sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בין בורגנות לאמנות פלסטית בתקופת היישוב גרסיאלה טרכטנברג * מבוא טיב הקשר בין אמנות לחברה נהפך זה לא כבר לסוגיה מרכזית בחקר האמנות . לשאלה זו יש תוקף מיוחד לנוכח העובדה שהמודרניות של ראשית המאה העשרים מיסדה שני סוגי הבחנה מרכזיים : מצד אחד , הבחנה והפרדה בין שדות העשייה השונים בחברה - הפוליטי , הכלכלי , האמנותי וכולי ; ומצד אחר , הבחנה בין קהילות המגדירות את עצמן כאומות . משמעות ההפרדה בין שדות החברה בהקשר של עשיית האמנות הפלסטית הייתה גיבושו של המודרניזם כתופעה חברתית התובעת אוטונומיה בכל הקשור לעשייה אמנותית . כלומר , ההחלטה מה טיב הקשר בין אמנות לבין עשיות חברתיות אחרות בכלל , ובינה לבין הלאומיות כתופעה חברתית פוליטית בפרט , נתונה בידי האמן . מנגד , משמעות ההפרדה בין קהילות המגדירות את עצמן כאומות התבססה על תהליכי גיוס נרחבים ועל טיפוח תודעת שירות למען הקהילה הלאומית המתגבשת Deutsch , 1966 ;) Gellner , 1983 ; Hutchinson , 1987 ; Anderson , 1991 ; Alter , 1990 ; Hutchinson & . ( Smith , 1994 שדה האמנות הארצישראלי נוצר בהצטלבות של שתי התופעות הללו - המודרניזם והלאומיות . מאמר זה מבקש לבחון את אופני מיסודו של שדה האמנות בתקופת היישוב ולטעון שבתקופה זו נוצר סוג של בו ומניות חברתית , ( social simultaneity ) קרי , כינונם הבו זמני של שדות חברתיים המתגבשים סביב פרקטיקות ייחודיות - הפוליטי מזה והאמנותי מזה . באופן ספציפי יותר , מאמר זה טוען שבתקופת היישוב נוצר מרחב חברתי שהפגיש בין שאיפתם של סוכני אמנות פלסטית להבנות שדה של אמנות עילית לבין המכוונות ( orientation ) התרבותית בקרב הבורגנות היהודית המתגבשת . שילוב זה לא רק נהפך לגורם מרכזי בתהליך ההבניה של שדה האמנות הפלסטית , אלא גם אפשר את הגחתה של עשייה אמנותית פלסטית בעלת מכוונות אוטונומית . כך צמחה בחברה היישובית בו זמניות חברתית של עשייה אמנותית התובעת אוטונומיה ושל פרקטיקות פוליטיות לאומיות החותרות להכליל את חלקיה השונים של החברה . במילים אחרות , תהליך בניית האומה מתואר אמנם כתהליך פוליטי תרבותי סוחף ומגייס , אך אף על פי כן , לא זו בלבד שהמודרניזם האמנותי הארצישראלי צמח , אלא שהוא אף התמסד . התביעה לעשיית אמנות בעלת מכוונות מודרניסטית אוטונומית - שפירושה , בין היתר , "אמנות לשם אמנות" - הייתה אחת התביעות הבולטות של האמנות הפלסטית כבר בסוף שנות העשרים , והיא נהפכה לדומיננטית עם הקמתה של קבוצת "אפקים חדשים" במאי . 1948 אל מול ההסבר המקובל בדבר גיוסה המוחלט של האמנות הפלסטית בתקופת היישוב , מצד אחד , ובדבר הדומיננטיות של המגזר הפועלי , מצד אחר - הסבר הנסמך על נדבך המכללה האקדמית של תל אביב-יפו .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help