sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

דור הבנים והנכדים של המהגרים שנמנו עם העליות "הממוספרות" לא ביקש רק להתרפק על נעוריו בחולות הזהב של תל אביב הקטנה , הוא ביקש לעצמו גם אליבי . הוא רצה להשתכנע כי האחריות לתחלואים החברתיים , לעוני ולניוון , שבו שקעו מגזרים רחבים של החברה הישראלית , אינה מוטלת עליו . הוא רצה לשמוע כי גיבוריו הקימו כאן חברת מופת , וכי זו נהרסה על ידי המוני אדם שלא היו בפלמ"ח , לא חיו בקיבוץ ואינם יודעים מהו קן התנועה . לפיכך , אלה בעצמם נושאים באחריות לחורבן החברתי . המעמד הבינוני הגבוה , המשכיל , החי ברווחה ומצביע ל"שמאל" רצה שישמיעו באוזניו מנגינה שכולה שירה , רוך ואהבה : "אדריכל החברה הסוציאליסטית הארץ ישראלית היה , "ברל כתבה אניטה שפירא שנים אחדות אחרי הופעת אחדות העבודה ההיסטורית . "אמנם לא היה זה מפעלו של יחיד , ולו גם נישא מעם כברל , אלא מפעל קולקטיבי , שנטלו בו חלק מנהיגים ופשוטי עם , עובדי כפיים ואנשי רוח , כדרכן של תנועות חברתיות , הנישאות בכוח זרמים תחתיים , שהצופים בהן רואים מהם אך את הקצף שעל פני . "המים כזה היה אז , כאשר יצא יונתן שפירא לדרכו , אורח המחשבה של הזרם הדומיננטי במחקר , ששזורים בו פשטנות , נאיביות והתעלמות מעובדות . ייאמר כאן מייד כי השיטה שעיקרה להתבונן במתרחש בארץ כאילו לאליטה השלטת אין חלק בכשלונות , אלא רק בהצלחות , היתה חלק בלתי נפרד מתרבותנו הפוליטית . ביוני , 1954 בנאומו לפני תלמידי השמיניות בכינוס המפורסם בשייח מוניס , "קריירה או , "שליחות פרש בן גוריון את חזון אחרית הימים שלו . כמו רבים , למעשה אפשר לומר כמעט כל בני מחזורי , שהובאו לשם על חשבון המדינה - מחיפה באנו ברכבת מיוחדת עמדתי גם אני שם והאזנתי לנאום מלהיב ומצית דמיון . עד היום זכורה לי רוח הדברים , אם כי לא ניסוחם המדויק . בן גוריון לא רק קרא לנוער לכבוש את הנגב ולוותר על הנוחיות שבחיי העיר : לבוש חולצה ומכנסי חקי , דמות מופת של חלוץ שזה עתה עלה משדה בוקר , הוא דיבר על צדק ושוויון , על חברת מופת , הוא הוקיע חברה שיש בה מי שחיים בשפע ובעושר ואחרים במחסור ובעוני . אני חייב להודות כי עברו שנים ארוכות למן אותם ימים של קיץ 1954 עד שהשכלתי לגבור על הקונפורמיזם , שהיה טבוע עמוק בכל בני דורי , והתחלתי לתהות על כך שלא שאלתי את עצמי באותו מעמד את השאלה המתבקשת : "רגע אחד : מיהו בעצם האיש המרשים העומד שם על הבמה ואומר את הדברים החשובים האלה ? האם לו עצמו אין כלל נגיעה במציאות הקשה שאותה הוא מתאר ? האם הוא עולה חדש שזה עתה ירד מהאונייה או אולי אורח שנטה ללון ? האין זה האיש שמזה שנות דור ניצב ליד ההגה ושאנו חבים לו , לטוב ולרע , את ההישגים ואת הכשלונות גם יחד " ? שהרי , שעה שבן גוריון נאם את הנאום היפר , והמלהיב הזה עמד שכר הלימוד , ששילמו הוריהם של תלמידי השמיניות שניצבו למרגלותיה של במת הנואמים , על עשרים לירות לחודש . השכר הממוצע במשק באותה שנה היה כשישים לירות . לא היה אז אפילו שכר לימוד מדורג , ובתי הספר התיכוניים בחיפה , העיר שממנה באתי , התנהלו כחברות כלכליות שהיו חייבות לאזן את תקציביהן . מקור ההכנסה הממשי היחיד היה שכר הלימוד . היה זה רק אחד ההיבטים של אי השוויון הגדול ששלט כבר אז , בשנות המדינה הראשונות , בחברה הישראלית . 1 שפירא , א' . ( 1980 ) ברל , ביוגרפיה ( ע' . ( 731 תל אביב : עם עובד .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help