sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

תשומת לב מחקרית רבה מוענקת בהקשר זר , בשנים האחרונות לתרבויות הלאום שפיתחו קולקטיבים שהיו שנים רבות תחת שלטון קולוניאלי , וכן לתרבותם של מיעוטים מדוכאים במסגרת מדינת הלאום . משנתו הבתר קולוניאלית של הומי באבא הינה אחת המרכזיות בתחום זה . בחיבור זה אנתח את התרבות הלאומית באמצעות טענתו של באבא ( Bhabha , l 990 a , 1994 ) כי הכפייה התרבותית , הנמצאת באחדות הבלתי אפשרית של האומה , מובילה למציאות מדברית המתאפיינת בכפירה בקנון התרבותי הלאומי וביצירת הכלאות תרבותיות חדשות בשוליו . מרחב חלופי זה מתגבש במסגרות קהילתיות , המכוננות מציאות שמובחנת מן הדגם הליברלי שהשליט מבקש לעיתים לכפות . ( Chatterjee , 1990 ) אם בתחילה בחר באבא ( Bhabha , 1984 ) להציג את העמדות ואסטרטגיות הפעולה של הנתין בקולוניות כפעילות חקיינית , בהמשך הוא התמקד בסוכנות הנתינית ובמרחב החדש שנוצר בעקבות הנכהת אחרות זו . ( Bhabha , 1990 b , 1994 ) החקיינות , אם כן , הינה אסטרטגיית פעולה המייצרת את הנתינים כפרטים הדומים לשליט , אך במקביל גם כשונים ממנו . הסובייקט הנתיני הינו " almost the same but not quite ... almost the . ( Bhabha , 1984 , 89 ) same but not white " סובייקטים "לא ראויים" אלה מעניקים לגיטימציה למערכות המנהל והחינוך של השליט , שמטרתן המוצהרת היא לפקח ו"לנרמל" את הנתין . ( Bhabha , 1984 ) בכתיבתו המאוחרת יותר באבא בוחר לתאר אסטרטגיות פעולה אלה , כאמור , בהכלאות תרבותיות מעצימות המאפשרות לקבוצות מיעוטים לנפץ קטגוריות של גזע , מעמד , מגדר ולאום . ( Bhabha , l 99 () b , 1994 ) ניפוץ קטגוריות אלה וכינונו של מרחב חדש נערכים באמצעות חשיפת רפרטואר של עמדות קונפליקטואליות ולא יציבות בקרב השליט והנשלט . עמדות אלה יוצרות יחם כפול של שליט שהינו גם נשלט . כך , מבחינת השליט , הנתין הינו מושא של תשוקה , חלומות ודימויים , ובמקביל הוא גם אובייקט מחקרי הפנוי לחקירה ; ואילו מבחינת הנתין , השליט הינו מושא של תשוקה ופנטסיה , ובמקביל הוא גם מקור של ידע ותרבות ( באבא , ; 1994 חבר ואופיר , . ( 1994 השינויים המדעיים , הפוליטיים והאומנותיים שהתרחשו באירופה במהלך המאה התשע עשרה הובילו ליצירת סדר חברתי ופוליטי חדש , שמתוכו צמח רעיון הלאומיות היהודית . הרעיון הציוני היה אחד הרעיונות שביקשו לענות על משבר הזהות של יהודי אירופה בתקופה זו . מתוך הקונפליקט בין הרצון להיטמע בחברה האירופית הנוצרית הסובבת לבין הרצון לשמור על זהות דתית תרבותית ייחודית , צמחה הציונות כפתרון אחד מבין כמה פתרונות אפשריים . ( Katz , 1972 , 1973 ) הציונות ביקשה מדינה יהודית הפועלת על פי עקרונות התרבות הפוליטית המערבית , המקדשת את רעיונות הנאורות והקדמה . כך , לדוגמה , כתב הרצל : "ההגירה תתבצע בלב לבד , של התרבות . היוצאים לא ירדו למדרגה נמוכה יותר , אלא יעלו למדרגה יותר גבוהה" ( הרצל , . ( 14 , [ 1896 ] 1996 מתח זה בין רעיונות פוליטיים מודרניים לבין הדת היהודית הינו הציר המרכזי שעליו כוננה מדינת ישראל . ( Kimmerling , 1999 ) אל מימד תיאולוגי לאומי זה חבר המימד האוריינטליםטי וסייע גם הוא בגיבוש הרעיון הציוני ובהענקת לגיטימציה להתיישבות במזרח התיכון . הגדרת היהודים במושגים לאומיים נערכה תוך קבלת הדיכוטומיה מזרח / מערב ותוך כינונו של שוני בין הישות הציונית המתהווה לבין המזרח שבו פעלה > רז קרקוצקין , . ( 1999

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help