sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אחדות העבודה ההיסטורית התפרסם אחרי מלחמת . 1973 ההתפוררות של מפא"י כמפלגה דומיננטית כבר החלה , וסימני המהפך הפוליטי התדפקו כבר על השער . אולם העסקנות המפא"יניקית - והאידיאולוגים שלה באוניברסיטות - לא קיבלו את התיזה של יונתן ונאבקו בה , תוך שהחזיקו בקרנות המזבח . ההכחשה שלהם היתה חזקה עד כדי כך שהיה ניתן לחשוד שאין היא אלא ביטוי לעוצמת התיזה של יונתן ואמיתותה . הכחשה זו יוצרת אצלי אסוציאציה להכחשה של פוליטיקאים לספר הנסיך . במהלך הדורות מאז פורסם הספר , נהגו פוליטיקאים ממולחים לגנות את תורתו של מקיאוולי ולהכחיש את תוקפה , אולם בו בזמן היו מזדרזים לביתם לקרוא בספר בחשאי . הנסיך שיקף אמת שלא היה אפשר להודות בה לעולם . פרדוקס כזה בא לידי ביטוי אצל פרדריק הגדול , מלך פרוסיה , שכתב חיבור הקרוי אנטי מקיאוולי . וולטר , שהיה מורו הפילוסופי , היה מרוצה מן החיבור , וסיפר בגאווה : "ידידי הטוב מלך פרוסיה , שכתב היטב כל כך נגד מקיאוולי , מיהר ועשה בדיוק מה שעשו גיבוריו של מקיאוולי " . בלשון השאלה ניתן אולי לומר שזה היה יחסם של אנשי המנגנון לאחדות העבודה ההיסטורית . אחרי אחדות העבודה ההיסטורית ( שלא היה ספרו הראשון . לפניו פרסם ספר - המבוסס על עבודת הדיסרטציה שלו - על ההנהגה הציונית האמריקאית וספר מבוא בסוציולוגיה ) פרסם יונתן עוד ארבעה ספרים , כל אחד מהווה המשך ושכלול של תיזת קודמו . הסכימות שעבד איתן מעניינות אותו כסוציולוג המנסה להבין את הפוליטיקה , אולם לא פחות מכך גם כפוליטיקאי המנסה לשנות את המבנה של הסוציולוגיה בארץ . בספרו הדמוקרטיה בישראל המשיך יונתן את התיזה שפיתח באחדות העבודה ההיסטורית . הוא גורס שבשל הדומיננטיות של מפא"י , לא התפתחה אליטה נגדית בפוליטיקה הישראלית . עובדה זו חיבלה , לטענתו , באפשרות קיומה בישראל של דמוקרטיה מהותית , בניגוד לדמוקרטיה פורמלית פרוצדורלית . עם מידה מסוימת של רפלקסיביות ניתן לומר ששאלת היחס בין האליטה הדומיננטית לבין אפשרות קיומה של אליטה נגדית היתה גם הציר המרכזי של השאיפות הפוליטיות שלו בתוך השדה הסוציולוגי . יונתן שאף ליצור אליטה סוציולוגית נגדית , וגם הצליח בכך . אם היא הפכה את הסוציולוגיה לדמוקרטית יותר , לאחרת באופן מהותי - זו כבר שאלה פתוחה להיסטוריה שתקבע את עמדתה . בספר עילית ללא ממשיכים , בניגוד לספרים אחרים , אין יונתן מתמקד רק במפא"י , אלא גם בחלופות ההיסטוריות שהיו למפא"י ובסיבות לדעיכתן . הוא מציג שם דיון מעמיק בבורגנות ובחוגים האזרחיים , וביחסים בינם לבין תנועת העבודה . את אובדן השלטון של מפא"י בשנת 1977 הסביר תוך שימוש בתיזה דורית . התיזה שלו גורסת שדור הנפילים ביצר את מעמדו כאליטה - באמצעות המנגנון - ולא יצר דור המשך . יונתן אוהב מאוד את הניתוח של קרל מנהיים על דורות סוציולוגים . המרתק בכך הוא שיונתן עצמו

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help