sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

רחב של תיאוריות על הלאומיות - המחקר הנוכחי טוען שבחינת אופן מיסודו של שדה האמנות הארצישראלי מלמדת שהשדה לא הוכפף באופן מוחלט לתהליך בניית האומה . ניתוח צמיחתה והתמסדותה של האמנות הפלסטית העילית בארץ ישראל חושף זיקה לאופני מיסודה של המודרניות , המתאפיינת בשדות חברתיים מובחנים . נוסף על כך , הוא מצביע על חלקה של הבורגנות בתהליך מיסוד זה , ומכאן על נבדלותו מן השדה הפוליטי ומן התפיסה המגייסת המקובלת בחקר היישוב והאמנות הפלסטית שנוצרה בו . במילים אחרות , בתנאים של בניית אומה , מרכז הכוח הפוליטי אינו מצליח בהכרח לכונן את המנגנונים החברתיים המובילים להאחדה תרבותית בחברה המתהווה , ומכאן שהנושא דורש עיון מחודש . מנקודת מבט זו , המאמר הנוכחי מוסיף מימד חדש לעניין שהסוציולוגיה הישראלית החלה לגלות לאחרונה בבורגנות היהודית הישראלית . בהקשר זה , בן פורת בוחן את התפתחותה ומאפייניה של הבורגנות היהודית למן ראשית ההתיישבות בפלשתינה א"י . לדעתו , יש להבין התפתחות זו כפי שמבינים אותה בכל המקומות שבהם מתעצב מבנה קפיטליסטי , דהיינו , כמבוססת על מושג המפתח קניין ( בן פורת , תשנ"ט , . ( 9 שמיר > בדפוס < מצביע על התעלמות ממושכת של המחקר מתפקידה המכונן של המדינה הקולוניאלית הבריטית בפלשתינה א"י ומחלקה הלא מבוטל של הבורגנות היהודית במסגרת פרויקט בינוי האומה . המאמר הנוכחי ינסה להאיר היבט אחד באותו תחום הסובל מחסך מחקרי - הזיקה בין הבורגנות לבין התפתחותו של שדה האמנות בארץ ישראל . כדי לדון באופני הזיקה בין בורגנות לבין צמיחתו של שדה האמנות , קשר שהוליד את הבו זמניות החברתית בתקופת היישוב , אחלק את המאמר לשני חלקים עיקריים . בחלק הראשון - "בונים שדה" - אציג את שדה האמנות הארצישראלי במושגים של תהליך הייצור של עבודת האמנות . חלק זה יכלול דיון תיאורטי במושג "שדה אמנות" וכן תת פרקים בהתאם לעמדות השדה שהגיחו באותה תקופה : האמן , אגודת האמנים , העיתונות והביקורת האמנותית , המוזיאונים ותערוכות האמנות , והפרסים האמנותיים . בחלק השני - "יחד עם האמנים" - אציג את מרכיבי העשייה הבורגנית הארצישראלית שהיו הומולוגיים לשדה האמנות . מתברר שבחברה היישובית התקיימו דיספוזיציות הומולוגיות בין קבוצות שונות , שלא היו בהכרח הומולוגיות מבחינה פוליטית או כלכלית . דיספוזיציות הומולוגיות אלה יצרו את המרחב החברתי שאפשר את צמיחתו של שדה האמנות העילית , ואשר בו התפתחה העשייה האמנותית בעלת המכוונות האוטונומית . הדיון בדיספוזיציות אלה יתחלק לשני תת פרקים . בראשון - "בין אמנות עילית לגאולה מודרנית" - אציג את תפיסת הבורגנות על אודות האמנות העילית כמרכיב בלתי נפרד מחברה נאורה . בתת פרק השני , "היזמות , "הבורגנית תיבחן היזמות האמנותית הבורגנית במישור העירוני ובמגזר הפרטי . המאמר מציג את המקורות המחוללים של הבו זמניות החברתית בתקופת היישוב , ומצביע על תחומים חברתיים המתקיימים בתנאים אוטונומיים יחסית ואשר אי אפשר לעשות להם רדוקציה לשום עיקרון חברתי יחיד וכוללני . המאמר שופך בכך אור חדש על הדיון במארג היחסים הנרקמים בין שדה האמנות לבין יתר שדות החברה בתהליך בניית אומה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help