sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

את עולי ברית המועצות לשעבר מן השמאל היה עצם הכינוי "שמאל" והעבר ה"כמו בולשוויסטי" או ה"פרו בולשוויסטי" של חלקים מתוכו . הכבוד והגעגועים לתרבות הרוסית היו מעורבים , אצל חלק מן העולים , עם סנטימנט אנטי בולשוויסטי , שהתרחב לפעמים לאנטי סוציאליסטי . ( גם דמויות דומיננטיות בקרב עולי חבר העמים , כגון שרנסקי , קוזנצוב ונודלמן , החזיקו בעמדות כאלה ( . * גורמים חשובים לא פחות מנעו הזדהות של עולי חבר העמים עם המחנה הניצי . ההרכב הדמוגרפי של מחנה זה ( שיעורם הגבוה של הדתיים ובני עדות המזרח ) נתפס על ידי העולים כזר ובשונה . כמו כן הם חשו ניכור לסגנון הלאומי הדתי , קל וחומר המשיחי , שרווח במחנה הימני . במילים אחרות , גם אותם עולים שקיבלו את עמדותיו הפוליטיות של הימין התקשו לגלות אמפתיה כלפי סגנונו וכלפי הקודים התרבותיים שלו . לסיכום , העולים רחוקים מן הקטבים : כציבור , הם אינם עשירים ואינם עניים , הם אינם בעלי הכרה יהודית מובהקת ואינם מצטיינים באמפתיה כלפי ערביי ישראל , הם אינם ניצים לוחמניים וגם לא יונים צחורות . מבחינה כלכלית תעסוקתית הם אינם עליית מצוקה שנקלטת בעיקר מטעמים סוציאליים או הומניים , אך מאידך גיסא , אין להגדירם גם כעליית רווחה עתירת הון שאינה זקוקה לסיוע . מדובר בקבוצה שעלותה לכלכלת המדינה ותרומתה לה מאוזנות פחות או יותר ( זוסמן , . ( 1998 מתברר איפוא שהעמדה המרכזית המתרחקת מקטבים אינה רק אסטרטגיה מחושבת של העולים , אלא נובעת גם ממקומם האובייקטיבי במבנה החברתי השסוע . שאלות המחקר בחברה המודרנית הולכים ומתרבים אנשים שזהותם מורכבת ולפעמים אף עמוסת ניגודים . מורכבותה של הזהות מאפשרת שינויים ואף נותנת להם ביטוי . זהות רב שכבתית אופיינית במיוחד למהגרים , העוברים מתרבות לתרבות . אצל העולים מחבר העמים הייתה הזהות צריכה לקלוט ולבטא מצבים מורכבים במיוחד , אפילו בהשוואה למהגרים אחרים . כבר בארץ המוצא היה מדובר בזהות דו ערכית רוםית יהודית . ( Farago , 1979 ) המרכיב הרוסי קירב את היהודי לסביבה וסיפק לו סטטוס גבוה יותר גרוטנברג , , ( 2000 ואילו למרכיב היהודי היו שתי השלכות מנוגדות : מצד אחד , הוא חשף את נושאו לאנטישמיות ( גיטלמן , , ( 1993 אך מצד שני , הוא סימל השתייכות למיעוט נבחר וקשר לקהילות יהודיות אמידות מעבר לים . ( Ritterband , 1997 ) העלייה לישראל שינתה את היחס בין שתי הזהויות הקודמות ; כעת , דווקא הזהות היהודית קירבה לסביבה וסיפקה סטטוס גבוה יותר , ואילו הזהות הרוסית נהפכה מנכס לנטל ( נודלמן , . ( 1997 בו זמנית הופיעה במרחב החיים של העולה מחבר העמים זהות שלישית - הישראלית . אחד מעקרונות היםוד של הציונות האירופית היה היווצרות "היהודי החדש" שהינו פרי חידוש החיים הריבוניים במולדת העתיקה - זהות המשוחררת במידה רבה מן המאפיינים של ה"גלויות" השונות . הזהות הישראלית נתפסה איפוא , הן על ידי האליטות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help