sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יונתן שפירא - אבי המחקר הביקורתי זאב שטרנהל יונתן שפירא היה חלוץ . הוא לא הלך בתלם והוא סלד מקונפורמיזם , וכך היה לפורץ דרך ולמייסד המחקר הביקורתי של החברה היישובית והחברה הישראלית : ספרו אחדות העבודה ההיסטורית שיצא לאור בשנת 1975 קבע נורמות שהנסיגה מהן לא היתה עוד אפשרית . על מנת להבין את משמעות תרומתו של יונתן צריך לבחון את הדברים בהקשר הראוי . אכן , למן שנות השבעים עבר המחקר דרך ארוכה עד כדי כך שהצעירים שבינינו יתקשו להבין את החידוש וההעזה שציינו אז את עבודתו . גישות ותפיסות , המובנות מאליהן בימינו , עוררו לא פעם בעבר הלא רחוק , כאשר שלט בארץ קונפורמיזם נוקשה , התנגדות ואיבה . ואומנם , התפיסה המקובלת באותה תקופה ראתה בתנועת העבודה תופעה ייחודית , ביטוי מובהק לייחודיותה של ההיסטוריה היהודית בכלל . לאמיתו של דבר סבלה ההיסטוריוגרפיה של היישוב , ומבחינות רבות לא תוקן מצב זה עד היום , מן ההפרדה המקובלת בעולם האקדמי שלנו בין ההיסטוריה של היהודים להיסטוריה הכללית . התפיסה שלפיה תולדות היהודים הן נושא ייחודי למחקר גרמה במשך השנים נזקים רבים , אך בתחום תולדות המאה העשרים , ובמיוחד בכל הקשור לחקר הציונות , היו התוצאות הרסניות ממש . ראייה זו היא שהביאה לידי שיתוקה של כל גישה ביקורתית של ממש , להנצחתם של המיתוסים הנוחים לטיפוח זהותנו הלאומית , להסתגרות בגטו אינטלקטואלי ללא קני מידה השוואתיים וללא פרמטרים בעלי תוקף אוניוורסלי . כאשר העניין נוגע בתנועת העבודה , גם העיוורון האמוציונלי והנאמנות הארגונית מיתוספים לכל התחלואים . בתחום זה תרם יונתן שפירא תרומה מכרעת . הוא לא חשב שיש לחסן את ההיסטוריה היהודית מפני גישה ביקורתית . למשל , הוא לא חשב שאחדות העבודה הוקמה על ידי עדת קדושים : היא היתה ארגון ככל הארגונים . הוא התחקה אחר צמיחתו של הארגון בעיניים של חוקר מקצועי , לא של חסיד שוטה . דוד בן גוריון וברל כצנלםון היו בשבילו פוליטיקאים כמו כל פוליטיקאי אחר , בכל מקום בעולם , ולכן היו מניעיהם , עמדותיהם והכרעותיהם ראויים להתבוננות ביקורתית מקרוב , ולא רק לקריאות התפעלות . רבים מבני דורו ראו בגישתו גישה מתנכרת הפוגעת ביסודות שעליהם קמה ישראל . אחרי המהפך של שנת - 1977 כאשר חרב עולמה של האליטה הפוליטית והתרבותית הישראלית , זו שגדלה על ברכי המיתוס , התחנכה בתנועות הנוער ולמדה ב"תיכון חדש" של טוני הלה - היו מי שראו בעבודתו של יונתן משום השחרה מכוונת של עבר מפואר . אנשי הדור של ילידי הארץ , זה שלחם במלחמת העצמאות , ואנשי הדור שאחריו , זה שבגר בשנות החמישים הראשונות , היו צמאים לדמויות טהורות ; הם ביקשו להנציח את התום האבוד , רצו ספרים ספוגי אהבה . כאשר ניצב דור זה מול המפלה הפוליטית הראשונה בתולדותיו , הוא רצה בכל מחיר הסבר שיהיה תואם את האתוס שעליו גדל . אנשים אלה רצו שיאמרו להם כי היישוב החלוצי , ההרואי והשוויוני נשטף על ידי העלייה ההמונית מארצות המזרח , וזו , אחרי עשרים שנה , נוקמת במיטיביה .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help