sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההבניה של הזהות הקולקטיבית כמה אינדיקציות אנליטיות והשוואתיות ש"נ אייזנשטדט * א . היבטים אנליטיים : ההבניה של זהות קיבוצית כמרכיב אוטונומי של הפעולה החברתית החיבור הזה בא להציע גישה חדשה לניתוח ההבניה של הזהויות הקיבוציות , גישה המנוגדת במידת מה לתפיסות המקובלות במחקרים הסוציולוגיים הקלסיים ובמחקרים החדשים על אתניות ולאומיות . תיאוריות רבות בנות זמננו על לאומיות ואתניות נעות בין תפיסת האתניות ( וקרוב לוודאי גם הלאומיות ) כדבר טבעי הקיים מקדמת דנא לבין תפיסת האתניות , ובעיקר הלאומיות , כקהילות "מדומיינות" שהתפתחו בזמן המודרני בתגובה על התפשטות הקפיטליזם , התיעוש והאימפריאליזם . הגישות הללו הולכות במודע או שלא במודע אחר הניתוחים הסוציולוגיים והאנתרופולוגיים הקלםיים , המניחים , ולו במרומז , כי ההבניה של הזהות הקיבוצית היא או מעין נתון טבעי היוצר מציאות אונטולוגית עצמאית קבועה , או תופעת לוואי היסטורית משנית ליחסי כלכלה או כוח . כנגד הנחות אלה אני טוען כי ההבניה של הזהויות הקיבוציות היא מרכיב בסיסי של חיי החברה , בדומה ליחסי הכוח והכלכלה . אומנם , היא שזורה מאז ומעולם בתהליכים וביחסים של כוח וכלכלה , אך תוך כדי תהליך השזירר . יצרה הבניה זו מרכיבים אוטונומיים מבחינה אנליטית , כשליבה של אוטונומיה זו הוא ההבניה החברתית של גבולות , אמון וסולידריות בין חברי הקיבוצים או הקולקטיבים השונים . אני מניח גם שהבניה כזאת היתה קיימת בכל החברות האנושיות לאורך כל ההיסטוריה האנושית . אין ספק שההבניה של הזהות הקיבוצית , שהתגבשה בעידן המודרני לאומות ולמדינות לאום , היא בעלת מאפיינים מיוחדים , אך אני טוען שכדי שנוכל להבין את הייחודיות שלה , עלינו לנתח את התכונות המשותפות להבניה מסוג זה ולהשוותן עם אופנים אחרים שהתקיימו בתקופות ובסביבות היסטוריות שונות . 11 היבט מרכזי של הבניה כזאת הוא ההגדרה של "הדמיון" או "הדומה" שבין החברים , בניגוד , "זרות"ל להבדלים המפרידים מהאחר או מהאחרים . הבחנה כזאת מציבה את הבעיה של חציית הגבולות : כיצד הזר יכול ליהפך לחבר הקולקטיב ? כיצד חבר יכול פרופסור אמריטוס , האוניברסיטה העברית בירושלים .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help