sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:256

פרויקט ההתמערבות של יהודי מזרח אירופה נערך באמצעות תיוג יהודי ארצות האיסלם והערבים הלא יהודיים במזרח התיכון . "מזרחים"כ תיוג זה היה אחד האמצעים המרכזיים ליצירת אי השוויון האתני בישראל , והוא שאפשר את הדרתן של הקבוצות הממוזרחות ממרכזי הכוח והשלטון ; Shohat , 1988 ; Alcalay , 1993 ) כזום , . ( 1999 כך , על פי סבירסקי , ( Swirsky . 1984 ) נבנתה ישראל כמדינה מודרנית באמצעות יצירת הקולקטיב המזרחי כפרולטריון המנוצל על ידי העילית האשכנזית . גיוס יהודי ארצות האיסלם להתיישבות הציונית החל רק במהלך שנות הארבעים , לאחר השמדתם של רוב יהודי אירופה במלחמת העולם השנייה ובשל העימותים האלימים שהתרחשו בין היהודים והמוסלמים בארצות האיסלם בתקופה זו . כך מצאו את עצמם יהודי ארצות האיסלם ( בעיקר הצעירים ) בקונפליקט בין הלאומיות הערבית המתהווה , הלאומיות היהודית המבקשת אחיזה במזרח התיכון ורעיונות חברתיים דוגמת המרקסיזם Alcalay , ) ; 1 993 סבירסקי , . ( 1995 הפעילות הציונית בפלשתינה והתהודה שבה זכתה בארצות האיסלם הובילו אם כן ליצירתו של שבר בזהות היהודית הערבית של יהודי ארצות האיסלם . הפצתה של האידיאולוגיה הציונית בקרבם חידדה את הקונפליקט בין הרכיבים המזרחיים והמערביים בזהותם . עם ההגירה לישראל ועם הפיכת הרעיון הציוני למרכזי בקרב יהודי ארצות האיסלם , נהפכה הזהות היהודית הערבית לשולית Alcalay , 19930 . ( Shohat , 1988 לטרנספורמציה זהותית זו היו השלכות מרחיקות לכת במישור התרבותי . יהודי ארצות האיסלם התבקשו לאמץ את המודל התרבותי הציוני , שסמלו המרכזי היה הצבר העברי . הצבר גילם את מכלול המיומנויות והכישורים שנדרשו מן "היהודי . "החדש הוא הוצג כיהודי חילוני גאה , עובד אדמה ולוחם ללא חת ( אלמוג , . ( 1997 האידיאולוגיה שהנחתה את יצירת התרבות העברית החדשה הייתה אידיאולוגיית כור ההיתוך ומיזוג הגלויות . התרבות העברית הילידית נתפסה כתרבות מאחדת העורכת הכלאה בין מזרח ומערב , בין העבר המקראי הקדום והקיום המודרני . המציאות בפועל הייתה שונה . התרבות העברית נוצרה על פי האידיאולוגיה והאסתטיקה של האומנות המערבית , כאשר צביעתה כמקומית נערכה באמצעות הכלאתה עם רכיבים מזרחיים אחדים . הענקת "הכשר" אומנותי לפעילות תרבותית זו נערכה , על פי חינסקי , ( 1993 ) באמצעות יצירתם של שני קטבים מנוגדים לכאורה - ה"מקומי" . "אוניוורסלי"וה יצירת מתח בין עשייה , "מקומית" הנובעת מן הסיפר ( narrative ) הציוני , לבין עשייה והשפעות , "אוניוורסליות" , "חיצוניות" " , "מערביות אפשרה לקדש עשייה זו . "ישראלית"כ הכלאות תרבותיות אחרות שלא נעו בין שני קטבים אלה הודרו לשולי המרחב התרבותי המקומי . כך נהפכה התרבות הלאומית בדמוקרטיה הרפובליקאית הישראלית לתרבות הלגיטימית . כל חלופה תרבותית הושתקה , כל זהות קבוצתית אחרת נשללה . עם הגעתם התבקשו יהודי ארצות האיסלם לזנוח את תרבותם היהודית הערבית ולאמץ את ההכלאה העברית החדשה . רמיסת תרבותם נתפסה כלגיטימית , כאשר מטרת העל הייתה התאמתם לתרבות ה"מערבית" המתהווה Shohat , 1988 ) כך ,. ( לדוגמה , כתב אבא אבן : "אחד החששות המציקים לנו ... הוא הסכנה שמא עליונותם המספרית של העולים ממוצא מזרחי תאלץ את ישראל להשוות את רמתה התרבותית לזו של העולם השכן" ( שוחט , . ( 121 , 199 1 במישור המוסיקלי התבקשו המזרחים לצרוך את הגרסה המוסיקלית השלטת ( שירי ארץ ישראל ) וליצור מוסיקה על פי הקודים המקובלים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help