sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

הגרעינית האתנית . הלאומיות נבעה לדעתו מן השינויים שהתרחשו עם תהליכי המודרניזציה . יצירת ההמשכיות בין התקופה הקדם מודרנית והתקופה המודרנית נעשית באמצעות זכרונות ומיתוסים המגבשים את התודעה הלאומית המודרנית . מנגד , חוקרים מודרניסטיים , כגון גלנר ( Geiiner ) והובסבאום , ( Hobsbawm ) רואים את הלאומיות כהמצאה חדשה שהתפתחה במערב . לטענת גלנר , ( Gellner , 1983 ) רעיון הלאומיות התגבש בעידן התעשייתי וארגן קיבוצים אנושיים ביחידות הומוגניות מבחינה תרבותית . הומוגניות תרבותית זו אפשרה תפקוד מלא בחברה . הובסבאום , ( Hobsbawm , 1990 ) לעומתו , התמקד בעילית המדינית ובחן כיצד היא מהנדסת את המציאות החברתית בהתאם לצרכיה . הדיכוטומיה פרימורדיאליסטי / מודרניסטי , היוצרת הבחנה בין קולקטיבים "קיימים" לקולקטיבים , "מומצאים" נסדקת , על פי פיטרברג , ( 1995 ) בניתוחו של אנדרםון , הטוען כי האומה הינה תופעה מדומיינת , לא קיימת מקדמת דנא ולא מומצאת . האומה הינה קולקטיב פוליטי המדמיין את עצמו כקהילה מוגבלת הפועלת במסגרת ריבונית . ( Anderson , 1987 ) יצירה של תרבות הנתפסת כ"לאומית" הינה פעילות מרכזית בדמיון האומה . ניכוס רכיבים מתרבויות שונות , נטרול משמעותם הסמלית ה"מקורית" ומיזוגם הינם תהליכים מרכזיים ביצירת התרבות הלאומית . הכלאות "מוצלחות" מקודשות ונתפסות כבעלות עומק היסטורי . אסטרטגיית פעולה זו מאפשרת לעילית הלאומית לערוך "הגרוס חברתי" ולהמציא "מסורת לאומית" מלכדת , היוצרת תחושה כי קיים קשר טבעי ורצוף לעבר שאותו בחרה כמתאים לצרכיה . ( Hobsbawm , 1983 , 1990 ) אחד המנגנונים המאפשרים לעילית הלאומית להציג את יצירתה התרבותית כתרבות לאומית הוא , על פי יונה ושנהב , ( 2000 ) טשטוש ההבחנה בין "מדינה" ל"חברה" והכפפת החברה לצורכי המדינה . בדרך זו המדינה נתפסת כמנגנון המופקד על יצירת התרבות והפצתה . מנגנון זה נתפס כ"אוניוורסלי" , "רציונלי"וכ כמצוי מעל קונפליקטים חברתיים וכנעדר אינטרסים פרטיקולריים . יונה , ( 1998 ) המכנה שלטון מסוג זה דמוקרטיה רפובליקאית , מציין כי גבולות הקולקטיב המשורטטים באמצעות "המסורת הלאומית" המשותפת פועלים כמנגנון הדרה של קבוצות מיעוט . כך מובטחת שוליותן ונחיתותן של קבוצות שאינן מאמצות את ההכלאה התרבותית השלטת , וכך נשמרת ומשוחזרת עליונותה של העילית הלאומית . מנגנונים אלה פוסלים את הדיון ברב תרבותיות ומעקרים את הלגיטימיות של הפוליטיקה של הזהויות , העורכת דה קונסטרוקציה לשיח הלאומי ומאפשרת רה קונסטרוקציה של קולות חלופיים . קימליקה ( Kymiicka , 1989 ) מסביר כי יש לשמור ולטפח את הזהות התרבותית של הקהילות השונות המתקיימות במסגרת מדינת הלאום . באמצעות הבנת חשיבותו של המרקם החברתי שבו הפרט פועל ניתן לדעתו להגן על עקרונות חירות אוניוורסליים וליברליים ולמזער את אי השוויון בין הקבוצות החברתיות השונות . חירות תרבותית זו רלוונטית גם לתרבויות לא ליברליות הפועלות במסגרת המדינה הליברלית . 1 חשוב להבין כי הדיון ברב תרבותיות ללא ההקשר המעמדי הינו חלקי , מאחר שהתרבותי והכלכלי שזורים זה בזה , ואינם מוציאים זה את זה . לדיון בנושא זה , ראו לדוגמה : Hechter . 1976 ; Fraser . 11995 ג'ירו , ; 1996 ברונר ופלד , ; 1998 גור זאב , . 1999

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help