sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

דברי פתיחה הססר 'תרבות הריניסאנס * של בורקהארט הוא מספרי ההיסטוריר המועטים שאינם מתיישנים . אפילו יתגלו עובדות חדשות מאותר . תקופה שדורש בה ספר זה , ואפילו יוארו כמה עוברות באור חדש , תתגלה טעותה של דעה זו או חברתה של המחבר , הרי תנועה זו בכללותה שתיאר החוקר עשויה לעמוד ולהתקיים דורות מרובים , משום שנתפרשה כאן פרשה היסטורית בידי אדם שחזה גופי קוויה ועמד על כבשונה . שוב אין להם לדורשי רשומות שבאו אחריו אלא להראות על החסרים שלקה בהם ספר זה ועד כמה חד צדדי היה ! ברם אסור להם להסיח את הדעת מכן . שכרוכות יחדו חד צדדיותו וגאוניותו ואין להפריד ביניהן . ואמנם העלתה החקירה ההיסטורית במשך תשעים שנה כמעט , שעברו מן היום בו ראה הספר הזה לראשונה אור עולם , ( 1860 ) כמד . תוצאות הנוטות נטייה מועטת או מרובה מדעותיושל איש שווייץ זה הדגול . ואלו הן בעיקר א ) אין להפליג בתחימת תחומין לתקופות , כפי שנתכוונה לכך האינטו" איציה הנועזת של בירקהארט . מכמה בחינות דבקה הריניסאנס דביקות חזקה יותר בימי הבינים ממה שעולה מתוך דפי הספר הזה . אמנם ראה בורקהארט יפה בימי הביניים כמה תכונות הדומות לתכונותיה של תקופת הריניסאנס , אבל הסביר אותן בחינת רמזי התקנה ובש 1 י רת העתיד בלבד . כנגד זה עומדים החוקרים וטוענים היום-וטענה זו יש לה על מה שתסמוך — שיש בהשקפה כזו כדי לקפח את ערכה העצמי של תקופה גדולה כמותה של תקופת ימי הביניים . מצווים אנו , למשל , להודות מכאן באינ' דיבידואליזם , שגופי סימניו כבר ניכרו בהם בימי הביניים , ומכאן — באמונה בסמכות המקודשת , הרווחת עוד ומהלכת בתקופת הריניסאנס : אם בסמכות של העולם העתיק על צורותיו וכלליו שנתלבשה בלבוש ההומאניזם , ואם בסמכות של הכנסייה על לבושה ודמותה החדשה . ב ) מכאן שמרובים ניגודית וקרעיה של תנועת הריניסאנס , מרובים יותר ממה שרגילים הבריות לשער . אמנם אין ספק בדבר , שהאידיבידואליזם , המצוייר בידי בורקהארט בצבעים מבהיקים כל כך , הוא אחד מגופי סימניה הבולטים ביותר , אבל כנגדו עומדים כוחות אחרים , שחיוניותם אינה פחותה מחיוניותו של זה . והרי מושג האינדיבידואליזם גומו עלול להטעות : שכן כוחה ורבגוניותה של ההתפתחות האישית בריניסאנס . יותר ממד . שהיו בחינת מגמה מודעת היו בחינת מציאות של ממש . אישית החשובים ביותר של התקופה-זה היה מבוקשם וזו היתה מטרתם : למצוא את האמת המוחלטת , השרירה והקיימת , להגיע אל היופי המוחלט , השריר והקיים" ולהשיג את הערכים המוחלטים . הנעלים מעל כל ההבדלים שבין

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help