sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

דבר העורכים ראשיתו של הגיליון הנוכחי של סוציולוגיה ישראלית בדצמבר , 1996 בכנס שאורגן על ידי פרופ' יונתן שפירא ח '' ל ) מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' זאב שטרנהל ( ייבדל לחיים ארוכים ) מהאוניברסיטה העברית תחת הכותרת תמורות בחקר החברה הישראלית , אף על פי שהדברים לא נאמרו מפורשות , היה ניתן לחוש עוד בימי הכנס כי מדובר במחווה של כבוד למפעלו של יונתן - החוקר , המורה , האיש הפוליטי - שחברו בו יחדיו עמיתיו ותלמידיו הרבים . וכלום היתד . דרך טובה יותר להכיר בתרומתו של יונתן ולהוקיר אותו מאשר לקיים כנם שתכליתו לתת במה לערב רב של קולות המבטאים את עיקריה של החשיבה הביקורתית שיונתן היה מסוללי דרכה הראשיים ? זאב שטרנהל , הפותח גיליון זה , מגדיר את יונתן כמי שהיה "לפורץ הדרך ולמייסד המחקר הביקורתי של החברה היישובית והחברה , "הישראלית יונתן שפירא אכן הניח את היסודות לסוציולוגיה פוליטית ביקורתית והעמיד דורות של חוקרים . עבודותיו של יונתן שפירא הן מזיגה יוצאת דופן של תפיסתו התיאורטית , שביסודה היתה הנחה בדבר שלטון עליתות , ושל תפיסתו החברתית הדמוקרטית שקראה לחשוף את מנגנוני השליטה והשררה . כוחה הבלתי מוגבל של מפא"י היה במרכז התעניינותו כל עוד היתה מפא"י בשלטון ( אחדות העבודה ההיסטורית , ; 1975 הדמוקרטיה הישראלית , . ( 1977 לאחר נפילת מפא"י מיקד שפירא את ביקורתו בסמלים ובמיתוםים שנהפכו לכוחות מגייסים של ציבורים שלמים , בפוליטיקת הכיכרות שניהלה העילית שהחליפה את העילית בונת האומה , ובסגנון הפופוליסטי שהשתלט על הפוליטיקה הישראלית ללא כל יכולת של החברה להשתחרר מכוחם המגייס והשתלטני של הפוליטיקאים ( לשלטון בחרתנו , . ( 1989 את החשבון הישיר עם בני דורו הכנועים וחסרי היכולת לחשוב באופן עצמאי הוא עשה באופן ישיר בעילית ללא ממשיכים , בחושפו את השטחיות הפוליטית של בני דור המייסדים הצברים , העסוקים בענייני ביטחון מתוך ראייה צרה ופרובינציאלית . בספרו האחרון - חברה בשבי הפוליטיקאים - התחקה שפירא אחר המקורות לחולשתה של חברה אזרחית אוטונומית ותלה בחולשה זו את העדר ריסונו של הכוח הפוליטי . ככלל , דור הסוציולוגיים וההיסטוריונים הביקורתיים והאנטי ממסדים מכונה על ידי בני דורו של שפירא דור פוסט ציוני . > יש המתייגים אותם כאנטי ציוניים ; יש אף מי שמגדירים עצמם ככאלה מרצון , אך זו קבוצה קטנה ביותר ( . יונתן מאוד לא אהב את הזהות הקולקטיבית הפוסט ציונית כי הוא ראה את עצמו ואת עבודתו הביקורתית ביטוי לציוניותו . אף על פי שהוא עצמו היה מגדולי המבקרים של הסיפר הדומיננטי ונתן גיבוי לצעירים רבים שסייעו למוטט את הםיפר הציוני , הוא לא ראה בכך מעשה הרסני או אנטי לאומי . יונתן שפירא לא חשב כי הציונות חיה על אידיאולוגיה , על מיתוסים או על סמלים בלבד , אלא על ארגונים ומוסדות שהקימו המייסדים : מפלגות , הסתדרות , צבא , מדינה , תעשייה , ערים ואוניברסיטות . במובן זה הוא לא רק סבר כי החברה הישראלית בשלה לביקורת וכי אין סיבה להיסטריה שפקדה את בני דורו מפני הביקורת , אלא האמין כי הביקורת חיונית לדמוקרטיה הישראלית וליכולתה לעצב מדיניות חדשה שתחלץ אותנו משגיאותיו של דור המייסדים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help