sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ו

בני אדם . ההיסטוריון ההולנדי הוייזץגה אומר על כמה מאישי הריניסאנס ודבריה המובהקים : 'הם שואפים לשיטות כאמנות ובדעת התחומות פה יפה , המנוסחות גמר ניסוח , שאינן משתמעות לשני פנים , ואין חותם אישי טבוע . 'בהן היו הבריות מחסשיס את המוחלט ואת הקובע ומכריע בתורותיו ובמפעליו הגדולים של העולם העתיק , אבל היו מבקשים אחריו גם בנצרות הקדומה . ג < ושוב נובע מכאן , שאין לראות את עיקרה של הריניסאנס , את אם תכונתה ב'פגניות , 'היפה בכפירה הגמורה או באי הריליגיוזיות : מוצאים אנו כנגדן תכונות ומגמות אחרות , שלא באו בחינת תגובה וםם שכנגד בלבד לתופעות הללו , אלא היו בעלות רצייה עמוקה וחזקה משל עצמן , והללו נתקפחו בתיאורו של בורקהארט . ואמנם בורקהארט עצמו הכיר והודה בכך . כשלושים שנה לאחר צאת חיבורו 'תרבות הריניסאנס' כותב בורקהארט לאמור : 'בקרב התחייה האמנותית והספרותית של איטליה עשה את שליחותו הזרם החזק והגדול , זה של יראת הכבוד בפני הדת , של אידור והידיר הקדוש , ויגאה ויסאן הזרם האחר כמה שלגאה ולהיכן שיגאה . זוכרני עדיין יפה יםה , איזה רושם עשתה עלי לשעבר תופעה זו בחקירותי , ואני מצטער על שלא נדרשתי אל העניין ביתר . "שקידה המדע של ימינו , ובייחוד הבלשן בורדאך הורו , שהשאיפה , 'ריניסאנס"ל בחינת התחדשותו של כל האדם , מעורה היתה מימי הביניים ברעיון דתי , ששפע מן הברית החדשה , ומקורו הראשון—נביאי ישראל . אם המחשבה ההיסטורית שלאחר בורקהארט הכניסה כמה תיקונים בספרו , הרי דברים אחרים נמצאים מיסקנים והולכים על ידי עצמו - אלא שדברים אלד , אינם כתובים בספרון ברם קוראים מודירניים עמדו והכניסו בו מהרהורי לבם שלהם , ולא קוראים גרועים ושטחיים בלבד אלא גם קוראים חשובים , כגון פילוסוף זה שמצא אצל בורקהארט ( וממנו למד הרבה ) את שרצה למצוא : את הערצת 'האדם , 'העליון העומד למעלה מדעת טוב ורע . בורקהארט לא העריצו . הוא התפלא לגדולה , אבל הרגיש עצמו אפילו לגבי אישיות באישיותו של וךמיסטוקליס 'מיטלטל והול ך לכאן ולכאן בין הערצה ופלצות , סילוד . 'וסלידה 'רצון השליטה' לשם עצמה של השליטה , שני ? קזה ראה בו את הנעלה שברגשות , נראה על בורקהארט כרע לפי כל עצמו . האנוכיות שלא נתערערה של 'האדם הגיבורי'אינם בעיניו בשום פנים אידיאל של האנושות . באחת מהרצאותיו הוא שם בפי פסלי יוון המהרהרים על עצמם ועל גורלם את הדברים הבאים ; 'לא חיינו אלא לעצמנו בלבד' וגרמנו יסורים לכל זולתנו , ולכן נגזרה עלינו הכ ^ . 'יה מ . £ 1 . ט

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help