sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שלושים שנה אחרי כנס שייח מוניס תיאר יונתן שפירא בעילית ללא ממשיכים איך , כבר בשנות העשרים , ויתרה האליטה החלוצית בראשות בן גוריון על מימוש השוויון למען צבירת הכוח . מדוע , שואל שפירא , הסכימה מנהיגות העלייה החלוצית ליצירת הפער בין רמת החיים של הפקידים לזו של הפועלים ? ההסבר העיקרי נעוץ בעיניו במבנה המיוחד של המערכת הפוליטית שנוצרה ביישוב . פקידים אלה היוו חוט השדרה של המנגנון המפלגתי , שעליו ביססה ההנהגה את שליטתה . לכן , הפערים בקרב החברה ההסתדרותית הלכו וגדלו גם בתקופות של שפל ומצוקה , כאשר אלפי פועלים היו מובטלים . בן גוריון הצדיק את המעשה , וטען שלולא היו מעלים את שכר המנהלים והפקידים היו מאבדים את שירותם של אנשי האינטליגנציה , שהיו מעדיפים לעבוד במשק הפרטי ולשרת את הבורגנות . טיעון זה , המלמד לא מעט על טיבה של מערכת הערכים המפורסמת שבה היו עובדי ההסתדרות אמורים להחזיק , חזר על עצמו אין ספור פעמים למן ימיה הראשונים של המדינה בדרך . מכל מקום , כך התהווה בהדרגה המעמד הביורוקרטי שהחל להכתיב את אורחות החיים של היישוב . ההתיישבות נהפכה ל"קבוצת מיצב" סגורה ואקסקלוסיבית , העילית החלוצית מבני העלייה השנייה היוותה את ההנהגה הפוליטית העליונה , ואילו המעמד הביורוקרטי היה למעמד מוליך בחברה החדשה בכל הקשור לסגנון החיים , לערכים ולנורמות ההתנהגות החברתית . מטרותיהם היו יוקרה חברתית , קידום במדרג הביורוקרטי ושיפור מצבם הכלכלי . מטרות אלה אומצו בהדרגה על ידי האוכלוסייה 4 העירונית כולה . על כך הוסיף יונתן כי למרות העובדה שההסתדרות איגדה את רוב הפועלים , לא נוצר בארץ מעמד פועלים בעל הכרה מעמדית וסגנון חיים משלו , וכי מעמד זה עבר תהליך מהיר של התברגנות , בדומה לתהליך שעבר על היהודים שהיגרו לארצות הברית . מהגרים אלה באו מרקע מעמדי ותרבותי דומה לזה של החלוצים ודבקו אף הם באידיאולוגיה סוציאליסטית ; גם הם החלו את חייהם בארץ החדשה כפועלים , וגם הם נעו במהירות בחזרה למעמד הבורגני , בעיקר למסחר ולמקצועות החופשיים . היו ביניהם מי שהמשיכו בו זמנית את פעילותם במפלגה סוציאליסטית ולא ראו בכך כל סתירה . לא כך היה יכול להיות בארץ ישראל : כאן לא ניתנה לגיטימציה אידיאולוגית לתהליך החזרה של החלוצים לעיסוקים לא פועליים . אולם , מאחר שתהליך זה נמשך במלוא עוצמתו , הניגוד בין האידיאולוגיה המוצהרת להתנהגותם האישית ולשאיפותיהם של רבים מן התושבים נהפך למרכיב חשוב בתרבות הישראלית כולה . בקרב הממסד הישראלי מבני דורו של יונתן - שבו בלטו רבים מקרב בניהם של אנשים שעברו את מסלול ההתברגנות וההתעשרות אך ברמת הפיזיולוגיה דבקו בעקשנות ב"ערכי תנועת העבודה" - היו אלה דברי כפירה ומינות ממש . האבות זנחו את העבודה הגופנית ברגע שרק יכלו והשאירו אותה לבאים אחריהם , העולים החדשים , ואילו הבנים , בוגרי בתי הםפר התיכוניים ותנועות הנוער החלוציות , אחרי שבילו תקופת מה בקיבוץ , 2 שפירא , י' . ( 1984 ) עילית ללא ממשיכים ( ע' . ( 44-43 תל אביב : עם עובד . 3 שם , ע' . 44 4 שם , ע' . 47 5 שם , ע' . 50

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help