sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:257

אולם חשוב לציין כי מזרחים רבים המשיכו להאזין ( לעיתים בחשאי ) למוסיקה הערבית שעליה גדלו . תהליכי חברות מחדש אלה הובילו ליצירת כמה עמדות ואסטרטגיות פעולה ביחס לישראליות השלטת ולמזרחיות , הן בקרב המרכז התרבותי האשכנזי והן בקרב שוליו המזרחיים . בחיבור זה נעסוק , כאמור , בעמדות ובאסטרטגיות הפעולה של הקולקטיב המזרחי . שלוש העמדות ואסטרטגיות הפעולה שנציג חושפות דרכי התמודדות שונות עם רעיון המחיקה התרבותית ועם הדרישה לביטול עצמי . חשוב להבין כי הזהות המזרחית אינה מנוגדת לזהות הישראלית השלטת ; היא נובעת ממנה אך במקביל דוחה אותה , בדרגות שונות של עוצמה . הבינריות שיצרה החשיבה המערבית , בין מזרח למערב ובין אשכנזים למזרחים , מנותצת במשחק ההרכבה הלא צפוי הזד , ובזרימה הלא מוסדרת של הזהות המזרחית . הגבולות בין שלוש העמדות ואסטרטגיות הפעולה , גם הם אינם ברורים ותחומים , כך שבהחלט תיתכן תנועה ביניהם . העמדה האוריינטליסטית , ובמקביל המחאה וההתנגדות לה , שזורים זה בזה בזהות המזרחית ובלתי ניתנים לתיחום ולהפרדה מוחלטת . העמדה ואסטרטגיית הפעולה הראשונה נאבקת על קיומה הלגיטימי של זהות מזרחית מבודלת . היא אינה מקבלת את יצירתו של קנון לאומי הומוגני המבוסס על תרבות אירופית ועל ראייה אוריינטליסטית של המזרח . פעילות הנובעת מעמדה זו מבקשת להילחם ב"הנדוס החברתי" המקובל וליצור מרחב תרבותי שבו מונכחת זהותם הקהילתית המזרחית , לא בכפוף לציווי הלאומי החד תרבותי . נוסף על פעילותן של הלהקות שפתיים ורנסנס , ניתן להתייחס במישור האומנותי ל"תיאטרון בימת קדם" ול"בימת קדם לספרות" ( שהוקמו על ידי יצחק גורמזנו גורן , רפאל אהרון ושושה גורן , ( שמטרתם לקדם יצירה מזרחית ביקורתית בעלת מימד חברתי . אולם בעוד ששפתיים ורנסנס אינן פורצות את גבולות הלאום הציוני , בימת קדם מאתגרת גבולות מדומיינים אלה ומנסה בצורה מודעת לכונן את הזהות המזרחית כזהות יהודית ערבית א ציונית . מגבשיה ותומכיה של העמדה ואסטרטגיית הפעולה השנייה מבקשים להכליל את המזרחים בפרויקט הלאומי לא באמצעות פיתוח תרבות מזרחית מבודלת , אלא באמצעות הגדלת מקומם בעשייה התרבותית הלאומית המאחדת . ציונות מזרחית מסוג זה מאפיינת לא רק את הלהקות טיפקס וטאנארא , אלא גם את נציגי הזמר המזרחי השליט , ובראשם אביהו מדינה . מטרתו של מדינה היא קבלת לגיטימציה מהממסד התרבותי למוסיקה המזרחית > או הים תיכונית בשפתו שלו , ( המייצגת לדעתו את הסגנון המוסיקלי הלאומי , "נכון"ה בהיותה שילוב בין מזרח ומערב ובשל החיבור שלה למזרח התיכון . את הרוק הישראלי השליט כיום בישראל הוא מציג כסגנון מערבי מיובא . מחוץ למרחב המוסיקלי ניתן למצוא עמדה זו בקרב פוליטיקאים מזרחיים , ובעיקר בקרב אלה שפעילים במפלגת הליכוד . שיח האחדות שהם מפתחים , כמו חבריהם האשכנזיים , מחזק את הלגיטימיות של הדמוקרטיה הרפובליקאית , תוך ניסיון להגדיל את עוצמתו של ההון התרבותי המזרחי שברשותם . העמדה ואסטרטגיית הפעולה השלישית מקבלת את הזהות הישראלית השלטת ואינה מבקשת להציג לה חלופה . ניתן לומר כי פעילותן של הלהקות כנסיית השכל והאצולה , המייצגות עמדה זו , מאפיינת חלקים נרחבים מן הקולקטיב המזרחי , ובמיוחד את בני המעמדות הבינוני והבינוני הנמוך . כאן נתפסת ההוויה המשפחתית והתרבות המזרחית

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help