sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בהתכנסות ההיא התארגנו זאב שטרנהל ואנוכי מאחורי גבו של יונתן . שנינו הסכמנו - שלא בידיעתו - שיש לסמן בכינוס הזה ציון דרך למפעלו האינטלקטואלי של יונתן כסוציולוג . לא ידעתי אז שיונתן נמצא בסוף ימיו . להיפך , הוא היה בשלבי החלמה מן המחלות שפקדו אותו בשנתיים שקדמו לכנס ; אבל איכשהו רציתי לומר לו שהוא חשוב לנו , ושהוא עשה הרבה כדי שאנו נהיה מה שאנחנו . נטלתי אז את רשות הדיבור ואמרתי מילים מספר על פרופסור יונתן שפירא , כאינטלקטואל , כסוציולוג וכעמית בכיר . הוא ישב והקשיב . ברצוני לשוב ולהשמיעם . אז נאמרו כציון דרך לשבחו , ועתה כדברי פרידה לזכרו . יונתן הינו אדם שתרם אולי יותר מכל אחד אחר לפלורליזציה של הסוציולוגיה הישראלית ולפתיחת השורות שלה למגוון גישות ותיאוריות . כאיש צעיר , שחזר לארץ באמצע שנות השישים , לאחר תשע שנות גלות שהוקדשו ללימודים באנגליה ובארצות הברית , תרם יונתן להקמת פקולטה למדעי חברה בתל אביב , ובתוכה חוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה . היה זה מעשה של התרסה , אמירה אנטי ממסדית לתקופה של אז . הוא הבהיר בכך חד משמעית , שסוציולוגיה עושים לא רק בירושלים . הרבה מאוד מן החברים בקהילה הסוציולוגית של היום עשו סוציולוגיה במחלקה התל אביבית . אבל יונתן היה לא רק איש ארגון או יזם אקדמי . במקביל למסגרת הארגונית החלופית שהקים , הוא גם הניח את הבסיס לסוציולוגיה חלופית . מבחינה תיאורטית , הוא ראה באליטות ובקונפליקט את הפריזמה שניתן להבין דרכה את החברה הישראלית ואת הפוליטיקה שלה . מבחינה אידיאולוגית , הוא סירב לראות בסוציולוגיה זרוע תיאורטית של בניין האומה . יונתן הניח בכך את אבן הפינה בישראל למה שקרוי היום " סוציולוגיה , "ביקורתית בעיקר משום שהכניס את העיסוק בציונות לתוך סכימה אוניוורסלית , ולא אתנוצנטרית . ספרו אחדות העבודה ההיסטורית הינו שילוב מרתק של סוציולוגיה ובריאנית וסוציולוגיה של אליטות , סוציולוגיה היסטורית וסוציולוגיה של ארגונים , סוציולוגיה אמריקאית וסוציולוגיה אירופית . בראש ובראשונה זוהי סוציולוגיה שעושה חשבון אקדמי נוקב עם תנועת העבודה . אחדות העבודה ההיסטורית עושה דה מיסטיפיקציה לדיון האידיאולוגי באידיאלים , ומוריד אל הקרקע את הדיון האידיאליסטי באידיאולוגיה . הוא מנתק את הסימביוזה החזקה בין הלוגיקה של האינטלקטואל והלוגיקה של אנשי תנועת העבודה , ניתוק שהממסד הסוציולוגי של אז לא השכיל עדיין לעשות . עבודתו - שהעבירה את זירת ההתרחשות מרמת ההצהרות אל הפרקטיקה הארגונית הקונפליקטואלית - הניעה היסטוריונים וסוציולוגים צעירים לחשוב מחדש לא רק על הקטיגוריות השונות של החברה הישראלית , אלא גם על שאלת הייחודיות של המקרה הציוני . לא מקרה הוא איפוא שיונתן נחשב בעיני הדור הצעיר למניח היסודות לסוציולוגיה חדשה . הראיה , הוא היחיד מדור האבות המייסדים שמקבל מקום בספר שערך אורי רם - ספר של דור הבנים - על הסוציולוגיה הישראלית הביקורתית .

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help