sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

ישירה , אך מותר להביע ספקות . ספק גדול הוא אם החלוקה המהותית שמחלק בורקהארט את התכנים ההיסטוריים — מדינה , דת ותרבות — תופסת בהיסטוריה הסינית , למשל . השאלה היא אם אפשר למצוא בתולדות הקיסרות העתיקה והעצומה ביותר במזרח הרחוק תופעות מקבילות , מוגדרות ונפרדות זו מזו ואף על פי כן קשורות זו בזו , כמו אותן 'שלוש הפוטנציות' של המערב . ואולם על אף צימצום התחום לעולם המערב היונק מהמורשת הקלאסית ניתן ללמוד לקח על עליית תרבויות וירידתן וגלגוליה של תרבות בתוך רציפות היסטורית ( ביטוי אהוב ביותר על בורקהארט ) מעיוניו של ההיסטוריון שלנו בשעות היסטוריות , שהן בגדר בין השמשות ועליית השחר באותה מידה . הכוונה ל'תרבות הריניסאנס באיטליה' ול'דור של קונסטאנטינוס . 'הגדול על יד התרחבותו של התחום הגיאוגראפי המדיני , שהיא , כאמור , מםימני ההיכר של תקופתנו , אנו עדים לכניסתם של המוני אדם ושכבות חברתיות רחבות לחיי תרבות שהיו קודם נחלתם של מיעוטים קטנים , ועובדה זו מעוררת בעיות שהן לא פחות חמורות מאלו הכרוכות במפגש של התרבות האירופית , שעד כה האמינה בעליונותה הבלעדית , עם תרבויות אחרות על בסיס של שוויון . גם מבחינה זאת יש עניין רב בתפיסתו של יעקב בורקהארט . בעיניו תרבות היא בראש וראשונה היצירה האמנותית , שהיא לדעתו מכלול היצירות של הגאון האנושי . רק בשורה השנייה יבואו אמונות ודעות , אורחות חיים ומנהגי הבריות . זולת הערכים הרוחניים לא הרבה בורקהארט ליתן דעתו על המאבקים החברתיים , על השינויים בתהליכי ייצור , על היחסים בין המעמדות . לפנינו גישה הנעוצה בהשקפת עולם אמנותית אריסטוקראטית . ואין לשכוח שהעמדה העקרונית הזאת קובעת גם את בחירת הנושאים , את מיון החומר ואת המיתודה בכלל . עליית ההתעניינות בבורקהארט בשנים האחרונות נגרמה בעיקר על ידי סיבות מדיניות חברתיות . יפה הרוח מבאזל היה עוד יותר קיצוני מאלכסיס טו קוויל או לורד אקטון בביקורתו הזועמת שמתח על החברה המודרנית ובנבואותיו השחורות , שחברת ההמונים הדימוקראטית לא תביא בכנפיה חירות אלא משטר רודנות , ועמו דלדול תרבותי וניוון כללי . הייאוש של בורקהארט היה יותר נוקב , ובמובן מה גם יותר עקר , משל ההוגים ההיםטוריונים האחרים , מפני שחסרה לו האמונה הדתית שפיעמה את החכמים האחרים , ומפני שהיה בראש וראשונה היסטוריון של אמנות , ולא שעה אל מוסדות וסדרים ארגוניים ולא האמין בכוחם המרסן או המפעיל ומפרה . בורקהארט חש מראש את משבר התרבות המודרנית ואת הפרובלימאטיקח שלה . אך כמו שופנהואר הפילוסוף הנערץ עליו מכול , וניצשה חברו הצעיר ותלמידו ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help