sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דמיאן ורוזנבאום תמרי , . ( 1993 בקרב בני שכבות אלה יש רוב של בני עדות המזרח , שתרבות המוצא שלהם רחוקה במיוחד מזו של רוב העולים . אותם משאבים שהקלו על הקליטה הכלכלית של העולים החמירו את יחסיהם החברתיים עם שכניהם קשי היום . המשפחות הקטנות , ההשכלה והניסיון המקצועי אפשרו מוביליות של העולים כלפי מעלה , אך בו זמנית גם קנאה מצד השכנים הוותיקים , שתפסו את העולים כ '' נדחקים . "בתור די בנתוני פתיחה אלה לצפות כי תהליך האינטגרציה ילווה בקונפליקטים הן בין ותיקים לעולים והן בתוך כל אחד ממגזרים אלה : * הממסד ודעת הקהל של הוותיקים מיקמו את ההגירה הרוסית בתודעתם כ"עוד גל עלייה" שצריך לקלוט אותו , בעוד שעולי חבר העמים חשבו במושגים שוויוניים יותר : מפגש המחולל שינוי בשתי האוכלוסיות ומביא בסופו של דבר לידי אינטגרציה ביניהן ( ליסק , ; 1995 לרנר , . ( 2000 * בקרב העולים קיים כמובן מאבק על משאבים נדירים , בעיקר על עמדות בתחומי התעסוקה , הדיור והחינוך . אך מעבר לכך הופיעו גם חילוקי דעות בין המדגישים הסתגלות לתרבות הישראלית לבין העומדים על שמירת הייחוד . "הרוסי" זילברג ( 2000 ) מתארת כמה סוגי אינטגרציה אפשריים של עולי חבר העמים בחברה פלורליסטית , שנעים מ"קבלת המודלים הקיימים של החברה הישראלית" ועד ל"תפיסה עצמית כחלק מהתפוצה הרוסית ... [ המכוונת ] תרבותית אל המולדת . "הישנה נוסף על כך , זילברג ולשם ( 1999 ) מצביעים על שלוש אסטרטגיות - טמיעה , שילוב או התבדלות - המשתקפות בתקשורת בשפה הרוסית ומבטאות קהלים שונים בקרב העולים . * בקרב הוותיקים קיימים ניגודי אינטרסים ביחס להגירה . יש המצפים מן המהגרים לתמיכה פוליטית , חברתית ותרבותית ( בעיקר במגזר האשכנזי החילוני המשכיל , ( ויש , בכל המחנות , מי שרואה בהם איום ותחרות . בדרך כלל מעריכים קונפליקטים כגורמים שבולטים אינטגרציה . במקרה שלנו נוצרו נסיבות שבזכותן סייעו חלק מן הקונפליקטים בשילוב העולים בחברה הוותיקה . האינטגרציה של העולים התבססה גם על כך שהם ידעו לנצל לטובתם שסעים בחברה הישראלית הוותיקה . השסעים הפוליטיים , הכלכליים , האתניים , הדתיים והלאומיים הסתכמו , כמו בדמוקרטיות רבות , במבנה פוליטי מאוזן . נוצרו שתי קואליציות גדולות : מצד אחד חילונים , אשכנזים , ולמעשה גם ערבים , בעלי אוריינטציה מדינית יונית ; ומצד שני , בני עדות המזרח , דתיים ומסורתיים , בעלי אוריינטציה ניצית . מבנה קשיח למדי זה אפשר לעולי חבר העמים לשמש לשון מאזניים ( הורוביץ , ; 1996 ליסק , ; 1995 הורוביץ ולשם , , ( Peres , 1988 ; 1998 שכן משקלם הכמותי עלה בהרבה על ההבדל הקטן והבלתי יציב בין המחנות הפוליטיים הגדולים . מבחינה אידיאולוגית , חברתית ופוליטית הם לא היו מחויבים למחנה זה או אחר . יתר על כן , בכל אחד מן המחנות היו תופעות שהרתיעו אותם : * עמדתו הפוליטית של השמאל מתמקדת בפשרה טריטוריאלית עם השכנים הערביים , דבר שיהפוך את ישראל למדינה קטנה עוד יותר . מי שצמח והתבגר במדינה ענקית , הרואה את המזרח התיכון כולו כ"חצר האחורית" שלה , יתקשה להסתגל לרעיון ש"מדינונת" כישראל יכולה להרשות לעצמה לצמצם את שטחה . גורם נוסף שהרחיק

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help