sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הוותיקות והן על ידי חלק ניכר מגלי העלייה הקודמים , כביטוי להצלחתו של כור ההיתוך ולוויתור מרחיק לכת על זהות עדתית נפרדת , ויתור כזה על ייחוד חברתי תרבותי עומד בניגוד לשאיפותיהם של רוב העולים ולטיב המפגש ביניהם לבין הוותיקים , כפי שנותחו לעיל . על רקע זה עולה השאלה : האם ההיבט הישראלי משתלב בזהותם של העולים , וכיצד ? זו שאלת היסוד שהנחתה אותנו לכל אורך המחקר הנוכחי . להלן שאלות המחקר הספציפיות : * באיזו מידה חלה טרנספורמציה בזהותם של העולים ומהם דפוסיה ? * אילו גורמים משפיעים על הזהות , או בצורה קונקרטית יותר , באילו תנאים העולים נוטים ליהפך לישראלים ? * האם העולים מודעים לשסעים בחברה הישראלית ? האם הם מתייחסים למגזרים שונים בחברה הישראלית בצורה דיפרנציאלית ? * באיזה יחם העולים זוכים מן הוותיקים - דיפרנציאלי או סטריאוטיפי ? * האם שני הצדדים מוכנים ללמידה הדדית , ובאילו תחומים ? מערך המחקר הכנת כלי המחקר מחקר בין תרבותי עומד בפני שתי מטלות שקיים ביניהן מתח . מצד אחד , החוקרים שואפים להתאים את כלי המחקר לתרבויות השונות , לשפתן ולתפיסתן החברתית . מצד שני , הם חייבים להקפיד על הליכי מחקר בני השוואה , כך שההבדלים בין קבוצות נחקרים לא "יוסברו" על ידי הבדלים בדרכי המחקר . איזון נוסף נדרש בין עדכניות הנושאים הנחקרים לבין הבטחת משמעותו של המחקר לטווח בינוני וארוך . לפיכך נזהרנו משאלות אקטואליות , שמשמעותיות רק לזמנן , ומשאלות היפותטיות , שאפשר אומנם לתפוס אותן כ"נצחיות" אך הן מנותקות מחיי היומיום . בהתחשב בריבוי המשתנים הנחקרים הגענו לבסוף לשאלון המכיל כשישים שאלות , כולן סגורות . השאלון תורגם לרוסית והתרגום נבדק על ידי דובר רוסית נוסף . שיטת התשאול הייתה טלפונית , בהתחשב בעובדה שלרובם המכריע של תושבי ישראל , כולל עולי חבר העמים , יש טלפון . דגימה היקף המדגם היד , ארבע מאות עולים מחבר העמים שהגיעו לארץ אחרי , 1989 ומולם שמונה מאות ותיקים , דהיינו , ילידי הארץ או אנשים שהיגרו לארץ לפני . 1989 עבודת השדה נערכה במאי , 1999 סמוך לבחירות לראשות הממשלה ולכנסת . 2 דהיינו , אילו היה זה מדגם מקרי פשוט , טעות הדגימה הייתה . 5 % 3 דהיינו , אילו היה זה מדגם מקרי פשוט , טעות הדגימה הייתה . 3 . 5 % 4 יש לציין כי בשנים 1988- 1980 היו שיעורי ההגירה מחבר העמים נמוכים ביותר .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help