדיון עומד כינונן של עמדות השדה כתולדה של תביעה כללית שניתן להגדירה כ"רצון , "אמנותי דהיינו , הרצון ליצור מנגנונים המאפשרים את תהליך ייצורה של עבודת האמנות העילית . התנאים החברתיים שהולידו את השדה היו אמנם השינוי החברתי ובניית האומה , אך יחד עם זה אפשר להבחין שלא הכוחות הפוליטיים המרכזיים הנהיגו את ייסודן של העמדות השונות המרכיבות את שדה האמנות הפלסטית הארצישראלי , אלא דווקא מגוון הסוכנים האמנותיים . שדה האמנות בתקופת היישוב היה שדה בהיווצרות . לפניו הייתה קיימת אומנות art ) , ( craft אך לא אמנות עילית , ( fine art ) אם נשתמש במושגי החלוקה שהייתה מקובלת עדיין בשדה האמנות האירופי במחצית הראשונה של המאה העשרים . עיון בממצאים ההיסטוריים חושף יסודות חברתיים משותפים ליזמי השדה , ובו בזמן את היווצרותם של תנאי ההיבדלות בין פעילות אמנותית המוגדרת כאמנות עילית לבין עשייה אומנותית . ניתוח סוציולוגי מגלה שהחוליות השונות שהרכיבו את שרשרת הייצור האמנותי הופיעו והחלו להתמסד רק בשנות העשרים של המאה העשרים , תהליך שהתעצם לקראת שנות השלושים . האמן נשאלת השאלה אילו יסודות משותפים היו לאמנים הארצישראליים מבחינת ארץ המוצא , אופן ההגירה , ההכשרה המקצועית והתפיסה האמנותית . ההתחקות אחר היבטים אלה מאפשרת את שרטוט דיוקנו של הסוכן הקרוי אמן . התחקות זו לא נועדה לבנות רצף של ביוגרפיות ייחודיות , אלא לשרטט דיוקן קבוצתי . במילים אחרות , השאלה שיש להשיב עליה היא מה היה האמן הארצישראלי , ולא מי הוא היה . מספרם המשוער של האמנים שחיו בארץ ישראל ערב הקמת המדינה הוא מאה ועשרים ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help